120 חיילות וחיילים קיבלו הבוקר (שלישי) אותות הצטיינות ביום העצמאות, כמדי שנה. הפעם, בצל המלחמה ואירועי טבח 7 באוקטובר, הוא התקיים אמנם כרגיל בבית הנשיא בירושלים, אבל נערך באורח מצומצם, והוזמנו אליו משפחות החיילים המצטיינים בלבד. ynet העביר את הטקס בשידור ישיר.
הטקס נפתח בסקירת הנשיא והרמטכ"ל את שורת המצטיינים, ובהמשך עבר לבמה המרכזית. ראש הממשלה בנימין נתניהו לא הגיע אליו, כחלק מהחלטתו לדלל את נוכחותו באירועי העצמאות, אך הוקרן סרטון שלו עם שניים מהמצטיינים - סמלת רייצ'ל לנדרס וסגן אצ'נאפי מספין, שהשתתפו בקרבות ב-7 באוקטובר ובעזה. בנוסף, לא התקיים פאנל מכובדים, ראשי המדינה והצבא לא ישבו על הבמה, וכל השירים הותאמו לרוח התקופה עם הקדשות לחטופים ולמשפחות השכולות.
נאום הנשיא הרצוג בטקס
(צילום: מזמור)

נאום הרמטכ"ל הלוי בטקס
(צילום: מזמור)

7 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
הרצוג והמצטיינים. "דור מופלא"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
"השנה שמחתנו איננה שלמה". הרמטכ"ל בטקס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
גלנט והלוי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
שירי מימון בטקס במשכן הנשיא
(צילום: אלכס קולומויסקי)
7 צפייה בגלריה
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
טקס מצטייני צה"ל בבית הנשיא
מיצב 132 החולצות בכניסה למשכן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
האירוע נפתח במטס כבוד, בהשתתפות מבנה מטוסי ומסוקי הקרב של חיל האוויר, בהצדעה לחיילים המצטיינים המייצגים את כלל זרועות הצבא. הנשיא יצחק הרצוג פנה אל טייסי המטס ברשת הקשר ואמר: "חיילות וחיילי, מפקדות ומפקדי צבא ההגנה לישראל - ביבשה, באוויר ובים. בשם עם ישראל, אני מבקש לחזק את ידיכם, ולומר לכם תודה. הנחישות והגבורה שלכם, הם התקווה והעתיד של מדינתנו".
בפתח הטקס אמר הרצוג: "השנה, אנחנו ביום עצמאות אחר. אנו גאים בעצמאותנו, בנס שהוא מדינת ישראל, אבל ליבנו מלא עצב וכאב. נמצאות איתנו כאן גם משפחות שכולות אהובות ויקרות. אנחנו בימים אלה מלאי: כאב של שכול, כאב של פצועים, כאב של אזרחים עקורים מבתיהם, כאב של חטופים. אני שב ואומר: אין גדולה ממצוות פדיון שבויים. וכפי שאמרתי – עלינו לפעול באומץ ולבחור בחיים. לא ננוח ולא נשקוט. לא ננוח ולא נשקוט – עד שישובו בנות ובנים לגבולם".
עוד אמר הנשיא: "עצם הקיום של הטקס הזה הוא הצהרה של כולנו: אנחנו לא ניתן לאויב לנצח אותנו. אנחנו מוכרחים להמשיך לנגן, ביחד, את המנגינה ההיסטורית, המרגשת, המחייבת, של עמנו, ושל המדינה האהובה שלנו - מדינת ישראל. מנגינה שנשזרת מדור לדור, מנגינה שכל כולה צו נצחי: עם ישראל חי".
"אתם, יחד עם כל המשרתות והמשרתים בצה"ל, וכל המשרתות והמשרתים בצורות שונות בגופי הביטחון, ביטחון הפנים החירום וההצלה, כולכם סמל לדור צעיר ומופלא. דור ישראלי חדור שליחות מנהיגות ונתינה. דור של תקווה", אמר הנשיא הרצוג למצטיינים ולמצטיינות.
הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, אמר בטקס: "בכל שנה זהו הטקס החגיגי והמשמח ביותר, אולם השנה שמחתנו איננה שלמה. הטקס מתקיים בתקופת מלחמה, והשמחה על הישגי המצטיינים והמצטיינות מהולה בעצב על מחירה הכבד ועל השורות החסרות. לאורך הדורות השכיל העם היהודי להזכיר את הכאב גם בזמנים של שמחה, מבלי להקהות אף אחד משניהם. בטקס הנישואין שוברים כוס, ובכניסה לבית חדש מותירים פינה לא שלמה, כזכר לחורבן ירושלים".
עוד אמר הלוי: "כמה טוב יהיה לו בעוד כמה שנים יישבו בשורות המצטיינים עוד מבניה, ויוכיחו כי ניתן לשמור על הזהות האמונית ועל אורח החיים הדתי ובה בעת להצטיין בשירות הצבאי למען העם והמדינה". הוא הוסיף, במסר לחרדים ברקע חוק הפטור מגיוס, כי "'ספרא וסיפא' – לא ניגודים הם כי אם משלימים – זהו צורך ביטחוני-לאומי מובהק".
למצטיינים ולמצטיינות אמר: "אתם מייצגים את כל מי שבחר לשרת שירות משמעותי ולמלא אותו על הצד הטוב ביותר. יחד, אתם סיפור הצטיינותו של צה"ל, שהמפתח להצלחתו ולניצחונו הוא בשילוב כוחותיו. כולנו רואים זאת בחודשי המלחמה, בפעולה המשולבת והמתואמת של צבא היבשה עם זרועות האוויר והים, המודיעין והאש. ראיתי זאת מקרוב בכל פעם שפגשתי את צוותי הקרב ברצועת עזה. שכם אל שכם לחמו בהם חיילים ומפקדים בסדיר ובמילואים, שהגיעו מי ִחידות שונות ולא הכירו זה את זה, עד שנכנסו אל שדה הקרב להצטיין ולנצח בו יחדיו".
בכניסה למשכן הוצב מיצג של 132 חולצות צהובות המסמל את זעקתם של החטופות והחטופים המוחזקים בשבי החמאס. המיצג מונה 132 חולצות צהובות אשר כל אחת מהן עוצבה בעיצוב אישי ובאופן שמגלה מידע נוסף על החטוף או החטופה אשר אותה חולצה מייצגת, ונעשה ביוזמת יעל רוזנשטיין שניידרמן בשיתוף עם מכינת גל, המכינה שאגם ברגר, החטופה בעזה, הייתה בה. מחוץ לטקס בבית הנשיא, מספר מפגינים תלו את השלט את "בוז'י מצטיין בשתיקה", בקריאה לעסקה לשחרור החטופים.
הסרטון המוקלט של נתניהו לצד שניים מהמצטיינים
(צילום: מזמור)

7 צפייה בגלריה
מצטייני נשיא
מצטייני נשיא
כמה מהחיילים המצטיינים
(צילום: דובר צה"ל)

טקס מעבר ייחודי

בטקס הופיע עדן חסון יחד עם יובל שרעבי, שאביה יוסי שרעבי נחטף ב-7 באוקטובר ונרצח בשבי חמאס, ומיכל גרינגליק, אחותו של סרן במיל' שאול גרינגליק שנפל בקרב בעזה. דודו טסה ביצע שיר משותף עם חיילי וחיילות מילואים, ועידן רייכל ביצע שיר תפילה לשובם של החטופים. גם אילנית, שירי מימון, הלהקות הצבאיות ותזמורת צה"ל הופיעו בטקס.
בניגוד לשנים הקודמות, רבים מהחיילים המצטיינים לחמו ברצועת עזה ובגבול לבנון בשנה האחרונה, וכמה מהם נפצעו בקרבות. אחרים איבדו את יקיריהם בטבח 7 באוקטובר, ובחודשי המלחמה מאז. הטקס כאמור צוין השנה בסימן גיבורי וגיבורות המלחמה. את האירוע הנחו הילה קורח ואסי עזר, ובוצעו בו שירים ישראליים בסימן תקווה ואמונה לזכר הנופלים והמשפחות השכולות ובציפייה לשובם של החטופים משבי חמאס.
במקביל, ביוזמת בית הנשיא, התקיימו בעשרות יישובים טקסים קהילתיים במעבר שבין יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה ליום העצמאות. במסגרת היוזמה שגובשה יחד עם החברה למתנ"סים, נערכו באותם יישובים טקסי מעבר שמאפשרים לקהילות מגוונות, חילוניות, דתיות ודרוזיות להתמודד עם המעבר המורכב בין שני הימים.
הטקסים, שנכללו בתסריט טקסי המעבר, נתנו ביטוי למנעד התחושות. חלק מהקטעים עסקו בגיבורים שמזוהים עם אירועי טבח 7 באוקטובר. לצד זה, בית הנשיא הוביל שיתוף פעולה דומה גם עם מועצת תנועות הנוער, שבמסגרתו גובש אוגדן מיוחד שניתן יהיה לעשות בו שימוש בטקסים עם החניכים והחניכות. תנועות הנוער שבחרו לשתף פעולה עם המיזם הן בני עקיבא, הנוער העובד והלומד, מכבי צעיר, כנפיים של קרמבו, הצופים ומחנות העולים.
בנאום מוקלט שששודר בטקסי המעבר, אמר הנשיא הרצוג: "הערב, לאחר האסון הגדול שעברנו השנה, ובעיצומה של המלחמה הקשה שאנחנו חווים, הרגעים הללו כואבים ומורכבים אולי יותר מאי פעם. אך המעבר הזה – מראש מורכן לזקיפות קומה, מאבל כבד לתקווה עמוקה –המעבר הזה לא התחיל עכשיו, כי אם כבר בשמונה באוקטובר. הוא התרחש בזכותכם - אזרחי ישראל. בזכות הערבות ההדדית וההירתמות האינסופית, של האומה הישראלית כולה, שהתגלתה במלוא תפארתה, וגילתה דבקות אדירה בחיים. דבקות שאף אסון או פורענות לא יוכלו לה".