ברדק עם פתיחת מבצע הבדיקות הסרולוגיות: הרישום קרס, "הורים עזבו בלי להיבדק"
(צילום: נדב אבס, שמיר אלבז)

יד ימין דקרה באצבע, יד שמאל לא ממש הצליחה להתחבר למהלך: במשרד החינוך הגדירו את מבצע הבדיקות הסרולוגיות לאיתור נוגדנים בדם לקורונה בקרב בני 3 עד 12 "שכבת ההגנה הראשונה במתווה לפתיחת שנת הלימודים". ואולם, קצת יותר מ-48 שעות אחרי תחילת הפרויקט השאפתני הוחלט אתמול (שלישי) על צמצום משמעותי במערך הבדיקות.
לפי החלטת הרשויות, החל מהיום ייפתחו מוקדי הבדיקות רק ביישובים שבהם אותרו יותר מ-10% ילדים שנבדקו ונמצאו מאומתים לקורונה בעבר. באופן רשמי אומרים ברשויות כי הסיבה לצמצום הבדיקות נובעת מחוסר יעילות מאחר שבמקומות רבים התברר כי אחוזים בודדים נמצאו מאומתים לקורונה, אך לא מן הנמנע כי הקולות הזועמים של הורים מהשטח על תקלות משמעותיות הובילו להחלטה החדשה.
4 צפייה בגלריה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
בדיקות נוגדנים לילדים באור יהודה
(צילום: דנה קופל)
במשרדי הבריאות והחינוך החליטו להחיל את מערך הבדיקות הסרולוגיות כדי לאתר לפני פתיחת שנת הלימודים ילדים שכבר חלו והחלימו מבלי שידעו על כך, על מנת לצמצם בידודי תלמידים בבית ולאפשר למידה רציפה ככל האפשר. לצורך כך היה אמור המבצע היומרני לכלול 1.6 מיליון ילדים. במשרד החינוך העריכו לפני תחילת המבצע שיאותרו בין 20% ל-30% מחלימים.
לצורך הבדיקות גייס פיקוד העורף 1,000 אנשי רפואה, חובשים ופרמדיקים שהתפרסו במוקדים שפתחו הרשויות המקומיות. במקביל, משרד הבריאות הסמיך את חברת "טרגט מרקט" בשיתוף פעולה עם בית החולים שיבא בתל השומר לערוך את ביצוע הדגימות. בחברה החרדית, שהוכנסה ראשונה לתוכנית הבדיקות כפיילוט, אותרו 16% מתוך כ-40 אלף תלמידים שנבדקו כמי שחלו בעבר בקורונה. המטרה הייתה להמשיך עם המבצע גם בחברה הכללית ובחברה הערבית.
4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
מתחם בדיקות סרולוגיות בבת ים
(צילום: יריב כץ)
אבל, תוכניות לחוד ומציאות לחוד: כבר ביום ראשון התברר כי עמוד הרישום לבדיקות לא עבד וחיילי פיקוד העורף נאלצו למלא באופן ידני את פרטי הנבדקים. בנוסף, זמני המתנה וצפיפות נרשמו במספר רב של מוקדי הבדיקות. בין לבין גם אפליקציית הרישום של הבדיקות קרסה, והורים רבים בכל רחבי הארץ התלוננו על מערך מסורבל שגרם לכמה מהם להמתין עם ילדיהם במשך שעות, לעיתים בשמש הקופחת, לבדיקה ולתוצאות.
גורמים במערכת החינוך אמרו אתמול כי קשיים לוגיסטיים והיערכות לקויה, שאף גרמה לכך שהורים וילדים ויתרו על התענוג המפוקפק, הובילו לכישלון ידוע מראש. "היו הורים שהתלוננו 'למה צריך לדקור 100 ילדים, להעמיד אותם בתור ולטרטר אותם ואותנו בשביל למצוא חמישה ילדים שיהיו פטורים מבידוד'", אמרו הגורמים במערכת החינוך.
לאחר שהתברר כי שיעור התלמידים שאותרו עד כה כמי שהחלימו נמוך מאוד באופן יחסי, טענו גורמים שונים כי המהלך של הבדיקות הסרולוגיות לא מצדיק השקעה של עשרות מיליוני שקלים, גיוס אנשי מילואים ואת הביקורת הציבורית החריפה.
4 צפייה בגלריה
מתחם בדיקות סרולוגיות בחולון
מתחם בדיקות סרולוגיות בחולון
תור במתחם בדיקות סרולוגיות בחולון
(צילום: יריב כץ)
"לקחתי חופש מיוחד מהעבודה", סיפרה אם לשני ילדים מאשקלון שנבדקו בתחילת השבוע במתחם בדיקות סרולוגיות בעיר. "קמתי מוקדם, לקחתי את הילדים. כל עניין הדקירה היה לא פשוט, עמדנו בתור ויש גם את התקווה שהילד יהיה בסופו של דבר פטור מבידוד.
"אתה עושה את המאמץ ובסוף מטעמי לוגיסטיקה הבדיקות פשוט נעלמות. איך יכול להיות שאני עושה בדיקה לפני חברה שעשתה אותה אחריי והיא כבר קיבלה תוצאה ואני עוד ממתינה. זה ממש מכעיס, אם הייתי יודעת - הייתי ניגשת לבדיקה הזאת באופן פרטי ונגמר הסיפור. זה מערער את האמינות בכל המערכת".
4 צפייה בגלריה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
מבצע הבדיקות הסרולוגיות לילדים בפתח תקווה
(צילום: יריב כץ )
רשויות מקומיות ברחבי הארץ הודיעו אמש לתושבים בפרסומים הרשמיים כי לנוכח החלטת משרד החינוך ופיקוד העורף, יופסקו בתחומן הבדיקות הסרולוגיות מאחר ששיעור החיוביים נמוך. כך למשל, עיריית מודיעין הודיעה לתושבים כי מבדיקה של יותר מ-2,300 ילדים בימים ראשון ושני, נמצא כי שיעור הבדיקות הסרולוגיות החיוביות עומד על שני אחוזים בלבד.
מנכ"ל משרד החינוך יגאל סלוביק פרסם הודעה שבה נאמר כי הוחלט יחד עם פיקוד העורף והשלטון המקומי לצמצם את הבדיקות הסרולוגיות ולמקד אותן כאמור רק ביישובים שבהם נמצאה תחלואה אצל יותר מ-10% מהנבדקים.
"אנחנו מברכים את ציבור ההורים בישראל שנענה לקריאה שלנו לבוא ולבצע את הבדיקות לילדים", אמר סלוביק. "כל ילד שקיבל תו ירוק בזכות הבדיקות הסרולוגיות הוא עולם ומלואו. הבדיקות הסרולוגיות הן חשובות ובעלות תרומה גדולה לחיי השגרה של ילדינו.
"עם זאת, אנחנו דואגים לערוך הערכות מצב שוטפות, ורואים שיש צורך בהתאמת הבדיקות לצרכים העולים מהשטח. אנחנו נדאג שבערים שבהן היה יותר מ-10% תחלואה נערוך בדיקות".
בהכנת הכתבה השתתף רועי רובינשטיין
פורסם לראשונה: 22:23, 24.08.21