ראש המוסד דדי ברנע החל הערב (ראשון) בדוחא את השיחות עם ראש ה-CIA ביל ברנס וראש ממשלת קטאר מוחמד אאל-ת'אני, במטרה להתניע מחדש את המשא ומתן לבחינת היוזמות וההצעות שעל הפרק לעסקת שחרור 101 החטופים שנמצאים בשבי חמאס.
2 צפייה בגלריה
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
דדי ברנע ,ויליאם ברנס ראש ה CIA ,ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני
(צילום:יריב כץ, Menahem KAHANA / AFP, AFP, AP)
הכוונה בפגישה שנערכת לראשונה בין הצדדים זה חודשיים, ולראשונה מאז חיסול מנהיג חמאס יחיא סינוואר, היא לקדם מתווה חדש, שייקח בחשבון את שלל ההצעות שהועלו בימים האחרונים כדי להוביל לחידוש השיחות של צוותי המשא ומתן.
לא מן הנמנע שבעוד יומיים-שלושה תתקיים פסגה מרובעת עם המתווכות, ובכללן מצרים, וייתכן שגם בהשתתפות חמאס, כדי לקדם מתווה לעסקה. ההתפתחויות החיוביות מבחינת ישראל בעזה ובלבנון מהוות מומנטום משמעותי שמחייב את הצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן לדיונים אינטנסיביים.

א-סיסי: הפסקת אש ל-48 שעות, שחרור ארבעה חטופים

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי פרסם מוקדם יותר הערב בפומבי את פרטי ההצעה שהציגה קהיר להסכם שיביא לשחרור מספר קטן של חטופים מרצועת עזה, בתמורה לשחרור אסירים פלסטינים. לפי א-סיסי, ההצעה המצרית, שנועדה לדבריו "להניע את המצב קדימה", כוללת הפסקת אש למשך 48 שעות, שבמהלכה ישוחררו ארבעה חטופים - בתמורה לאסירים פלסטינים. במקביל, יתנהלו שיחות במשך 10 ימים במטרה להגיע להסכם על הפסקת אש קבועה.
רשת אל-ערביה פרסמה מפי מקורותיה כי "חמאס מברך על ההצעה המצרית, אבל מסתייג מכך שהיא לא מכילה ערבויות ישראליות". עוד נכתב כי "חמאס מסרב להפסקת אש לפני נסיגה ישראלית מצפון רצועת עזה, נצרים ופילדלפי".
לפי שעה נראה כי בפסגה בקטאר לא ישתתף ראש המודיעין המצרי החדש חסן רשאד, שנועד בסוף השבוע עם משלחת של בכירי חמאס בקהיר. גורמים שמעורים בפרטים אומרים כי ישנה כוונה להזמין את רשאד לפסגה מרובעת שצפויה להיערך כאמור בימים הקרובים בדוחא או בקהיר. חמאס עשוי כאמור להצטרף בשלב מאוחר יותר.
(צילום: מיקי שמידט)

בתוך כך, גורמים בחמאס חשפו היום ברשת הסעודית "א-שרק" כי ארגון הטרור יציע למתווכים המשתתפים בפסגה בבירת קטאר "עסקה מקיפה לסיום המלחמה לאלתר הכוללת את נסיגת ישראל מרצועת עזה, בשילוב עם חילופי שבויים ובהם כל החטופים הישראלים".
בכיר חמאס חוסאם בדראן אמר ל"אל-ג'זירה": "הדרישות שלנו ברורות ומוצהרות, וניתן להגיע להסדר בתנאי שנתניהו מחויב למה שסוכם".

פסימיות בישראל: "מנהלים מו"מ מול עצמנו"

בישראל מביעים פסימיות באשר לסיכויים להביא לפריצת דרך במגעים, וההערכה היא ששום דבר לא יקרה לפחות עד הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-5 בנובמבר. גם בנוגע להצעה של ראש המודיעין המצרי רשאד לא מייחסים בישראל סיכויים גדולים.
"זה כמו כל מה שהיה פה מינואר - אנחנו מנהלים משא ומתן מול עצמנו, גג מול המתווכות. בשום שלב לא באמת היה משא ומתן אמיתי מול חמאס. הם הציבו דרישה, ולא זזו ממנה במילימטר: סיום מוחלט של המלחמה ונסיגה מוחלטת מעזה, וזה לא יקרה", אמר גורם שמעורה בפרטים.
הפסימיות בישראל מתבססת על ההערכה שחמאס לא יתפשר על פחות מנסיגה ישראלית מלאה מעזה, כולל מציר פילדלפי וממעבר רפיח. לפי ההערכה, נתניהו לא יוכל להסכים לנסיגה כזו מחשש להפלת הממשלה על-ידי השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'.
למרות זאת, ראש המוסד ברנע עבד בשלושת השבועות האחרונים על מתווה חדש. הוא עדכן ביום חמישי שעבר את ראש המודיעין המצרי רשאד בפרטים בפגישתם בקהיר. המתווה של ברנע יעבור התאמות ויכלול גם התייחסות למתווה המצרי ולמתווים נוספים. ברנע מאמין שהמפגש האינטימי בדוחא יכול להתניע את המשא ומתן לעסקת חטופים.
2 צפייה בגלריה
נביה ברי
נביה ברי
יו"ר הפרלמנט הלבנוני ברי
(צילום: AP)
הצדדים שמשתתפים בשיחות בקטאר צפויים לדון גם בזירה הלבנונית. ב"וול סטריט ג'ורנל" צוטט גורם המעורה בפרטים שאמר כי ברנע סבור שישראל לא צריכה להסכים להפסקת אש בלבנון כל עוד חיזבאללה ואיראן לא לוחצים על חמאס להסכים לשחרור החטופים בעזה. רשת LBCI הלבנונית מסרה מצידה מפי מקור דיפלומטי כי "הפגישה בדוחא פתחה פתח. יש התקדמות קלה בסוגיית עזה, אבל יש רצון אמיתי לנהל חילופי שבויים בין חמאס וישראל".
המקור הדיפלומטי הוסיף כי "יו"ר הפרלמנט הלבנוני נביה ברי הודיע לקטאר ולמצרים כי חיזבאללה מסכים להפריד בין החזיתות ולקבל את החלטה 1701 בתנאי שהיא תהיה חלק מסל משולב, לכן הנושא הלבנוני יהיה נוכח בסבב המשא ומתן. תיערך פגישה מצרית-קטארית עם חמאס, ושליח ביטחוני קטארי בכיר יבקר בביירות כדי לדון בדרישות ובחששות הלבנוניים".
בלשכתו של יו"ר הפרלמנט בביירות מסרו בתגובה כי "מה שדווח בתקשורת בהתייחס לדברים שאמר ברי בנוגע למשא ומתן אינו מדויק".
פורסם לראשונה: 21:52, 27.10.24