צה"ל הכין תוכניות לתמרון בלבנון בטווח הקרוב לגבול - וגם בעומק המדינה, ומעריך שחמאס הוכרע במובנים הצבאיים. המטרה הדחופה ביותר שמסמנים בימים אלה בצבא היא החזרת החטופים - שכן לפי הצבא, ייתכן שלא יהיה את מי להחזיר אם ישראל תמתין עוד.
4 צפייה בגלריה
תקיפות באזור אל-בקאע בלבנון
תקיפות באזור אל-בקאע בלבנון
תקיפות צה"ל באל-בקאע בלבנון, היום
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
 עליית הכוחות לגזרת הצפון
 עליית הכוחות לגזרת הצפון
כוחות צה"ל עולים לגבול הצפון
(צילום: דובר צה"ל)
בצה"ל אמרו כי הזרוע הצבאית של חמאס הוכרעה במונחים צבאיים - ואיבדה את יכולות התפקוד שלה כארגון צבאי. הזרוע הצבאית של חמאס למעשה, לפי צה"ל, הפכה לארגון גרילה וטרור. יחד עם זאת, יש עוד דרך לפירוק חמאס כארגון גרילה - ובצבא מעריכים כי מדובר באירוע ארוך.
למרות זאת, לפי הצבא, חמאס אינו אותו ארגון שהיה ב-7 באוקטובר ובהיבטי הפיקוד והשליטה, האמל"ח והרקטות. פירוק חמאס, בדרום, לפי צה"ל, הוא המטרה החשובה ביותר - אבל לפי הצבא השבת החטופים דחופה יותר ומקבלת קדימות. בצבא אמרו, כאמור, כי אם נחכה - לא בטוח שיהיה את מי להחזיר.
בכל הנוגע לצפון, ציינו בצבא כי היו מוכנים שלוש פעמים לפעולה. ביום שני האחרון, בפעולה של חיל האוויר, אמ"ן ואמ"ץ ופיקוד הצפון, תקף צה"ל תוך פחות מ-24 שעות ב-1,920 חימושים. לפי הצבא, הובאו הישגים רבים בעשרת הימים האחרונים - חיסול אנשי פיקוד ושליטה בכירים, חיסול שדרת הפיקוד של כוח רדואן ושל המפקדים על ההתקפות לשטח ישראל. מלבד זאת, נרשמה פגיעה ביחידה האווירית של חיזבאללה, במערך הטילים ובמטה המודיעין, לצד פגיעה ביכולות השיגור והתשתיות.
4 צפייה בגלריה
אוגדת טנקים בצפון
אוגדת טנקים בצפון
(צילום: אפי שריר)
4 צפייה בגלריה
אוגדת טנקים בצפון
אוגדת טנקים בצפון
טנקים של צה"ל בצפון, לקראת תמרון אפשרי. בצבא אומרים: תוכניות מוכנות גם לעומק לבנון
(צילום: אפי שריר)
למרות זאת, אמרו בצה"ל כי עדיין יש עוד עבודה, ואי אפשר לעצור כאן. התנאים הביטחוניים להחזיר תושבים עוברים דרך פגיעה בפיקוד והשליטה ובהשמדת היכולות ליד הגבול. לכשתסתיים המערכה והתושבים יחזרו לבתיהם, אמרו בצבא, נצטרך לאכוף את ההסכם באש שלנו נגד הפרות במרחב הגבול.
מוקדם יותר היום הודיע צה"ל כי הושלם גיוסן של שתי חטיבות המילואים עציוני (6) והנח"ל הצפונית (228) לקראת אפשרות של הרחבת המלחמה בלבנון, ולפני תמרון קרקעי אפשרי. לפי הודעת צה"ל, מלבד החטיבות, גויסו גם "מספר גדודי מילואים נוספים" לטובת "יצירת התנאים להשבת תושבי הצפון בבטחה לבתיהם". עם גיוס החטיבות, נפתחו מחסני החירום וחולקו לאנשי המילואים ציוד לוגיסטי ואמצעי לחימה. בתמונות שצולמו בצפון נראו עשרות טנקים ממתינים לקראת פקודה אפשרית.
התיעודים מרצועת עזה: חמאס משתלט מחדש

אף שצבאית חמאס הוכרע לפי צה"ל, בתחום האזרחי מזהים בצבא מגמה מדאיגה שמתגברת מחודש לחודש: חמאס שולט בכשני מיליון העזתים, מבלי שקמה לו ברצועה איזושהי אופוזיציה שמאתגרת אותו וללא שום התקוממות נגדו של הציבור העזתי. כך אמרו השבוע ל-ynet גורמי ביטחון שעוקבים אחר הנעשה ברצועה.
זה קורה במרבית הערים, העיירות והכפרים ברצועת עזה, מלבד רפיח שהתמרון בה נגמר כאמור בימים אלה ובעיר נותרו, לפי הערכות בצבא, כעשרת אלפים אזרחים בלבד. צה"ל הפך בימים האחרונים את הזירה הצפונית לעיקרית ואת עזה למשנית: ברצועה נותרו מספר מצומצם של חטיבות יבשה משולבות בחי"ר ובשריון, להחזקת פרוזדור הביתור נצרים וציר פילדלפי לצורך פשיטות.