אחד מכל 10 אנשים בישראל – נשים וגברים - סובל מאלימות מצד בן או בת זוגם: כך עולה ממחקר חדש להערכת היקפי תופעת האלימות בזוגיות בישראל. במחקר נבדקו שיעור הנשים והגברים המעידים כי נפגעו מאלימות פיזית מצד בן או בת זוגם - כמה נפגעו מאלימות פיזית חמורה, כמה נפגעו מאלימות שאינה פיזית, כמו הגבלת קשרים משפחתיים וחבריים, מעקבים והגבלת תנועה, כמה נפגעו מאלימות מינית וכמה מאלימות כלכלית.
מנהלת יוזמת קווים אדומים, יסמין רובין קופר, אמרה כי "המחקר מראה שאלימות בזוגיות היא תופעה נרחבת, המופיעה באחד מ-10 זוגות בישראל, כשברמות הסיכון הגבוהות נמצא רוב של נשים". מנתוני המחקר עולה כי 5.3% מהנשים (כ-142 אלף) נפגעו מאלימות פיזית ב-12 החודשים האחרונים על ידי בן זוגן, כש-3.6% מהנשים (כ-96 אלף) נפגעו מאלימות פיזית חמורה. 8% מהנשים (כ-214 אלף) נפגעו מאלימות מינית ו- 9% מהנשים (כ-238 אלף) סובלות מתדירות גבוהה של התנהגויות אלימות ללא ביטוי פיזי. 4% מהנשים (כ-107 אלף) דיווחו כי הן נפגעות אלימות כלכלית.
עוד עולה מהמחקר כי 3.8% מהגברים (כ-100 אלף) דיווחו כי נפגעו מאלימות פיזית מצד בת זוגם ב-12 החודשים האחרונים, 1.9% מהגברים (כ-50 אלף) דיווחו כי נפגעו מאלימות פיזית קשה. 9.8% מהגברים (כ-260 אלף) דיווחו כי נפגעו מאלימות שאינה פיזית. 3% מהגברים (כ-80 אלף) נפגעו מאלימות כלכלית מצד בת הזוג, ו-6% מהגברים (כ-159 אלף) דיווחו כי נפגעו מינית.
"המחקר מספק לנו תמונה רחבה יותר של תופעת האלימות במשפחה והנפגעים ממנה, ומסייע לנו בגיבוש מדיניות מותאמת ובהקצאת משאבים יעילה", אמרה מנהלת השירות לטיפול והגנה במצבי טראומה ומשבר בתחום האלימות במשפחה, עו"ס מלי אורגד. "חלק מהממצאים שהתקבלו במחקר מחייבים אותנו למחקרי המשך ולבדיקה מעמיקה של התופעה על מנת שהמענים שאנחנו מפתחים יהיו מדויקים ככל שניתן".
מניתוח הנתונים ניתן ללמוד כי נשים הן הנפגעות העיקריות מאלימות פיזית חמורה, ונפגעות יותר גם מאלימות כלכלית ומינית (כ-30% יותר נשים נפגעות), בעוד שהפגיעה מאלימות לא-פיזית דומה לנשים ולגברים. "בנוסף, הסיכוי של אישה הסובלת מאלימות לא-פיזית לסבול גם מאלימות פיזית גבוה מזה של גבר אשר סובל מאלימות לא-פיזית מצד בת זוגו: 42% מהנשים לעומת 26% מהגברים", מסבירים ביוזמת קווים אדומים.
ממצאי המחקר מצביעים על תופעה מדאיגה: עיקר הנפגעים והנפגעות לא פונים לגורם חיצוני (שירותי הרווחה, משטרה, גורם רפואי או גורמי סיוע). למעשה, פחות מחצי (41%) מנפגעות האלימות הפיזית מצד בן זוג ורק חמישית מהגברים (20%) שדיווחו על אלימות מצד בת זוגם פונים לגורם סיוע חיצוני כלשהו. 50% מהנשים שפונות לגורם סיוע כלשהו מעדיפות לפנות לגורמים פרטיים כמו פסיכולוג או רב קהילה, בעוד ש-36% מהגברים דיווחו על פניות דומות.
15% בלבד מהנשים יפנו לגורמי מגזר שלישי, בעוד ש-9% מהגברים דיווחו כי יפנו לגורמים אלה. 31% מהנשים העידו כי פנו לגורמים מוסדיים, בהם רווחה, משטרה, או רפואה בקהילה, לעומת 17% מהגברים. 17% מהנשים פנו לקבלת סיוע משפטי, אך רק 3% מהגברים פנו לסיוע זה. "באופן כללי, מדובר במספרים נמוכים מצד נפגעי האלימות שפונים לגורם כלשהו לסיוע", ציינו ביוזמת קווים אדומים.
"אחד הדברים שניתן עליהם את הדעת הוא עידוד אנשים שנפגעים מאלימות במערכות יחסים זוגיות לפנות לקבל סיוע מהרשויות", אמרה אורגד. "מאז הקמת הוועדה הבין-משרדית יש לנו מענים רבים וחדשניים שיכולים להתאים לכל הקהלים הרלוונטיים. אני קוראת לנפגעים לפנות אלינו למוקד 118 או בוואטסאפ, ולקבל את הייעוץ והסיוע". היא הדגישה כי "אפשר לפנות אלינו גם באופן אנונימי".
רובין קופר הוסיפה כי "אין ספק שהדרך לצמצום היקפי התופעה היא עיסוק רחב ושיטתי במניעה. הארגונים המעורבים פועלים במשותף כדי לשנות את התפיסה הציבורית בכל הנוגע לאלימות בזוגיות - מתופעה חריגה של רצח, לתופעה שכיחה המצויה סביבנו, לקדם מעורבות של מגוון בעלי מקצוע הפוגשים בני זוג כחלק מעבודתם ויכולים לתרום לזיהוי והפנייה לטיפול, לקדם מעורבות של גברים במניעה וכמובן לקדם מערך מענים מכווני מניעה כבר מילדות".
מדובר במחקר שלא נערך כמותו בישראל במשך יותר מ-20 שנה, והוא יוזמה של משרד הרווחה, הוועדה הבין-משרדית ויוזמת קווים אדומים מבית "שיתופים" - שותפות רב-מגזרית של יותר מ-100 ארגונים מכל המגזרים, הפועלים יחד למניעת אלימות בזוגיות. מטרת המחקר היא לבחון את תופעת האלימות בזוגיות בישראל בכדי להעמיק את הלמידה, לזהות מגמות ולפעול לקידום תהליכי מניעה ודרכי טיפול.
"כלי המחקר פותח על-ידי מכון המחקר ERI, בהתבסס על מדדים מובילים בעולם, בהיוועצות עם חוקרים ואנשי מקצוע מקצוע, בהתבסס על קבוצות מיקוד מקבוצות אוכלוסיה שונות וסקר עמדות ביחס לאלימות בזוגיות בציבור הרחב", מסרו ביוזמת קווים אדומים. "ליווי מקצועי וייעוץ שוטף למחקר ניתן על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שתרכז מדידות שוטפות של אלימות בזוגיות ואלימות מגדרית. כלי המדידה נבנה על פי סטנדרטים בינלאומיים ונבדקה התאמה שלו לחברות השונות בישראל".
במחקר השתתפו 2,300 משיבים ומשיבות בגילי 18 עד 65, המהווים מדגם מייצג של החברה הישראלית ונמצאים בזוגיות עכשיו (87%), או נמצאו בזוגיות בחמש השנים האחרונות (13%). איסוף הנתונים בוצע באמצעות חברת אסקריא (מגזר חרדי) מכון אגם (חברה ערבית) ו-IPANEL לשאר האוכלוסיה.
בכל חשד לאלימות בבית ו/או בסביבה הקרובה, חייגו לאחד מקווי היעוץ והסיוע, הזמינים 24/7.