גורמים אמריקנים וישראלים שמעורים במגעים להסכם נרמול יחסים בין ישראל לסעודיה אמרו בשיחות עם ynet בימים האחרונים כי "נורמליזציה בין סעודיה לישראל כבר לא ריאלית עד לאחר הבחירות לנשיאות בארה"ב, שיתקיימו בנובמבר הקרוב".
1 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
"נורמליזציה עד הבחירות? כבר לא ריאלי"
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
למרות האופטימיות שהביעו בכירים בבית הלבן בחודשים האחרונים, והשיחות שקיימו בנושא עם עמיתיהם מישראל, המגעים לחתימה על הסכם היסטורי הושהו בפועל, ובממשלו של הנשיא ג'ו ביידן הבהירו כי לא תיתכן עסקה שכזו לפני הבחירות, ומבלי שתושג הפסקת אש בעזה. הסיבה לכך, מסבירים בממשלה, היא שריאד לא תוכל להצדיק בפני העולם הערבי נרמול יחסים עם ישראל בזמן שמתנהלת מלחמה ברצועה.
המחלוקת העיקרית בין ישראל לסעודיה, נבהיר, נותרה כשהייתה - והיא נוגעת להכרה ישראלית עקרונית במדינה פלסטינית עתידית, דרישה שראש הממשלה בנימין נתניהו דחה מספר פעמים, גם באופן פומבי.
בסוף החודש שעבר נפגש נתניהו עם גנרלים אמריקנים בדימוס, ובסרטון שפרסמה לשכתו הוא נשמע מזהיר בפניהם, באנגלית, כי הציר בהובלתה של איראן עלול לכבוש את סעודיה. מדובר באמירה חריגה שהגיעה כשברקע מאמצי הממשל – שהעלו כאמור חרס בשל התנגדות רה"מ לקידום הצהרתי אפילו של מדינה פלסטינית – לנורמליזציה מול סעודיה.
"ציר הטרור האיראני בדרכו לכבוש את המזה"ת, לכבוש ממש. את סעודיה. את חצי האי ערב", אמר בסרטון. למרות שדבריו פורסמו כלשונם על-ידי לשכתו, ההערכה היא שהתכוון להזהיר מהרחבת ההשפעה האיראנית - ולא לכיבוש פיזי של סעודיה.