מפקד יחידת אגוז החדש, סגן-אלוף ס', ומפקד חטיבת הקומנדו, אלוף-משנה עומר כהן, קיימו בימים האחרונים סדרה של שיחות קשות עם לוחמים ביחידה המובחרת לאחר שאלו סיימו לטהר מרחב טרור של חיזבאללה בדרום לבנון לפני כשבועיים. הסיבה: הלוחמים העלו טענות קשות על דרך קבלת ההחלטות ביחידה, המקצועיות וגם האישיות, לרבות תנאי השירות והאופן שבו הותקפו חלק מהיעדים בפעולה האחרונה.
מנהרה תת-קרקעית שאותרה בדרום לבנון
(צילום: דובר צה"ל)

המתיחות בין לוחמי אגוז למפקדיהם ותסכול החיילים לאחר הקרב הקשה בתחילת המהלך הקרקעי בלבנון מגיע דווקא בשיא הפעילות המבצעית של צה"ל נגד חיזבאללה.
לפי חלק מהעדויות, דרשו הלוחמים הבהרות ושינוי בדרך קבלת ההחלטות של מפקדיהם החדשים לפני שיידרשו לשוב להילחם מעבר לגבול. בימים האחרונים אכן התנהלו שיחות אלו, במקביל להצבה מחדש של קצינים ביחידה כחלופה לאלו שנהרגו או נפצעו בהיתקלות הקשה עם פעילי חיזבאללה. השיחות הסתיימו ביממה האחרונה בנוהל קרב שבו לקחו חלק לוחמים מכמה מהצוותים הרלוונטיים, ששבו לדרום לבנון להילחם במעוזים חדשים של חיזבאללה, כולל בהיתקלות שבה הייתה מעורבת היחידה עם פעילי ארגון הטרור.
תחקיר התקרית - שהציפה מטענים חמורים מצד הלוחמים, שכנראה אגרו עימם עוד מחודשי הלחימה ברצועת עזה ובהמשך מהמבצעים החשאיים שביצעה אגוז בדרום לבנון - העלה כי מפקד הכוח החליט להיכנס באופן חשאי למבנה בכפר בדרום לבנון ב-4:27 לפנות בוקר, תוך ניצול הערפל הכבד ששרר באזור לטובתו. מחבלי רדואן התקילו את הכוח במבנה מאש בטווח אפס, ובמשך כמה שעות - עמוק לתוך הבוקר - התנהל קרב חילוץ הרואי עם אש מכל הכיוונים. מפקדים שנהרגו או נפצעו ומחבלים התקרבו כדי לנסות לחטוף את גופת אחד החללים. מפקד יחידת אגוז ניהל את הזירה שבה הוכרז אירוע רב נפגעים בפיקוד ישיר יחד עם מפקדים נוספים, עשרות מטרים מההיתקלות הראשונה ותחת אש.
הלוחמים סחבו את חבריהם הפצועים על גבם ובאלונקות כדי לחלצם בתנאי שטח הרריים קשים מהקסבה של אותו כפר שבו פעלו. "לא חסרה לנו שום אש מהאוויר, ויש סדרת פעולות ברורה ומגוונת, בהתאם לשיקול דעת של מפקדים בשטח שאנחנו סומכים עליהם כיצד לפעול ואיך להיכנס לכל בית. זה לא שחור או לבן, ובשטח לפעמים יש אילוצים ושיקולים רבים וגם טכניקות שונות לפעול כלפי יעד של האויב", הסבירו בצבא.
1 צפייה בגלריה
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון - מנהרה תת קרקעית שמצאו הכוחות
פעילות כוחות צה"ל בדרום לבנון - מנהרה תת קרקעית שמצאו הכוחות
לוחמים בדרום לבנון. "יש לפעמים אילוצים בשטח"
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמרו בצה"ל כי "לפעמים ערפל משרת גם אותנו ומקשה על האויב לירות לעברנו נ"ט. ביחידות כמו אגוז הצוות הוא לבנת יסוד חזקה, בדגש על המפקד של הצוות, ולכן הייתה פה משמעות מאתגרת לעובדה שמפקדי צוותים נפגעו וחדלו מלהילחם".
מדובר צה"ל נמסר: "מפקדי ולוחמי יחידת אגוז נלחמים כעת בדרום לבנון ונמצאים בחוד הלחימה של צה"ל לאורך כל המלחמה. בהיתקלות המדוברת, לוחמי ומפקדי היחידה חתרו למגע וניהלו קרב בתנאים מורכבים, תוך הפגנת גבורה ובפיקוד מלפנים תחת אש. לאחר האירוע, התקיים שיח בין מפקד היחידה ללוחמיה, שבו הפיקו לקחים וסיכמו את האירוע. הלקחים הראשוניים מהאירוע הופקו והוטמעו בלחימה הנוכחית של היחידה, ותחקורו נמשך. עם סיכום התחקיר באופן מלא הוא יוצג למשפחות השכולות ולפצועים".