גדודי אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, פרסמו הלילה (בין שישי לשבת) תיעוד ראשון של רגע שחרורן של יהודית רענן (59) ובתה נטלי (18) משבי חמאס. בתיעוד נראות השתיים מועברות לידי הצלב האדום, שהסיע אותן למצרים - משם הגיעו לישראל. השתיים, אזרחיות ישראליות-אמריקניות, הגיעו לישראל משיקגו במטרה לשוב ולגור בארץ - ונחטפו לעזה בזמן הטבח בקיבוץ נחל עוז.
תיעוד שחרורן של יהודית ונטלי רענן משבי חמאס

3 צפייה בגלריה
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
נטלי רענן יהודית רענן שוחררו מ שבי חמאס
יהודית ונטלי עם גל הירש בשטח ישראל
3 צפייה בגלריה
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יהודית ו נטלי רענן שהשתחררו משבי חמאס ב עזה מדברות בטלפון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
בשיחה עם הנשיא ביידן
(טוויטר U.S. Embassy Jerusalem)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שוחח עם השתיים הלילה בטלפון, ולפי הבית הלבן הוא הבטיח להן "תמיכה מלאה מהממשל האמריקני בזמן שהן מתאוששות מהאסון הנורא הזה". דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ון קירבי, אמר שהאמריקנים היו "מעורבים מאוד" בשחרור החטופות, אך סירב להיכנס לפרטים ולהגיד מה המניעים של חמאס. הוא הוסיף כי לישראל וקטאר היו "תפקידי מפתח" בכך.
אורי רענן (71), אביה של נטלי ובעלה לשעבר של יהודית שמתגורר בשיקגו, אמר לתקשורת האמריקנית כי "אני דומע ושמח, הלילה אני הולך לישון. דיברתי עם הבת שלי בטלפון, היא מרגישה, נשמעת ונראית טוב מאוד. היא מאושרת וממתינה לשוב הביתה". לדבריו, הידיעה שנטלי תחגוג כנראה את יום הולדתה ה-18 בשבוע הבא בביתה עם המשפחה והחברים היא "נפלאה". הוא הוסיף כי השתיים יחזרו לארה"ב בתחילת השבוע הבא, אחרי שיתאחדו עם קרוביהן בישראל.
ראש המועצה האזורית חוף הכרמל מתייחס לשחרור החטופות
(צילום: אסף מגל )

אחיה של נטלי, בן, אמר ל-CNN כי אחותו עשויה לחזור לשיקגו "מתישהו בתחילת השבוע הבא". לדבריו, השחרור של השתיים הגיע באופן פתאומי - והוא שמע עליו קודם כל בתקשורת. "הכול קרה כל-כך מהר, קיבלתי הודעות טקסט מעיתונאים שנפגשתי איתם ואמרו לי שזה קרה", סיפר. "אני מאמין שהממשלה לא רצתה להודיע לנו לפני שזה סופי". הוא הוסיף כי על שמחתו מעיב הסבל של "רבים כל כך בסכסוך", כשלדבריו "יש משפחות בכל רחבי עזה ובישראל שחוות אובדן שאני אפילו לא יכול לדמיין".
לימור, בת דודתה של נטלי, אמרה כי "יש תחושת ההקלה היא אדירה, הרבה מעבר למה שמילים יכולות לתאר. אין לנו פריבילגיה לחגוג. יש לנו בעזה שמונה בני משפחה חטופים וצריך להילחם על עוד 200 חטופים אחרים".
ב-NBC ציטטו את חווה גולדן, חברתה הקרובה של יהודית, שפרצה בבכי כשנודע לה על שחרור השתיים משבי חמאס. "ברוך השם", אמרה ל-NBC. "דמיינתי אותה ותהיתי איפה היא נמצאת, איפה היא יושבת, איפה היא ישנה, על מה היא ובתה מדברות". חווה תיארה את חברתה כ"ציירת מוכשרת ורחבת לב". לדבריה, "היא אף פעם לא עוצרת. אם משהו לא עובד, היא מנסה משהו אחר. לכן זה לא הפתיע אותי שהיא חוזרת".
"יהודית, אנחנו אוהבים אותך", אמרה. "לכו הביתה ותישנו קצת. בבוקר נבקר ונתחבק אחת עם השנייה. ולחמאס אני רוצה להגיד שישחררו את כולם. אין לזה טעם, אין שום מטרה".
הממונה על החטופים והנעדרים, תא"ל (במיל') גל הירש, יחד עם צה"ל וכוחות הביטחון, קיבל אותן לידיו בגבול הרצועה - ומשם ימשיכו לבסיס צבאי במרכז, שם מחכים להן בני משפחתן. בהודעה נאמר כי "הממשלה, צה"ל וכלל מערכת הביטחון, ימשיכו לפעול עם מיטב היכולות ובכלל המאמצים על מנת לאתר את כלל הנעדרים ולהשיב את החטופים כולם הביתה".
לשתיים אזרחות אמריקנית והן חיפשו מגורי קבע בארץ, ובינתיים הן שהו בדירת אירוח בסמוך לבני המשפחה בקיבוץ נחל עוז. השתיים נחטפו לרצועה בזמן הטבח, ואמש הודיע דובר ארגון הטרור, אבו עוביידה, על שחרורן "מסיבות הומניטריות, ובהמשך למאמצי קטאר".
כתב המזרח התיכון הוותיק של רשת NBC, מרטין פלטשר, הוא קרוב משפחתן. הוא פרץ בבכי בשידור שלשום, כשחשף: "רק היום נודע לי ששתיים מהחטופות - יהודית ונטלי רענן - הן קרובות משפחתה מהצד של אשתי. הן נראו לאחרונה כשידיהן אזוקות, וכשמחבלי חמאס גוררים אותן. אז זה אישי, זה אמיתי, ואף אחד לא יכול לדעת בוודאות שיחזירו אותן בחיים. אבל ברור שכולנו מקווים".

יום ההולדת - וההודעה האחרונה

"יומיים לפני החטיפה הספקנו לחגוג ליהודית יומולדת", סיפרה ל-ynet השבוע שרי כהן, אחותה של יהודית ודודתה של נטלי. "ביום שבת קמנו למלחמה. מיד יצרתי איתן קשר טלפוני, וידאתי שהן יודעות שצריך להיכנס לממ"ד. הן הסבירו לי שאמרו להן שאסור לדבר בטלפון, רק בוואטסאפ, אז התכתבנו. הן סיפרו שהן שומעות הרבה ירי, אבל שהן בסדר".
3 צפייה בגלריה
התמונה המשפחתית האחרונה
התמונה המשפחתית האחרונה
התמונה המשפחתית לפני האסון
בשעה 12:18 קיבלה שרי את ההודעה האחרונה מיהודית ונטלי. "הן כתבו שהן שומעות יריות מחוץ לדירה. שהן בממ"ד והן בסדר והן אוהבות אותנו מאוד. זו הפעם האחרונה ששמענו מהן. אנחנו יודעים שהן נלקחו על ידי המחבלים מהדירה שלהן לדירה של משפחה אחרת בקיבוץ, שם חוליה של חמאס ריכזה עוד משפחה וחטפו את כולם. אנחנו יודעים לומר בוודאות שהן הגיעו לדירה שלמות ובריאות, ומשם הן נלקחו לתוך רכב".
המשפחה המורחבת מתגוררת ביישובי העוטף, וחוץ מיהודית ונטלי - שמונה בני משפחה נוספים חטפו גם הם לרצועה באותה שבת, ושניים אחרים נרצחו. שלשום עדכן צה"ל כי עד כה מסר הודעות למשפחות של 203 חטופים, מתוכם כ-30 ילדים ובין 10 ל-20 קשישים. בין 100 ל-200 ישראלים עדיין מוגדרים נעדרים.
"העיתוי של השחרור לא מקרי", אמרו גורמים בישראל. "חמאס מבקש באמצעות המהלך להלחיץ את האמריקנים ולגרום להם להפעיל לחץ על ישראל לעצור את התמרון הקרקעי, כדי לא לפגוע בחטופים". גורם דיפלומטי שהיה מעורב במגעים אמר כי "התקווה היא שזו רק ההתחלה", וציין כי השחרור אינו חלק מעסקת חילופים.
דובר לשכת העיתונות בעזה אמר מיד לאחר הודעת השחרור כי "אנחנו רוצים שמעבר רפיח יישאר פתוח לצמיתות כדי להבטיח את המשך זרימת הסיוע ומעבר חולים לטיפול". למעשה, בכך קשרו חמאס בין שחרור השתיים לתמורה שאותם הם דורשים - פתיחת המעבר למצרים.
במטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים בירכו על השחרור ואמרו: "המשך החזקת בני הערובה הוא פשע מלחמה. מאות משפחות מצפות לסיוע של מנהיגי מדינות ערב אחרי שמעשי חמאס זעזעו את העולם כולו, ועליהם לפעול לשחרר במיידי את כל החטופים והנעדרים המוחזקים בעזה".