קצין המשטרה סגן-ניצב מאיר סוויסה, שמואשם בהשלכת רימוני הלם על מפגינים נגד המהפכה המשפטית, עומד במרכז סערה ציבורית שהובילה למחלוקת קשה בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה בנוגע לקידומו. עדויות חדשות שנחשפות לצד תמליל החקירה המלא של סוויסה במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש), מציגים את השתלשלות האירועים שהובילו להחלטה להשתמש ברימוני הלם. בנוסף מובא כאן תיעוד ממצלמת גוף של שוטר שמראה כיצד מפגינים פרצו שני מחסומים והשלכת רימוני הלם בזירה.
תיעוד מיידוי רימוני ההלם לעבר מפגינים בהפגנה נגד המהפכה המשפטית

מהעדויות עולה כי ההוראה לשימוש בכוח ניתנה על-ידי סגן מפקד מחוז תל אביב. תמלילי החקירה חושפים שלב אחר שלב את המורכבות של האירועים במהלך ההפגנה הסוערת שנערכה במרץ בשנה שעברה בתל אביב. לפי העדויות, השוטרים העבירו דיווח שמפגינים תוקפים את הפרשים, ובעקבות כך ניתן האות להתחיל שימוש ברימוני הלם.
לצד סוויסה מואשם גם קצין אג"מ תל אביב-צפון במשטרה רב-פקד רביב בירנבאום. בחקירתו במח"ש תיאר בירנבאום: "קיבלנו הוראה להגיע לצומת עזריאלי מאחר שדווח כי המפגינים פרצו את קו הגידור הראשון, כלומר את גדרות הלחץ, בעלייה למחלף השלום. אני רוצה להבהיר שמדובר בימים עמוסים מאוד. המפגינים ניסו לעבור את המחסום הקשיח, ולאחר מספר דקות הגיעו פרשים באותה דרך. אני הגעתי מאיילון. הם ניסו לעבור את המחסום לכיוון השוטרים.
"נעמדתי ליד השוטרים, ומפקד הכוח, אבי עופר, סגן מפקד תחנת לב תל אביב, הודיע שיש הוראת פיזור באישור סגן מפקד המחוז. ההוראה הייתה להשתמש באמצעים כמו רימוני הלם ופרשים על-מנת להדוף את המפגינים לצומת הקרוב לרכבת, על מנת שלא ירדו לכביש איילון ושלא ימחצו את השוטרים. מאחר שלא היה חיץ בין המפגינים לשוטרים, כי קודם לכן המפגינים הרימו את גדרות הלחץ ופירקו את מערך הגידור. החל שימוש ברימוני הלם, גם אני זרקתי שני רימונים".
3 צפייה בגלריה
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגעי פגיעת רימון ההלם שהשליך השוטר לעבר המפגינים בתל אביב
תיעוד מרגע פגיעת רימון הלם שהושלך בהפגנה במרץ 2023
חוקר: "תאר לי את הלך הרוח בקרב המפגינים טרם השלכת הרימונים".
רפ"ק בירנבאום: "הלך הרוח היה שהמפגינים דחפו את השוטרים במטרה לטפס על רכבי המשטרה ששימשו כמחסום קשיח ומנעו מעבר מפגינים לציר איילון, תוך כדי צעקות, הנפת דגלים והשלכת חפצים, גם מאזור החניון העילי של עזריאלי שבו עמדו אנשים והסתכלו".
חוקר: "איך היית מגדיר את אופי ההפגנה בשלב זה, טרם השלכת הרימונים מצידך?"
רפ"ק בירנבאום: "מניסיוני הרב, הייתי מגדיר את המצב כרגע לפני פיצוץ. זה אומר שהמפגינים תוקפים את השוטרים ועוברים בכל מחיר לכיוון איילון".
על אופן השימוש ברימונים אמר הקצין: "אני לא יכול לשפוט איך נזרקו רימונים של אחרים, אך מבחינתי לא נזרקו רימונים בצורה רשלנית. אני זרקתי את הרימונים לאחר שניתחתי את הסביבה וראיתי את הלך הרוח של המפגינים, ולכן זרקתי את הרימון לאזור שיחים. במהלך האירוע היו מספר רימונים שלא התפוצצו ונדרש חבלן על מנת לפנותם. באותו זמן שזרקתי את הרימון, הבחנתי שתוקפים את הפרשים ושמעו אותי אומר למפקד הכוח אבי עופר שתוקפים את הפרשים, ומיד אחרי זה זרקתי את הרימון לאותו מקום שציינתי קודם.
"ראיה לכך היא שאף אחד מיחידת הפרשים או הסוסים לא נפגע מרימון הלם. במהלך תפקידי אני מנתח סיטואציות רבות כדי לקבל את ההחלטה הנכונה ביותר. כפי שציינתי, השלכתי את הרימון למקומות שבהם לא היו מפגינים, במרחק בטוח של לפחות מטר אחד. זה נכון שרימון קופץ, מתפוצץ ואנשים יכולים להיפגע, ולכן נעשית אזהרה ונעשית מחשבה עמוקה מאוד מבחינתי טרם שימוש באמצעים".
חוקר: "בעקבות השלכת הרימונים באירוע, מספר מפגינים נפצעו פציעות קשות. מה יש לך לומר על כך?"
רפ"ק בירנבאום: "באופן כללי, הפרות סדר אינן סטריליות, והעבר מלמד אותנו שתמיד ישנם נפגעים משני הצדדים. באירוע הספציפי הזה, אני יודע על שוטרים שנפצעו מאלימות מפגינים, כולל שבירת יד, חבלות ופציעות נוספות. אני אוהב את תפקידי, אני עם ניסיון חיים ומקצועי רב במשטרה, עברתי המון אירועים, אם לא אלפים, ותמיד עבדתי במקצועיות. לעולם לא שילבתי רגשות אל מול האזרחים, והעבר שלי והמעמד שבו אני נמצא היום הם ראיה לכך. אני רואה את עצמי מתקדם במשטרה".
3 צפייה בגלריה
רפ"ק מאיר סויסה
רפ"ק מאיר סויסה
סנ"צ מאיר סויסה
(צילום: מאיר תורג'מן )
אף על פי שכתב האישום כולל חמישה שוטרים, סנ"צ מאיר סוויסה הפך ל"סמל" של האירוע שהסלים. בשבוע שעבר החליט השר בן גביר להעלות אותו בדרגה, ובעקבות כך התפתח עימות בינו ובין היועצת המשפטית לממשלה שטוענת כי מהלך הקידום מדרגת רב-פקד לדרגת סגן-ניצב נעשה "בניגוד לדין". על-רקע המחלוקת הוגשה גם עתירה מנהלית בדרישה להורות על ביטול קידומו של סוויסה, אולם בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום את הבקשה להוציא צו ארעי לעיכוב מינויו של הקצין.
לחוקרי מח"ש סיפר סוויסה: "את צריכה להבין איך זה עובד במשטרה, אנחנו מקבלים הנחיות ומבצעים. ככה אני גם עובד מול השוטרים שלי. מה נראה לך שאני זוכר מי עשה פלפל, מי עשה אזיקים? שאלת אותי על הרקע שלי אז אמרתי לך שהייתי ביס"מ והייתי בבסיס בעלי חיים. מה שכתוב כתוב, אני לא מנסה להסתיר. החיים שלי 24/7. אני לא זוכר מה אכלתי אתמול".
חוקר: "באיזה אופן אתה זורק רימוני הלם?"
סנ"צ סוויסה: "הבאתם אותי ביום חופש מהבית ובאתי לפה, אני רוצה להסביר מה היה בכל ההפגנה. ההתנהלות הזאת לא מקובלת עליי. אני רוצה להביע מה היה שם. הלוואי שאחד מכם היה באותו יום. ראיתם שם מישהו עם שכפ”ץ או קסדה? ראיתם רימוני הלם עליי או אלות או משהו? אני קצין מבצעי ולא ציפיתי לזה בכלל.
"היום הזה היה יום אחר, ואני גם לא מפקד האירוע בכלל. יש מפקדים מעליי. מה, כי אני הפכתי פה לתקשורת שמשגעים אותי ברחובות? יש מפקד אירוע, זה סגן מפקד מרחב ירקון רונן אגדוש. יש מפקד מחוז, סגן מפקד המחוז שילה היה מפקד האירוע. אני קיבלתי את המשימה, מפקד התחנה שלי גפני קיבל את המשימה ואני יד ימינו בצומת עזריאלי. אמרתי לשוטרים שגם אם עומדים ויש דחיפות קלות זה אופי של הפגנה, תייצבו מצב. מי שיער בכלל שאנשים שם ירוצו אליי עם גדרות?".
בשלב זה אחת החוקרים במח"ש מנסה להבין מי נתן את האישור. סוויסה השיב: "יצאתי מתדריך, הסברתי להם, התחלקנו, כולם הגיעו לקפלן. אני בניתי בפקודה שיש קו של משאיות ראשון. אמרתי שאם יגיעו, יעצרו באמבטיות. ברמפה 1 היו משאיות של לחם שאי אפשר לעבור".
על הרגעים שקדמו לשימוש ברימוני הלם, הבהיר סוויסה: "אני כבר רואה אווירה טעונה, בהתחלה עמדו ליד הגדרות ופתאום אתה רואה שהם שפכו סכינים ומספריים וחותכים את האזיקונים של גדרות הברזל. שוטרי מג"ב היו חלקם ליד הגדרות, ניסו לתפוס את הגדרות, אבל זרקו עליהם את הגדרות, משכו אותן עליהם ועל השוטרים. אני כבר שנתיים עושה הפגנות, ולא תיארתי לעצמי שכך יהיה. אם הייתי יודע, נראה לך שהייתי מעמיד שוטרים בלי שכפ”ץ? בשלב הזה אני שומע את אבי צועק להם בכריזה שהם מוחצים את השוטרים.
"מה אתם רוצים שהשוטרים יעשו? עליתי על האוטו וצעקתי להם 'לכו אחורה', אבל לא היה עם מי לדבר. נתתי הוראת פיזור. אמרתי לשוטרים להשתמש בכוח, ואני צעקתי לשוטרים שישתמשו בכוח חופשי כדי להרחיק אותם. אני עומד מאחורי השוטרים ואני חייב לשדר רוגע וקור רוח, אבל בפנים סערת רגשות מטורפת. אני רואה שזה יוצא מכלל שליטה, ושהם עושים מה שהם רוצים. תאר לך שכל הכמות הזו מתלבשת על רמפה (מחלף עלייה). אני אומר לך, זה היה מוביל להרוגים, היו יוצאות פה גופות מתוך הגידור הזה".
3 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
איתמר בן גביר בהענקת דרגה של מאיר סוויסה
השר בן גביר מעניק דרגת סנ"צ לקצין סוויסה
סוויסה המשיך לתאר את האלימות החריגה של המפגינים: "האירוע האלים התחיל ברגע ששמעתי רימוני הלם ברמפה מספר אחת. אני עומד שם עם המתעד, וכל הגידור קורס עלינו, דוחפים אותנו. אישה מבוגרת תקפה אותי באמצעות מקל מטאטא של דגל ישראל ויש לי על המצח שריטה. בשלב הראשון כשהם פרצו את הגדרות, כרזתי להם שיורידו את האמצעים והצעתי להם גם מים, אבל זה לא עזר כלל. ביקשתי סיוע, אך לא הגיע סיוע, ועברו דקות ארוכות עד שהגיע למקום קצין ומספר בודד של שוטרים. ואז הגיעה קבוצה של אנשים די גדולים וחזקים שאמרו לכולם לבוא, והם נכנסו בכוח בשוטרים. זה היה כמו שדה קרב".
לשאלת אחד החוקרים כיצד השליך רימון הלם, השיב סוויסה: "ביקשו שאכריז שהם בהתפרעות, אז כרזתי להם. אמרתי להם שהם מסכנים את עצמם ואת השוטרים בהתנהגות שלהם, שהיא ברורה ומכוונת".

"מדובר בכתב אישום פוליטי"

באי כוחו של סנ"צ סוויסה, עורכי הדין משה אלון ודיאנה שומסקי, מסרו: "כתב האישום שהוגש נגד סוויסה ואחרים הוא כתב אישום מבזה. זה כתב אישום שצריך היה, אם בכלל, להתברר בפני בית הדין למשמעת במשטרת ישראל, שנועד בדיוק לשם כך. הגשת כתב אישום על הפרה לכאורה של נוהל, מנוגדת ליסודות המשפט הפלילי ועלולה לרפות את ידי השוטרים בשטח.
"מח"ש טוענים שסוויסה השליך רימון הלם ברשלנות. זה האישום. מדובר באמצעי אל הרג, מידתי, שהופעל בסמכות ועל פי הנחיה מפורשת של גורמי הפיקוד בשטח, שאיש מהם לא נחקר באזהרה. זהו אמצעי שבה במדרג שבו מופעלת מכת"זית וכן פרשים. פוטנציאל פגיעה קיים בכל הפעלה של אמצעי. אנחנו סבורים שמדובר בכתב אישום פוליטי, שהוגש כדי לרצות את הציבור ולא מתוך המטרה לשמה הוקמה מח"ש. כתב אישום כזה לא היה מוגש אם היה מדובר בהפגנות ימין, הפגנות אתיופים ובוודאי שלא בהפגנות של ערבים. האמת תתברר בבית המשפט וצפויה למח"ש מלחמה לא פשוטה".