7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
22 שנה המחסום הזה היה סגור, וביום אחד נפתח. חסם אשמורת
(צילום: יואב דודקביץ')
השקט המתוח, יממה לאחר הפיגוע הקטלני: המצלמה על לוח השעונים ברכבו של קצין הביטחון של קריית ארבע תיעדה את רגעיו האחרונים בחייו של המחבל מוחמד ג'עברי. זה סרטון שמתחיל בנסיעה מהירה, דהירה אל זירת פיגוע כשברקע דיווחים על מחבל עם נשק אוטומטי היורה לעבר יהודים - ומסתיים בנטרול המחבל על ידי ניגוח של הרכב.
לרגע נתפס ג'עברי במצלמה עומד בגבו למכולת של חוסני נאדר סלאח מסוואדה, מתהלך כשבידו רובה M-16, אחרי שרצח בקור רוח וביריות את רונן חנניה דקות ספורות קודם לכן. אין קול בסרטון הזה, רק תמונות קשות. רכב הקב"ט מזנק לעברו ומעיף אותו אל המקרר של פירמת הגלידות "אייס קרים ARAFA". כשהוא מנסה לקום, הקב"ט נוסע לאחור ולוחץ שוב על הדוושה, ובכך למעשה הוא מנטרל את המחבל.
פיגוע הירי בקריית ארבע ונטרול המחבל
( צילום: דובר צה"ל)

7 צפייה בגלריה
דניאל חנניה בנו של רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע
דניאל חנניה בנו של רונן חנניה שנרצח בפיגוע בקריית ארבע
רונן חנניה ז"ל ובנו דניאל
(צילום: מועצת קריית ארבע)
ביום שאחרי, הגענו לזירת הפיגוע - לנקודה שנמצאת ברחוב בעל שני שמות. ואדי אל ג'ארוס זה השם השגור בפי הפלסטינים, ודרך לפיד בפי המתנחלים הישראלים. כדי להגיע למקום מקריית ארבע, יורדים בשדרות כלב בן יפונה עד צומת הטי עם דרך לפיד ובה פונים ימינה. אם תפתחו מפה של גוגל, תגלו שפארק מאיר כהנא נמצא לא הרחק מכאן.
כמה מטרים אחרי הפניה לגבעת האבות, השכונה בה מתגורר חניכו של כהנא ח"כ איתמר בן גביר, עומד מחסום הנקרא חסם ציון. זה מבנה בטון מזוין מוקף גדר גבוהה שבו מתבצע בידוק, ועל גגו עמדת שמירה ממוגנת. יש פה שני מחסומי ברזל כבדים החוסמים תנועת רכבים ושער ברזל הסובב על צירו, דרכו עוברים הפלסטינים אחרי הבידוק.
כמה מאות מטרים ממנו ישנו חסם נוסף הנקרא חסם אשמורת. 22 שנה היה המחסום הזה סגור. מחסום הברזל הצהוב היה תמיד למטה וכמה קוביות בטון על הכביש השלימו את חסימת הכביש. כל מי שגר כאן בשכונת ג'עברי נאלץ להשאיר את רכבו במחסום וללכת ברגל אל ביתו. השכן ווהיל קפישה אומר שיום אחד לפני כחצי שנה פתאום נפתח המחסום. "חשבנו שתוך יום יומיים יסגרו עוד פעם, אבל זה נשאר פתוח מאז ולא נסגר אפילו לשעה אחת", הוא סיפר. "פתאום במקום חצי שעה-40 דקות שלקח לי להגיע למרכז העיר חברון, עשיתי את אותו המרחק בעשר דקות. במקום להביא מקרר או מכונת כביסה על עגלה מהמחסום פשוט הבאנו הכול בצורה נורמלית, ברכב".
7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
"אנשים עלולים לשלם בחייהם אם הציר הזה ייפתח", זעק ראש המועצה ליבמן
(צילום: יואב דודקביץ')
את מדיניות הסרת המחסומים מוביל שר הביטחון בני גנץ. איפה שאפשר לשחרר, לשחרר. לתת לכלכלה הפלסטינית לעבוד ולהפריד כמה שניתן בין טרור לאוכלוסייה. זה הסיפור של הסרתו של מחסום אשמורת - 22 שנה היה סגור וביום אחד נפתח. גנץ כנראה לא הורה באופן פרטני על הסרתו, אבל "רוח המפקד" מרחפת מעל. כשנודע הדבר לראש מועצת קריית ארבע, אליהו ליבמן, הוא שלח מכתב בהול לשר הביטחון שבו פירט את הסיבות להקמת המחסום וסיים באזהרה: "פתיחת הציר מסכנת את התושבים היהודים הנעים בציר זה, בין חסם ציון ובין חסם אשמורת. תושבי קריית ארבע-חברון מבקרים במוסכים הנמצאים בציר באופן יום יומי. פתיחת הציר תאפשר לכל חוליית מחבלים חמושה להגיע עם רכב מכל מקום בחברון. אנשים עלולים לשלם בחייהם אם הציר הזה ייפתח".
במערכת הביטחון, מנגד, היו מי שטענו שאין קשר בין הפיגוע לפתיחת המחסום - שכן המחבל יכול היה להגיע למקום ברגל או לבצע פיגוע במקום אחר, והתנועה הייתה חסומה רק לכלי רכב.

הירי בחנות המכולת

ברחוב הזה, הכלוא בין שני מחסומים - אחד סגור והשני פתוח - ישנם עסקים הנהנים מלקוחות יהודים. לא מעט מתושבי קריית ארבע באים לתקן כאן את רכבם בשליש המחיר. בבית המזרונים של אמג'ד אלסעיד המחירים ברצפה, ובנגריית פאדי אפשר להזמין ארון לחדר הילדים בחצי המחיר. בסופרמרקט אבו חמזה מול הכניסה לשכונת האבות בקבוק מים מינרלים קטן עולה שני שקל, וחבילת נייר טואלט עם 18 גלילים של נייר מפנק תעלה לכם 20 שקלים. אין מחירים כאלה בארץ.
7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
זירת הפיגוע שבו נרצח רונן חנניה ז"ל
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
המחבל ג'עברי הגיע למקום עם רכב טנדר שחור, חמוש ברובה M-16
(צילום: יואב דודקביץ')
מוחמד נאדר סלאח מסוואדה היה במוצאי שבת במכולת יחד עם אחיו חוסני. את הטלפון שלו קיבלנו מתושב קריית ארבע שקונה אצלם קבוע. "כמעט הכול אני קונה שם כבר 30 שנה", אמר הקרייתי. "הכול שם זול. סיגריות, ירקות, פירות - כל מה שאתם רוצים. מה שאצלנו עולה 200 שקל, אצלם תקנה ב-100 שקל, אפילו פחות."
על הפיגוע שאירע סמוך למכולת אמר מוחמד: "היינו בחנות, הכול היה שקט. בא הקליינט היהודי עם הבן שלו, קנו אוכל וכל מיני, וכשהם יצאו פתאום שמעתי טיק טיק טיק, יריות של נשק. אני לא ראיתי כלום. חוסני יצא לרחוב לראות מה קרה וחזר עם הבן של היהודי. מהר התקשרנו למשטרה הישראלית ולאמבולנס. גם אחי נפצע, הוא קיבל כדור בישבן".

גיבורי היום

המחבל ג'עברי הגיע למקום עם רכב טנדר שחור. אחרי הירי שביצע לעבר חנניה ובנו הוא נכנס לרכבו, נסע איתו במעלה הרחוב מעבר למחסום אשמורת וחזר רגלית למקום הפיגוע. אולי תחילה רצה לברוח חזרה לעיר חברון אבל נמלך בדעתו. כשחזר למקום כבר הגיעו לשם החובשים עופר אוחנה וישראל ליאור. הוא פתח לעברם באש ופגע באוחנה, שהצליח לגרור את עצמו למחסה בין שני בניינים, בעוד שליאור רץ לעברו תחת אש ושם לו חוסם עורקים בזרוע.
7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
החובש ישראל ליאור. רץ לעבר אוחנה תחת אש וטיפל בו
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
קריית ארבע
קריית ארבע
"החלטתי לא לפתוח היום, האווירה עכשיו מתוחה ולא טובה". קפישה במסגרייה
(צילום: יואב דודקביץ')
בינתיים הגיע למקום יוני בלייכברג, אחד מרכזי הביטחון של קריית-ארבע, יחד עם קצין צבא בחופשה שקפץ לרכב שלו בלי נעליים, לבוש בתחתוני בוקסר. איך שהגיעו למכולת של האחים מסוואדה פתח עליהם המחבל באש. בלייכברג, שנפצע מרסיסים בידו, סיפר: "המחבל ירה עליי לפחות מחסנית מלאה, וכשהוא ירה עליי ניסיתי לפרוק מהרכב וגם לבצע ירי. עמדתי מולו כמה שניות והוא פשוט לא הפסיק לירות. מזל שבאותו רגע הגיע קצין הביטחון של הקריה ודרס את המחבל. מיד לאחר מכן החייל שהיה איתי ברכב ניגש למחבל וירה בו".
מותו של חנניה נקבע מאוחר יותר בבית החולים, ואוחנה החובש הובהל לבית החולים כשהוא פצוע קשה. עכשיו המחסום סגור שוב, ולא ברור מתי ייפתח אם בכלל. "אין מה לעשות", אומר קפישה העומד בחזית המסגרייה הסגורה שלו, "החלטתי לא לפתוח היום. אף אחד כאן לא פתח את החנות שלו, כי האווירה עכשיו מתוחה ולא טובה".