4 צפייה בגלריה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
נפתלי בנט המלך עבדאללה
בנט אישר את בקשת המלך עבדאללה
(צילום: רויטרס, gettyimages)
שרת האנרגיה קארין אלהרר ושר המים של ירדן מוחמד אל נאג'ר נפגשו בירדן כדי לחתום על הסכם ועדת המים המשותפת אשר מעגן את הכפלת אספקת המים השנתית מישראל לירדן למשך השנה הקרובה עם אפשרות לשנתיים נוספות. ההסכם שנחתם מאפשר הגדלת אספקת המים מישראל לירדן בכ-50 מיליון קוב בשנה.
ב-ynet ו"ידיעות אחרונות" נחשף בחודש יולי האחרון שראש הממשלה נפתלי בנט אישר לבקשת בית המלוכה הירדני להגדיל משמעותית את אספקת המים וזאת לאור המצוקה הקשה במשק המים הירדני. החתימה בא גם ברקע ההתחממות ביחסים עם ירדן. בחודשים האחרונים נפגש מלך ירדן עם הנשיא יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ.
4 צפייה בגלריה
פגישה בין קארין אלהרר לשר המים הירדני מוחמד אל נאג'ר
פגישה בין קארין אלהרר לשר המים הירדני מוחמד אל נאג'ר
שרת האנרגיה אלהרר ושר המים הירדני במעמד החתימה
(צילום: רפי בן חקון)
בטקס החתימה השתתפו גם שגריר ישראל בירדן, איתן סורקיס, שגריר ירדן בישראל, רסאן אל מג'אלי. באופן חריג הירדנים דיווחו על המפגש עם השרה הישראלית והחתימה על ההסכם ואף שחררו תמונות מהטקס - דבר שבדרך כלל הם נמנעים ממנו. במקרה הזה היה חשוב לארמון להציג לציבור בממלכה את פירות ה"נורמליזציה" החדשה עם ישראל.
שרת האנרגיה אלהרר אמרה במעמד החתימה כי "הסכם הגדלת כמות המים היא אמירה חד-משמעית - אנחנו רוצים ביחסי שכנות טובים. כולי תקווה שזו סנונית ראשונה לשיתופי פעולה בין ישראל והממלכה הירדנית שיטיבו עם שני העמים בהתמודדות עם אתגרי השעה".
4 צפייה בגלריה
חוק חוקוק כינרת
חוק חוקוק כינרת
מצב הכינרת מאפשר היענות לבקשה הירדנית
(צילום: צחי גביש, איגוד ערים כינרת)
בישראל מציינים כי מצב הכינרת מאפשר היענות לבקשה הירדנית. המפגש בין השרים מדגיש את חשיבות הקשר בין ישראל לירדן ואת חיזוק יחסי השכנות וקידום שיתופי הפעולה בין המדינות, את חשיבות שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא המים כמנוף לקידום היחסים ואת הערבות ההדדית בין שכנים המתמודדים עם המחסור במים באקלים המדברי, אתגרי שינוי האקלים והדמוגרפיה האזוריים.
גיורא שחם, מנהל רשות המים ויו"ר משותף של ועדת המים המשותפת ציין: "שיתוף הפעולה המקצועי בין ירדן לישראל במסגרת ועדת המים המשותפת מאפשר לנו לגבש פתרונות משותפים לאתגרים של משבר האקלים ולחזק את יחסי המים בין שתי המדינות על בסיס של שכנות טובה וניהול משק מים מקצועי".
4 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ וגיורא שחם באירוע הקשת קמפיין ההסברה של רשות המים
יובל שטייניץ וגיורא שחם באירוע הקשת קמפיין ההסברה של רשות המים
"מאפשר לנו גיבוש פתרונות משותפים למשבר האקלים". מנהל רשות המים גיורא שחם
(צילום: מוטי קמחי)
הממשלה בראשות בנט ולפיד הביאה כאמור לפתיחת דף חדש ביחסים עם ירדן שהיו מתוחים מאוד בתקופת ממשלות ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו - כאשר בשיא המשבר ביטל יורש העצר הירדני ביקור מתוכנן בהר הבית, וירדן סירבה לאפשר מעבר מטוסו של נתניהו לאיחוד האמירויות מה שהביא לביטול הביקור ההיסטורי במדינה אחרי חתימת הסכם השלום עמה.
סוגיית אספקת המים היוותה מוקד מתיחות נוסף בין המדינות. במסגרת ההסכמים בין המדינות ישראל התחייבה לספק מים לירדן. מדי שנה הירדנים מבקשים מישראל כמות מים נוספת מעבר למכסה השנתית ובדרך כלל ישראל מסכימה מיד. בשנה האחרונה עיכב נתניהו את התשובה והסברה הייתה שהדבר בא בתגובה לביטול ביקורו באמירויות.
לפי הסכמי השלום בין ישראל לירדן, מדינת ישראל מספקת לירדנים עד 55 מיליון מטר מעוקבים בשנה ממי הכינרת, שמועברים באמצעות תעלת המלך לכיוון עמאן. התעריף בגין כמויות מים אלה הוא סנט דולר למ"ק. באפריל השנה נתניהו העביר לירדנים תוספת של שלושה מיליון קוב, וכעת הכמות תוכפל.