הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) דיווחה היום (ד') שמאגר האורניום המועשר של איראן לרמה של עד 60% ממשיך לגדול, וכעת מגיע אל מעבר לכמות שלפי חלק מההערכות מספיקה לייצור פצצה גרעינית אחת - במידה והחומר הקיים יועשר לרמה של כ-90%, הרמה הדרושה לפצצה.
בדו"ח הקודם של סבא"א, שפורסם בסוף מאי, נכתב שהרפובליקה האיסלאמית מתקרבת לכמות האורניום שאם יועשר לרמה של כ-90% יספיק לה לפתח פצצה גרעינית. הדו"ח הנוכחי והמדאיג מפורסם בעיצומם של המגעים להצלת הסכם הגרעין, והלחץ שמפעילה ישראל על ארה"ב.
(צילום: אבי חי)

2 צפייה בגלריה
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
חצי חצי ראש סבא"א רפאל גרוסי ומתקן ה גרעין של איראן בנתנז
מתקן הגרעין בנתנז וראש סבא"א, רפאל גרוסי
(צילום: AFP, EPA )
בדו"ח הנוכחי על תוכנית הגרעין האיראנית דיווחה סבא"א שכמות האורניום של טהרן שמועשר לרמה של עד 60% עלתה ברבעון האחרון ב-12.5 ק"ג, לכמות של 55.6 ק"ג בסך הכול.
בדו"ח הקודם של סבא"א אמרו אנשי הארגון כי כמות של 42 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60% מספיקה למה שבסוכנות מגדירים כ"כמות משמעותית", מונח שפירושו "הכמות המשוערת של חומר גרעיני שמרגע שנאגר אי אפשר לשלול את האפשרות של פיתוח מטען נפץ גרעיני". בסוף מאי אמר דיפלומט בכיר לסוכנות הידיעות רויטרס שבפועל דרושים יותר מ-55 ק"ג של אורניום שהועשר לרמה של 60% כדי לייצר פצצה גרעינית, בשל החומר שמתבזבז תוך כדי תהליך ההעשרה ל-90%.
2 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
מנהיגי ארה"ב ואיראן, ג'ו ביידן ואיברהים ראיסי
(צילום: AFP, AP)
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות, שנחתם בשנת 2015, הגביל את טהרן להעשיר אורניום ברמה של עד 3.67%. כדי שאורניום יוכל לשמש לייצור נשק גרעיני הוא אמנם צריך להיות מועשר ברמה של כ-90%, אך מדעני גרעין טוענים כי כאשר מדינה מגיעה לרמת העשרה של 20% פירוש הדבר שהיא כבר בחצי הדרך לרמה של 90% - וכי הגדלת רמת ההעשרה מ-60% ל-90% מהירה יחסית.
לפי סבא"א, מאגר האורניום המועשר של טהרן גבוה כרגע פי 19 מהכמות המותרת בהסכם הגרעין: איראן התחייבה לכמות שלא עולה על 202.8 ק"ג, וכרגע יש ברשותה 3,940.9 ק"ג של אורניום מועשר.
"אנחנו מנהלים מערכה אינטנסיבית למנוע הסכם גרעין מסוכן"
(צילום: פול וואלה)
כמו בעדכונים קודמים, גם בעדכון הנוכחי אמרה הסוכנות שטהרן לא סיפקה תשובות ראויות לשאלות על שרידי האורניום שנמצאו בשלושה אתרים שלא הוכרזו כאתרי גרעין. בדו"ח שפורסם במקביל לדו"ח הרבעוני נכתב שראש סבא"א, רפאל גרוסי, הולך ונעשה מודאג יותר ויותר מחוסר ההתקדמות בסוגיה הזאת ומהיעדר שיתוף הפעולה של טהרן. לכן, אומרים בסבא"א, הסוכנות "לא נמצאת בעמדה שבה היא יכולה להבטיח" שתוכנית הגרעין האיראנית היא רק למטרות שלום.
גרוסי קרא לרפובליקה האיסלאמית לעמוד בהתחייבויות שלה, ולשתף פעולה בהקדם האפשרי.