טענות להתעמרות, התנהגות שאינה הולמת והפרת אמונים של עובד ציבור בכיר, וכן כשל של שומרי הסף במשרד רה"מ ונציבות שירות המדינה. כך עולה מכתב תביעה שהוגש היום (ד') לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים.
במרכז הפרשה עומד מנהל לשכת העיתונות הממשלתית (לע"מ) והעיתונאי לשעבר, ניצן חן. חן ומשרד ראש המממשלה, אליו כפופה לע"מ, נתבעים על סך של 340 אלף שקל בגין התנכלות תעסוקתית, פגיעה בשם הטוב בכוונה תחילה ועוגמת נפש.
1 צפייה בגלריה
מנהל לע"מ ניצן חן
מנהל לע"מ ניצן חן
מנהל לע"מ ניצן חן. "פוגעים בשמי הטוב"
התובע הוא מנהל תחום בכיר תקשורת זרה בלע"מ והעיתונאי לשעבר, רון פז, אשר עובד בכפיפות לחן מזה 12 שנה, ואשר שימש כיד ימינו. פז טוען, באמצעות בא-כוחו עו"ד אריק שלו, כי חן חתר במשך מספר שבועות לדרדר את יחסיהם במכוון, בתואנות שווא ומשיקולים זרים, עד שלבסוף הטיח בו אמירות שקריות קשות ביותר ופוגעניות והציע שיתפטר. לטענת התובע, במקביל לניסיון הדחתו מהתפקיד הציע חן את התפקיד הבכיר למקורבתו, ישירות ומפורשות, וזו לטענתו הייתה הסיבה לשינוי החד ביחס כלפיו אחרי 11 שנים של הערכות עובד מעולות.
התובע טוען בכתב התביעה, כי בלע"מ הונהג "משטר אימים, שלטון כוחני ודורסני המבוסס לעתים קרובות על חוסר צדק, אמירת בדיות וריכוז כוח רב בידיו, ללא ביקורת חיצונית מספקת מטעם המשרד, ללא איזונים ובלמים כנדרש מרשות ציבורית. חן עשה ככל העולה על רוחו וראה בלשכת העיתונות הממשלתית כמעין 'עסק פרטי' שלו, שנועד בראש ובראשונה לסיפוק צרכיו ומאוויו האישיים. כל העובדים נדרשו לציות מלא, מוחלט ועיוור, שהתנגש לא אחת בהגדרת תפקידם ואף באינטרס הציבורי. דומה כי מטרתו העיקרית של חן היתה ועודנה שמירה אובססיבית על שליטה מוחלטת בלמעלה מ-50 עובדי הלשכה, גם במחיר התעמרות".
עוד נטען, כי מספר עובדים בלע"מ פרשו מעבודתם עקב מדיניות פוגענית זו, ואילו אחרים סירבו להצטרף אליה כשנכחו לדעת מי עומד בראשה. עוד נכתב כי בעל כורחם הפכו עובדים רבים לאורך השנים לשקי חבטות: ספיגת השפלות, צעקות, האשמות שווא, אמירות מקוממות שאין מקומן במקום עבודה, ביודעם שעליהם להכפיף ראשם ולהיות שרויים בהיכון תמידי "לגל הבא", לפי תנודות מצב רוחו של המנהל.
כתב התביעה מפנה טענות קשות גם נגד משרד ראש הממשלה, אשר לטענת התובע החריש משך שנים מול התנהלותו הפוגענית המוכרת של חן, לא הציב עליו פיקוח מתאים ואפשר לו לעשות כבתוך שלו בלע"מ בסגנון ריכוזי, דורסני ומתעמר מול עובדים רבים, שחלקם התפטרו על רקע זה, תוך ניצול לרעה של תפקידו ומעמדו.
ניצן חן מסר בתגובה: "צר לי כי העובד בחר בדרך של הגשת תביעת סרק והאשמות משוללות כל יסוד שמטרתן לפגוע בשמי הטוב ובמוניטין שצברתי כמנהל. עצם העובדה שהעובד בחר להוציא את כתב התביעה לתקשורת עוד טרם מסירתו לידי מדברת בעד עצמה. כך או כך. הדברים יוצגו על ידי באופן מסודר ויתנהלו בערכאות משפטיות ולא בתקשורת".