חמאס פרסם הערב (יום חמישי) הודעה רשמית במענה להצעה הישראלית החדשה, ומסר כי הודיע לקטאר ולמצרים כי יסכים להמשיך במשא ומתן רק אם תיעצר המלחמה.
הרמטכ"ל ברפיח: "פירוק חמאס - משימה לאומית"
(צילום: דובר צה"ל )

1 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
סינוואר. חמאס מתנה את המשך המו"מ בעצירת המלחמה
(צילומים: דובר צה"ל, AP)
לטענת חמאס, "הפגנו גמישות וחיוביות לאורך כל סבבי המשא ומתן העקיפים הקודמים, וב-6 במאי אישרנו את הצעת המתווכות. הכיבוש השתמש במו"מ ככיסוי להמשך התוקפנות והטבח נגד העם הפלסטיני - והשיב להסכמתנו בפלישה לרפיח ובכיבוש מעבר רפיח". בישראל, נזכיר, מחו בתוקף על ההצעה שאליה הסכים חמאס - והבהיר כי לא מדובר במתווה שלו הסכימו לפני כן.
לטענת חמאס, הארגון ויתר הפלגים הפלסטיניים לא יסכימו יותר "לקחת חלק במדיניות הזו", ולא ימשיכו במו"מ לאור "תוקפנות, הרג, מצור, הרעבה ורצח עם של עמנו". לכן, נמסר מארגון הטרור, "הודענו למתווכות על עמדתנו הברורה שלפיה אם הכיבוש יפסיק את המלחמה והתוקפנות נגד עמנו בעזה - נהיה מוכנים להגיע להסכם שלם שכולל עסקת חילופי שבויים מקיפה".
בכיר חמאס מוחמד מרדאווי אמר הערב כי "אין טעם להשתתף במשא ומתן שאנחנו יודעים מראש שלא יביא לשום תוצאה". ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערביה" פורסם מפי גורמים כי "מתנהלים מגעים מצרים-אמריקנים לתיאום פגישה משולשת עם ישראל לפתיחת מעבר רפיח. וושינגטון הודיעה לקהיר כי ברצונה להכיל את המתח בגבול וכי היא לא תומכת בנוכחות ישראלית ברפיח. משלחת אמריקנית תגיע לקהיר בשבוע הבא לדון בניהול מעבר רפיח ומשבר הגבול". בנוסף דווח כי ישראל הציעה למצרים לנהל את מעבר רפיח בשיתוף האו"ם וגורמים פלסטיניים שלא מזוהים עם חמאס".
הרשות הפלסטינית טענה אתמול כי קיבלה הצעה לנהל את מעבר רפיח במעורבות בינלאומית. מקור ברשות אמר ל-ynet כי מתקיימים מגעים מתקדמים עם מצרים, ישראל, האיחוד האירופי וארה"ב בנוגע להסכם המוצע לניהול המעבר. לפי ההסכם, הרשות הפלסטינית תנהל את המעבר, ישראל תשקיף באמצעות מצלמות, והאיחוד האירופי יהיה נוכח פיזית וגם יפקח על הפעילות. ברשות חששו שמנגנוני הביטחון ייפגעו כתוצאה מהימשכות המלחמה, וכי לא תיעשה הפרדה בין אנשיה לשוטרי חמאס, אך קיבלו ערבויות והבטחות בינלאומיות כי הדבר לא יקרה.
בכל אופן, השיחות על עסקה התחדשו שלשום מרחוק, אחרי ההחלטה של הקבינט להרחיב את המנדט לצוות. גורמים המעורים במו"מ טענו שלשום כי הפעולה ברפיח צפויה להעמיד בספק את חידוש המו"מ, בין היתר בעקבות הודעת חמאס הדורשת את הפסקת התמרון ברפיח בתמורה לחידוש המו"מ. המו"מ, כך אמרו, צפוי להמשיך מנקודת הסיום שלו. גורם בצוות המו"מ אמר כי נקודת המחלוקת המרכזית מול חמאס נותרה סיום המלחמה.
ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנגד לדרישת חמאס לסיים את המלחמה - מה שמעמיד בסימן שאלה את הסיכוי בכלל להגיע להסכם. "יש שיח עם המתווכות ממצרים וקטאר. הן אמורות להעביר תשובות של ישראל לחמאס", אמר גורם בצוות המו"מ.
בכירי חמאס כבר הצהירו שהתמרון ברפיח לא יכול להימשך במקביל למו"מ. "לא נחזור לשולחן המו"מ בגלל האירוע במחנה הפליטים ברפיח (תקיפת צה"ל) ועד שתופסק הפעולה ברפיח", איימו השבוע בחמאס.