האו"ם יפתח מחר (ראשון) במבצע חיסון נגד פוליו, שבמסגרתו יפעל הארגון לחסן כ-640 אלף ילדים מפני הנגיף. המבצע מסתמך על הפוגות הומניטריות בנות שמונה שעות בלחימה בין ישראל וחמאס, שיתרחשו מדי יום באזורים ספציפיים ברצועה. המבצע המורכב, המיועד לילדים מתחת לגיל 10, אושר לאחר שבשבוע שעבר אובחן תינוק עם שיתוק לאחר שנדבק מפוליו סוג 2.
2 צפייה בגלריה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח במרכז רצועת עזה
ביוב זורם ברחובות דיר אל-בלח שבמרכז רצועת עזה
(צילום: Eyad BABA / AFP)
גורמים בכירים בארגון הבריאות העולמי אמרו כי על מנת שהמבצע יצליח, יש לחסן לפחות 90% מילדי עזה בשתי מנות חיסון, עם ארבעה שבועות המתנה בין כל אחת. בכיר הארגון ריק פיפרקורן, האחראי מטעמו על השטחים הפלסטיניים, התייחס ללחימה הקשה ברצועה ואמר כי "המצב לא אידיאלי, אך אנחנו חושבים שהמבצע ייתכן אם כל חתיכות הפאזל יהיו במקום". בארגון הוסיפו כי המבצע ייערך בשלושה שלבים, במרכז, בדרום ובצפון הרצועה.
כאמור, לצורך קיום מבצע החיסונים צה"ל הסכים להפוגות בנות לפחות שמונה שעות בלחימה במשך שלושה ימים רצופים עבור כל שלב, שייתכן כי יוארכו ביום נוסף. בארגון הבריאות העולמי ציינו כי סביר להניח שיהיה צורך בפרק הזמן הנוסף כדי להשלים את המבצע. כך, ניתן יהיה להשלים את גל החיסונים הראשון בתוך פחות משבועיים. עם זאת, ברויטרס דווח כי לפי מפת אזורי החיסון שראו בסוכנות הידיעות, ההפוגות לא יחולו באזורים מסוימים.
2 צפייה בגלריה
הכנסת חיסונים למניעת מחלות ומגיפות לתושבי רצועת עזה
הכנסת חיסונים למניעת מחלות ומגיפות לתושבי רצועת עזה
חיסוני פוליו שהועברו לעזה
(צילום: דובר צה"ל )
גורם באו"ם אמר לרויטרס כי המפה נמסרה על-ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ולפיה נראה שההפוגות לא יחולו בכל תחומי האזור שביקשו בארגון לכלול במבצע החיסונים. עוד נכתב כי במתפ"ש הורו להפנות כל שאלה בנוגע למפה למשרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "הדבר הכי חשוב כרגע הוא להבטיח שלצוותים יהיו הביטחון והגישה הנחוצים להצלחת המבצע. אני לא צריך לומר לכם איזה אסון יתרחש אם לא נצליח להכיל את התפרצות המחלה הזו - מחלה שלא מכירה בגבולות", אמר היו"ר בפועל של "UN Aid".
כ-1.2 מיליון מנות חיסון כבר הועברו לרצועה לקראת המבצע, ו-400 אלף נוספות צפויות להגיע בקרוב, אמרו אמש גורמים בארגון הבריאות העולמי. במתפ"ש אמרו כי מבצע החיסונים תואם עם צה"ל "כחלק מההפוגות ההומניטריות השגרתיות". עוד דווח כי גם חמאס הסכים לקיום ההפוגות. המבצע יצא לפועל תחת ארגון הבריאות העולמי, יוניצף ואונר"א. פיפרקורן הוסיף כי יהיו כ-400 מוקדים שאליהם הורים יוכלו להביא את ילדיהם במטרה לקבל את החיסון, וכן 300 צוותים ניידים שיגיעו לילדים השוהים במקומות בעייתיים יותר ברחבי הרצועה.