כמה עשרות פלסטינים ניתצו את האתר הארכיאולוגי חירבת אום ריחן, אתר היסטורי מימי בית שני, היושב על אדמות מדינה בשטחי C בצפון השומרון. הפלסטינים שיטחו את האתר ההיסטורי ובנו מעליו מגרש חניה.
אנשי המנהל האזרחי הצליחו לאתר את מי שהיה אחראי על הפעולה והוא נעצר יחד עם נוספים. כשנודע על ההרס פעלה יחידת קמ"ט ארכיאולוגיה תוך קיום חקירה סמויה כדי להגיע לאחראים על הנזק, פשטה על ביתו של החשוד המרכזי ועצרה אותו. בימים הקרובים צפוי להיות מוגש נגדו כתב אישום.
2 צפייה בגלריה
אייטם עתיקות בשומרון
אייטם עתיקות בשומרון
חירבת אום ריחן לפני ההרס (למעלה) ואחריו
(צילום: שומרים על הנצח)
חירבת אום ריחן הוא יישוב מתקופת המשנה והתלמוד מהתקופה ההלניסטית, הביזנטית והרומית שהיה מן הגדולים באזור. מדובר באתר מורשת הממוקם בצפון השומרון, ליד היישוב קציר. באתר נמצאו מבנים הבנויים מאבני גזית, מגדל שמירה, ומאוזוליאום - מבנה קבורה מפואר.
בשנת 1969 ערך הארכיאולוג זאב ייבין חפירת הצלה במקום, והוא אף נסקר בסקר הר מנשה. בשבוע שעבר הגיעו למקום סיירי הקרקעות של המועצה האזורית שומרון וגילו כי האתר הפך למגרש חניה. ההרס מתועד בצילומי אוויר, שבהם ניתן לראות כי החשודים לא השאירו זכר לאתר המורשת שהיה במקום עד לפני מספר שבועות.
2 צפייה בגלריה
אייטם עתיקות בשומרון
אייטם עתיקות בשומרון
(צילום: :שומרים על הנצח)
יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, מסר: "אסור להפוך את המלחמה לתירוץ להרס אתרי מורשת היסטוריים יהודיים ביהודה ושומרון. נעשה כאן ניסיון מכוון למחוק את ההיסטוריה היהודית. זהו פשע לא רק נגד ההיסטוריה היהודית ועם ישראל אלא נגד כל בן תרבות. שרידי יישוב יהודי שעמדו כאן באין מפריע במשך 2,000 שנה נהרסים ומנותצים דווקא במשמרת שלנו. זו תעודת עניות למדינת ישראל. אני דורש מכלל הרשויות לחקור את המחדל שהביא לתוצאה הזו, לשקם את האתר, להשית את התשלום כולו על העבריין ולאפשר סמכויות אכיפה פיקוח ושיקום למועצה אזורית שומרון שתסייע בשמירה על אתרי המורשת בתחומה. אין דרך אחרת היום להגן על אתרי המורשת ביהודה ושומרון".
הפגנת מחאה של ראשי הרשויות ביו"ש מול לשכת ראש הממשלה בירושליםראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגןצילום: שלו שלום
עדי שרגאי, מנהלת הפעילות בשומרים על הנצח, שפועלת להגנה ופיתוח של אתרי מורשת ביהודה ושומרון‏, מסרה: "בעוד שמדינת ישראל נלחמת על חייה, אויבינו מנצלים את הוואקום שנוצר ופועלים למחיקת ערכי מורשת. מדובר בעליית מדרגה חמורה שכמוה לא פגשנו עוד. אתר שהושמד לחלוטין והפך למגרש חניה. זהות העבריין הפלסטיני ידועה. חובה מוסרית וביטחונית להעניש אותו בכל חומרת הדין, כולל מאסר ארוך וקנס משמעותי".
השר עמיחי אליהו אמר כי "מאז פרוץ המלחמה אנו חווים ניסיונות הולכים וגוברים להרס אתרי מורשת ברחבי יהודה ושומרון, ומחובתנו גם בזמנים שבהם אנו נלחמים על הבית להמשיך ולהילחם על ההיסטוריה שלנו".