שרי החינוך לשעבר לימור לבנת, שי פירון, יולי תמיר ויפעת שאשא ביטון השתתפו היום (שני) בוועידת החינוך של ynet ו-"ידיעות אחרונות" והתייחסו בריאיון למציאות המורכבת בצל המלחמה. הם דיברו על האתגר להחזיר את המפונים לבתי הספר ביישובי קו העימות, על הקיצוצים במשרד החינוך, על המשבר בין משרד האוצר לארגון המורים - ועל העיצומים המקשים על התלמידים להסתגל לשגרה.
ועידת החינוך 2024: שרי חינוך לדורותיהם
(צילום: ירון ברנר)

"אני חושבת שאחד הדברים שבלטו בשנה האחרונה זה באמת הצורך בלמצוא אלטרנטיבות של שיטות חינוך והוראה המתאימות למציאות שמשתנה כל הזמן", אמרה שאשא ביטון. "המציאות כל הזמן זזה ואנחנו נמצאים עם מערכת מאוד-מאוד מיושנת. אני פוגשת את הילדים המפונים, הם לא מספרים לי רק על המצוקות שהיו בחדר במלון או באיזה בית ספר שהם השתלבו בו, אלא 'את קולטת שאחרי כל השנה הזו אנחנו לא יודעים מה המגן שלנו?' אני מסתכלת על ילד כזה, גם עכשיו כשאני מדברת איתך, ואני כולי מצטמררת. במקום שהמערכת תעשה הכול כדי לעטוף אותם מכל כיוון, אז גם דברים שבשגרה היה צריך לסגור אותם - לא סגרו".
לבנת הוסיפה: "אתמול הממשלה החליטה החלטה שפשוט אי אפשר לקלוט אותה. היא ביצעה קיצוץ רוחבי בתקציבים של משרדים שהם המשרדים הכי חשובים, שזה חינוך, ששם קיצצו חצי מיליארד שקלים שנועדו להסכם השכר עם המורים העל-יסודיים, אז את זה בכלל ביטלו. זה ודאי כרגע, בלי להיכנס לשאלה מי צודק בין האוצר לבין ארגון המורים, שתהיה שביתה בפתיחת שנת הלימודים. אין שום שאלה בכלל. אז את זה הפקיעו, וקיצצו בתקציב משרד הבריאות. ואיפה לא קיצצו? זו השאלה. איפה הוסיפו תקציבים. לא קיצצו כמובן תקציבים פוליטיים, תקציבים קואליציוניים, תקציבים של החינוך החרדי, כל התקציבים של המשרד של אורית סטרוק, שהשד יודע מה עושים שם".
1 צפייה בגלריה
ועידת החינוך של המדינה
ועידת החינוך של המדינה
פירון, לבנת, שאשא ביטון ותמיר
(צילום: עוז מועלם)
תמיר ציינה: "אני מזמן כבר לא מבינה את שר החינוך. אני חושבת שהוא לא עומד על רגליו האחוריות ושהוא נותן יד באמת לפגיעה מסיבית בחינוך הממלכתי ציבורי. זה מה שנפגע. החינוך החרדי מקבל כסף, החינוך הממלכתי דתי מקבל המון כסף. תמיד היה פער לטובת החינוך הממלכתי דתי, עכשיו הוא גדל עשרת מונים. מי שבאמת שוחקים אותו זה את החינוך הממלכתי וגם את הכשרת המורים הממלכתית. שוחקים עד דק את היכולת להקים פה מערכת ציבורית. כל השנים הגאווה המרכזית שלי, ואני חושבת של כולנו כשרי חינוך, שהצלחנו לשמור על חינוך ציבורי במדינת ישראל. חינוך לכולם. זה נשחק, ובסוף מה שיקרה כמו בכל מקום בעולם, החזקים יברחו, כי אין להם - בית הספר לא נותן להם את מה שהם צריכים לקבל".
פירון סיכם: "צריך למחוק מהמילון את המילה שיקום ולדבר על המילה התחדשות. מערכת החינוך עד 6 באוקטובר לא הייתה טובה. אני לא רוצה לחזור ל-6 באוקטובר, אני רוצה לנצל את המכה שחטפנו כדי להמציא את בית הספר מחדש. יש פה אירוע טקטוני שמנהיגות ראויה הייתה יכולה לנצל אותו לעולם שלם של תקווה. כל מי שבא מהמעמד הבינוני ולמעלה, מהצפון, שטעם את טעמם של מוסדות החינוך במרכז, לא יחזור. אם אני פסיכולוג מהצפון ועכשיו אני כבר גר ביקנעם, לדוגמה, ושכרתי קליניקה בטבעון וראיתי איך נראה בית הספר, אין סיכוי שבעולם שאחזור".