דבריהם של קציני המשטרה מזירת הפיגוע בשער שכם, ירושלים
(צילום: גיל יוחנן)

תגובה נקודתית ביהודה ושומרון, מבצע ממוקד בג'נין ובחינת אפשרות למהלך רחב-היקף ברצועת עזה. אלו שלושת הנושאים העיקריים שעלו בדיון הביטחוני שכינס אמש (ראשון) ראש הממשלה נפתלי בנט בעקבות גל הטרור המתמשך. בדרג המדיני והביטחוני מעריכים כי הגל יימשך וכי אנו מצויים בתקופת פיגועי חקיינות, כפי שאירע ב"אינתיפאדת הסכינים" ב-2016-2015.
בדיון, שארך שלוש שעות וחצי וקדם לפיגוע בשער שכם בירושלים שבו מחבל פלסטיני דקר לוחם מג"ב ופצע אותו בינוני, ולניסיון החדירה של מחבל פלסטיני שחוסל ביישוב תקוע בגוש עציון - השתתפו שר הביטחון בני גנץ, שר החוץ יאיר לפיד, הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע, ראש אגף המודיעין אלוף אהרון חלויה, ראש אגף המבצעים אלוף עודד בסיוק ומתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן.

11 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשער שכם
זירת האירוע בשער שכם
זירת הפיגוע בשער שכם, אמש
( צילום:EPA, דוברות המשטרה)
11 צפייה בגלריה
הזירה בתקוע
הזירה בתקוע
הזירה ביישוב תקוע, אתמול
הנטייה של מערכת הביטחון היא להמשיך במדיניות הבידול, למרות "נאום הגרזנים" המתריס של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר. במערכת הביטחון לא מזהים אינדיקציה או רצון להסלמה ברצועת עזה. הדרג המדיני חלוק בהתייחסו לנושא. מצד אחד יש הסבורים כי המשך מדיניות הבידול בין עזה לגדה הוא הגיוני, אולם מנגד יש הטוענים כי קיים טעם לפגם בכך שנאום סינוואר הוביל לרצח יהודים וישראל נותרה אל מול ידיים כבולות. בדיון לא התקבלה הכרעה לכאן או לכאן, המשתתפים ניתחו את הנושא לעומק וידונו בכך בעתיד.
בתום הערכת מצב ביטחונית, הוחלט אתמול להסיר החל מהיום את הסגר שהוטל על יהודה ושומרון ביום הזיכרון, למעט על הכפר הפלסטיני רומאנה בנפת ג'נין, שבו מתגוררים המחבלים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, שני המחבלים שרצחו במוצאי יום העצמאות את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק בעיר החרדית אלעד.
זירת הפיגוע בשער שכם

השוטר שנפצע בפיגוע בשער שכם פונה למרכז הרפואי הדסה הר הצופים
(צילום: משה מזרחי)

המחבל נוטרל בתקוע

לאחר הפיגוע: כוחות צבאיים מבצעים סריקות בתקוע
(צילום: משה מזרחי)

עוד הוחלט בתום הערכת המצב כי מעבר ארז, שלא נפתח לכניסת פועלים פלסטינים לשטח ישראל מ-1 במאי, יישאר סגור לתנועת תושבי רצועת עזה עד להודעה חדשה. במהלך הסגר על עזה יתאפשר מעבר במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בהמשך השבוע תתקיים הערכת מצב נוספת בנושא.
ההחלטה להמשיך בסגר על עזה נועדה לשדר מסר לסינוואר: יש מחיר להסתה שלך, בין אם יש או אין קשר בינה לבין הפיגועים. כמו כן, יש הבדל משמעותי בין התגובה לגדה ובין התגובה לעזה. בעוד ביהודה ושומרון ישראל מבצעת מעצרים לצד פעולות קינטיות, בעזה ישראל בוחרת בענישה אזרחית. בתוך כך, הזרועות הצבאיות שלו העלו את רמת הכוננות שלהן בעקבות תרגיל צה"ל "מרכבות האש" מחשש שמדובר בהונאה לקראת מתקפה. כך נמסר מפי מקורות בזרועות הצבאיות לרשת אל-מיאדין.
במקביל, הלילה דווח ב"טיימס" הלונדוני כי ישראל הודיעה לבעלות בריתה שהיא מוכנה לשלוח צוותי חיסול על מנת להרוג בכירים של חמאס בחו"ל, בתגובה לפיגועים הקטלניים שאותם הם מעודדים. הדיווח נסמך על גורמי מודיעין אנונימיים, שלדבריהם ישראל מבקשת בכך להעביר "מסר ברור" לחמאס, ולפיו היא מוכנה "לעלות כעת מדרגה". בדיווח צוין כי בין היעדים האפשריים עומד סאלח אל-עארורי, סגן מנהיג חמאס שמוביל ממקום מושבו בחו"ל גם את פעילות חמאס ביהודה ושומרון, ונחשב למי שמוביל את הניסיון לקדם משם פיגועים. יעד נוסף לפי ה"טיימס" הוא זהאר ג'בארין, שאחראי על תקציב חמאס.
11 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר. מסר ישראלי
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
לראשונה זה שנים: ישראל תעניק 7,000 היתרי כניסה לסוחרים מעזה
מעבר ארז יישאר סגור לתנועת תושבי עזה
(צילום: רועי עידן)
למרות הדיווח הזה והמסר לחמאס, בדרג המדיני מעריכים כי אין יד מכוונת מאחורי שרשרת הפיגועים ברחבי הארץ שגבו בשבועות האחרונים את חייהם של 19 בני אדם. מוסכם כי אין שיוך ארגוני למחבלים וכי סינוואר עצמו לא אחראי באופן ישיר לפיגועים, ומה שעומד מאחורי הגל הנוכחי הוא קנאות דתית וההתרחשויות בזמן צום הרמדאן ולאחריו בהר הבית בירושלים.
לכן, הדרג המדיני הגיע למסקנה שצריך לגבות מחיר ולייצר הרתעה, ומהצד השני לעשות הכול כדי למנוע את הפיגועים. ההבנה היא שגל הפיגועים יימשך עוד זמן מה וכי אין פתרונות קסם למגר אותו. במקביל נמשכים כל הזמן המבצעים ללכידת שוהים בלתי-חוקיים שחודרים לישראל דרך גדר ההפרדה. בשל כך נבחנת פעולה רחבה בגזרת ג'נין.
ההחלטות האחרונות במערכת הביטחון סימנו גם בידול בתוך יהודה ושומרון: הכפר רומאנה בנפת ג'נין, שבו מתגוררים שני המחבלים שרצחו שלושה ישראלים באלעד, יישאר סגור. שאר תושבי ההגדה יוכלו לצאת לעבודה בישראל. כאן ההחלטה נובעת יותר מאינטרס ישראלי - לא רוצים לפגוע בענף הבנייה והחקלאות שזקוקים לעובדים האלה, ובמקביל רוצים לאפשר למי שלא מעורב בגל הטרור להמשיך לעבוד כרגיל.
11 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובני גנץ מסתודדים במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובני גנץ מסתודדים במליאת הכנסת
ראש הממשלה בנט ושר הביטחון גנץ
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אמש נדקר כאמור לוחם משמר הגבול בן 24 על ידי מחבל פלסטיני שהיה חמוש בשני סכינים בעמדת בידוק ליד שער שכם בירושלים. הלוחם פונה במצב בינוני ובהכרה לבית החולים הדסה הר הצופים. לוחמים אחרים שהיו במקום ירו לעברו של המחבל ופצעו אותו קשה.
אף על פי שהמחבל גדיר דאר אחמד (20) מהכפר עבווין צפונית לרמאללה לא נהרג - בחמאס מיהרו לפרוס עליו את חסותם. "מתקפת הזעם של ישראל נגד עמנו, שהובילה למותם של שלושה שהידים בדם קר היום, חושפת את מידת הפחד שלה ואת התסכול של ממשלתה ושירותי הביטחון כתוצאה מההתקוממות העממית נגד פשעיה בירושלים, באל-אקצא ובכל הגדה המערבית", מסר ארגון הטרור.
11 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בשער שכם
זירת הפיגוע בשער שכם
זירת הפיגוע בשער שכם בירושלים, אתמול
( צילום: אלכס קולומויסקי )
11 צפייה בגלריה
יעקב שבתאי עם הלוחמים בזירה בשער שכם
יעקב שבתאי עם הלוחמים בזירה בשער שכם
מפכ"ל המשטרה רנ"צ שבתאי בזירת הפיגוע בירושלים
( צילום: אלכס קולמויסקי )
11 צפייה בגלריה
זירת האירוע בשער שכם
זירת האירוע בשער שכם
עמדת הבידוק שבה אירע הפיגוע
( צילום:EPA )
במשטרה ציינו בהתייחס לפיגוע בירושלים כי המחבל, ששהה בארץ בניגוד לחוק, הגיע סמוך לעמדת לוחמי מג"ב ליד שער שכם. הלוחמים שחשדו בו ביקשו לבדוק אותו בעמדה, שם הוא שלף את אחד הסכינים שהיו ברשותו ודקר אחד מהם בפלג גופו העליון. בעקבות כך המחבל נורה ונוטרל.
מפקד משמר הגבול ניצב אמיר כהן אמר ללוחמים שהיו מעורבים באירוע: "אני משבח את הפעילות שלכם, שבזכותה נמנע פיגוע גדול יותר. הערנות שלכם במשימה הובילה לאיתור של המחבל שהמתין במקום לפגוע באזרחים בעלי סממנים יהודיים הנוהגים לעבור במקום מדי יום. החתירה למגע שלכם הביאה לנטרולו של המחבל תוך שניות ספורות. אנחנו נמשיך בנחישות ומקצועיות להגן על ביטחון אזרחי ישראל בכל מקום וזמן". מפכ"ל המשטרה רב-ניצב יעקב שבתאי שוחח עם מפקד הצוות ושיבח אותו על ערנות הלוחמים בעמדה.
11 צפייה בגלריה
הזירה בתקוע
הזירה בתקוע
הזירה בתקוע
(צילום: משה מזרחי)
במקביל לפיגוע הדקירה בשער שכם בירושלים אתמול, ניסה מחבל פלסטיני לחדור ליישוב תקוע שבגוש עציון. איש כיתת כוננות ביישוב הבחין בו בפתח ביתו שצמוד לגדר, וירה בו. מותו של המחבל, שהיה חמוש בסכין, נקבע במקום. בתיעוד שהעלה אחד התושבים לרשתות החברתיות נשמעת אישה קוראת לאחר הירי: "ירית בו? פגעת בו?". המחבל שחוסל הינו מועתסם עטאללה, בן 17 מהכפר הפלסטיני חרמלה. לא היו נפגעים מקרב התושבים.
יו"ר תקוע, משה סוויל, מסר: "תושב היישוב גילה תושייה ופעל באופן מעורר השראה כאשר חיסל בפתח ביתו את המחבל ובכך מנע אסון גדול". דובר צה"ל מסר: "מחבל חמוש בסכין חדר למרחב היישוב ונורה על ידי אזרח. כוחות צה"ל הוזנקו לנקודה וסרקו אחרי חשודים נוספים במרחב".
שרת הפנים איילת שקד (ימינה) בירכה אף היא את התושב שחיסל את המחבל: "יישר כוח לתושב תקוע הגיבור שמנע אסון גדול, הגן על משפחתו וחתר למגע על מנת לסיים את האירוע הזה בדיוק כפי שצריך- בחיסולו של המחבל. אני קוראת לכל מי שיכול לשאת נשק לעשות זאת, על מנת לייצר מכפלת כוח לכוחות הביטחון, וביחד ננצח!".
תיעוד מתפיסת המחבלים שביצעו את הפיגוע באלעד
(צילום: דוברות המשטרה )

לימור חבקוק, אלמנתו של יונתן ז"ל שנרצח בפיגוע באלעד, מספרת על תחושותיה
(צילום: נדב אבס)

נופר בן יפתח, אלמנתו של אורן ז"ל שנרצח בפיגוע באלעד, מספרת על תחושותיה
(צילום: רועי רובינשטיין, יריב כץ )

11 צפייה בגלריה
המבחלים שנתפסו
המבחלים שנתפסו
המחבלים מהפיגוע באלעד לאחר לכידתם
אתמול בשעות הבוקר נתפסו ביער נחשונים אסעד אל-ריפאעי וסובחי אבו שקיר, שני המחבלים שרצחו במוצאי יום העצמאות את אורן בן יפתח, בועז גול ויונתן חבקוק בעיר החרדית אלעד. המחבלים נתפסו תשושים בסמוך למחצבה, לאחר שהיו ללא מים ומזון מאז הפיגוע. הם עברו בדיקה רפואית ראשונית בשטח, בתוך היער, ולאחר מכן הועברו לחקירת שב"כ.
במהלך הסריקות שבוצעו שלשום ביער שבו נמצאו המחבלים, מצאו חיילי יחידת מרעול, שמומחים באיתור נמלטים ונעדרים בשטח, ממצאים חשודים שכנראה המחבלים השאירו אחריהם. בהתאם לכך, יצא אתמול בבוקר לאותו תא שטח מיוער רכז שב"כ מלווה בקצין מיחידת מגלן וחיילי מרעול.
הכוח, שגם תועד בסרטון הלכידה, שמע את השניים בשיחים וכך איתר את נקודת המסתור שלהם. בסריקות בזירה לאחר תפיסתם, המשטרה מצאה את הגרזן ששימש את המחבלים בפיגוע. אמש, בשעות הערב פעלו כוחות צה"ל ומשמר הגבול למיפוי בתיהם של שני המחבלים בכפר רומאנה סמוך לעיר ג'נין. המיפוי נעשה לצורך בחינת האפשרות להריסת בתיהם של השניים.
11 צפייה בגלריה
 מחמוד עראם
 מחמוד עראם
מחמוד עראם. ניסה לחצות את הגדר - ונורה למוות
בתקרית נוספת אתמול נורה למוות מחמוד עראם, פלסטיני בן 27 שניסה לחצות את גדר קו התפר באזור טול כרם. כוח צה"ל שביצע מארב באזור פתח באש לעברו של הפלסטיני, שלא היה חמוש, במסגרת נוהל מעצר חשוד. הצעיר פונה במסוק לבית החולים שיבא בתל השומר - ושם מת מפצעיו. עראם התגורר במקור בחאן יונס ברצועת עזה. הוא שהה באופן לא חוקי באזור יהודה ושומרון, לשם עבר מעזה ב-2019 תחת אמתלה של טיפול רפואי. גם בישראל עבד ללא אישור.
התקרית אירעה כשברקע ניסיונו של צה"ל לחסום באופן "הרמטי" את הפרצות בגדר, לנוכח העובדה ששני פיגועים בגל הטרור האחרון בוצעו על ידי מחבלים שחצו אותה - בתל אביב ובאלעד. אתמול התייחס לכך קצין צבאי בכיר: "אנו עובדים לילות כימים כדי לשפר את האחיזה על קו התפר ופועלים לחזק את המכשול עם מכ"מים נוספים וכוחות נוספים, במטרה לייצר גם תודעת גדר, שנפגעה בשנים האחרונות".
לדברי הקצין, "משימתנו היא לייצר מניעה הרמטית של חציות, ואנו לא מסתפקים בצמצום של 70% עד 80% בחציות כפי שהיה בשבועות האחרונים, כי עדיין מאות חצו. לפחות 15 משחיתי גדר שניסו לחצות דרכה נפגעו על ידי כוחותינו לאחרונה מירי שבוצע בנוהל מעצר חשוד".
הוא הוסיף: "החיילים שם לא מחזיקים ידיים כשרשרת אנושית כי כך גם יהפכו למטרות. התצפיתנים בצד הפלסטיני עוקבים ורואים מתי אפשר לחצות, כשלא שמים לב. מספיק לכך 20 עד 30 שניות". הקצין הבכיר ציין עוד כי באוגדת איו"ש ערוכים לפיגועי השראה בעקבות הפיגוע באלעד, בגלל השימוש בנשק קר ולא בנשק חם, שנחשב לפחות זמין בגלל עלותו.
פורסם לראשונה: 23:27, 08.05.22