3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
יאיר לפיד אבו מאזן חצי חצי
שיחה ראשונה. לפיד ואבו מאזן
(צילום: עמוס בן גרשום לע"מ, AP)
ראש הממשלה יאיר לפיד ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן שוחחו הבוקר (שישי) בטלפון - לראשונה מאז כניסתו של לפיד לתפקיד רה"מ. מטעמו של לפיד נמסר כי השניים "שוחחו על המשך שיתוף הפעולה, והצורך להבטיח שקט ורגיעה".
עוד נמסר כי אבו מאזן בירך את לפיד על כניסתו לתפקיד, ואילו לפיד מצידו בירך את אבן מאזן לרגל חג הקורבן. האמריקנים דחפו לקיומה של השיחה בין השניים. זה היה חשוב לוושינגטון לפני ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור, ולוודא שהשטח רגוע והתיאום בין הצדדים טוב. לא עומדת על הפרק פגישה בין לפיד לאבו מאזן.
זו הייתה למעשה השיחה הראשונה של ראש ממשלת ישראל ב-10 השנים האחרונות שלא בעקבות פיגוע טרור. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שוחח עם אבו מאזן ב-2014 בעקבות חטיפת שלושת הנערים וב-2017 בעקבות פיגוע בהר הבית.
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג התקשר הבוקר לאבו מאזן ובירך אותו לרגל חג הקורבן. בשיחה איחל הרצוג ליו"ר הרשות הפלסטינית, למשפחתו, לבני עמו ולכל עמי האזור חג שמח. השניים שוחחו בין היתר גם על ההיערכות לקראת ביקורו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור בשבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
עצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
עצרת נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה
נשיא המדינה הרצוג. בירך גם הוא את אבו מאזן
(צילום: נחום סגל)
יו"ר ימינה ושרת הפנים איילת שקד מתחה ביקורת על הברכות ליו"ר הרשות הפלסטינית. "ברוך השם, 'הסכמי אברהם' נתנו פתח לשגר ברכות לרגל חג הקורבן למגוון של מדינות ערביות. מציעה להיגמל מהאובססיה לרוץ לברך דווקא את אבו מאזן שפנה לבית הדין בהאג כדי להעמיד את חיילי צה"ל לדין".
גם בליכוד תקפו: "אחרי עשור שבו נתניהו הוריד את הסוגיה הפלסטינית מסדר היום העולמי, לפיד וגנץ מחזירים למרכז הבמה העולמית את אבו מאזן שלא מפסיק להסית לרצח ישראלים. לפיד סגר ממשלה עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת ולכן הוא מחויב לאבו מאזן. רק ממשלה לאומית חזקה ויציבה של הליכוד בהנהגת נתניהו תשמור על מדינת ישראל ותחזיר את הביטחון והתקווה לכל אזרחי ישראל".
מנגד, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' אמר: "יממה חשובה שהתחילה בפגישת שר הביטחון גנץ עם אבו מאזן ברמאללה, ונמשכת בשיחת הטלפון הראשונה בין ראש הממשלה לפיד לנשיא הרשות הפלסטינית. הממשלה הזו החליפה את מדיניות ההתעלמות בהידברות ובקידום שיח בין המנהיגים, שהוא הבסיס לרגיעה ובסופו של דבר גם להתקדמות מדינית".
יו"ר הרשות הפלסטינית נועד אמש ברמאללה עם שר הביטחון בני גנץ. הפגישה נערכה לרגל חג הקורבן, וכן לצורך תיאום ביטחוני ואזרחי לקראת ביקור נשיא ארה"ב ביידן.
מטעמו של גנץ נמסר כי "הפגישה התנהלה ברוח טובה ובאווירה חיובית. השניים דנו במהלך פגישתם על האתגרים הביטחוניים והאזרחיים באזור, ושר הביטחון עדכן את אבו מאזן על המורכבות של התקופה הקרובה בישראל השניים סיכמו להמשיך בתיאום ביטחוני הדוק ולהימנע מצעדים שיפגעו ביציבות".
עוד נמסר כי גנץ איחל "ליו"ר הרשות ולכלל הציבור הפלסטיני עיד אל אדחא מובארק" לרגל חג הקורבן. בסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא" נכתב כי גנץ התארח במוקטעה. אבו מאזן מצידו "הדגיש את החשיבות ביצירת אופק מדיני וכיבוד ההסכמים בין הצדדים". בנוסף קרא "להפסיק את הצעדים שיכולים לגרום להידרדרות המצב". לפי הדיווח בסוכנות הידיעות הרשמית, יו"ר הרשות הפלסטינית אף הדגיש כי יש לשמור על "אווירה רגועה" לפני ביקורו של הנשיא ביידן: "אנו מברכים עליו".
3 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
שר הביטחון גנץ. נפגש עם אבו מאזן ברמאללה
(צילום: מוטי קמחי)
גורם ביטחוני אמר אחרי הפגישה כי "גנץ הדגיש את הצורך בשמירה על השקט והיציבות בדגש על התיאום הביטחוני ומניעת טרור שהוא אינטרס של שני הצדדים. השניים ציינו לחיוב את השפעתם של עשרות הצעדים הכלכליים והאזרחיים שנעשו בשנה האחרונה, גנץ הדגיש כי ימשיך במדיניות זו גם בתקופה הקרובה והשניים הביעו תקווה שיוכלו להרחיבם בעתיד".
הגורם הביטחוני הוסיף כי גנץ ואבו מאזן "שוחחו על הצורך לפעול לחיזוק מצבה הכלכלי של הרשות הפלסטינית, בין השאר בדיאלוג מול האמריקנים ומדינות נוספות באזור. גנץ ציין כי הוא רואה צורך בהמשך חיזוק הרשות הפלסטינית והחלשת ארגון הטרור חמאס, מדיניות שבה הוא נוקט למעלה משנה".
בפגישה שארכה שעתיים השתתפו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן, ראש מטה שר הביטחון מעיין ישראלי והמזכיר הצבאי תת-אלוף יקי דולף. מהצד הפלסטיני השתתפו גם השר לנושאים אזרחיים חוסיין א-שייח וראש המנגנונים מאג'ד פארג'.