אוחנה מכריז על התוצאות המפתיעות: אלהרר נבחרה
(צילום: ערוץ כנסת )

הדרמה שהתרחשה היום (רביעי) בכנסת הגיעה בתום שבועות ארוכים של ציפייה לבחירות החשאיות בכנסת לשני נציגיה בוועדה לבחירת שופטים – ובאופוזיציה סימנו אותן כרגע קריטי שבו תיבחן המחויבות של הקואליציה לפשרה סביב המהפכה המשפטית. לרוב נהוג שלוועדה נבחר נציג אחד מהקואליציה ונציג שני מהאופוזיציה, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ הזהירו כי הפרת הנוהג הזה ובחירת שני נציגי קואליציה תביא לפיצוץ השיחות.
לאורך הימים האחרונים לא היה ברור כיצד תפעל הקואליציה, אבל הבוקר פעל ראש הממשלה בנימין נתניהו נמרצות להסרת שאר מועמדי הקואליציה ולהשאיר רק מועמד אחד שייבחר לצד נציגת האופוזיציה קארין אלהרר מיש עתיד.
1 צפייה בגלריה
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
הצבעה לוועדה לבחירת שופטים במליאת הכנסת
נתניהו. את התוצאות הוא כנראה לא צפה
(צילום: רויטרס /Ronen Zvulun)
לפיד מודיע: השיחות מושהות עד שתוקם ועדה
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

גנץ: "נתניהו החליט ללכת נגד המדינה - ונכשל"; לפיד: "בלי ועדה לבחירת שופטים - אין שיחות"
(צילום: גיל יוחנן )

נציג הקואליציה היה אמור להיות לפי ההסכמים הקואליציוניים ח"כ יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, אבל ח"כ טלי גוטליב מהליכוד סירבה לפרוש מהמרוץ – גם אחרי שיחה קשה עם רה"מ וצעקות לעברה בסיעה. הפתרון שנתניהו בחר הוא דחיית הבחירות, על ידי הוראה להצביע נגד גוטליב ונגד אלהרר. הסיבה: לפי התקנון, במקרה כזה יש להצביע בעד או נגד שני המתמודדים - ואם יש רוב קולות לנגד אזי לא נבחר נציג - והבחירות החשאיות בכנסת מתקיימות מחדש תוך חודש.
בקואליציה הסבירו שנתניהו נדרש לעשות זאת כדי להימנע מהפרת ההסכם עם יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר – אבל ברקע עמד גם לחץ משר המשפטים יריב לוין, שדחיית הבחירות בכנסת יכולה להועיל לו, כיוון שעד הבחירות החוזרות ייערכו גם הבחירות לראשות לשכת עורכי הדין, שגם לה יש שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים – והקרב שם עשוי להשפיע על מאזן הכוחות העתידי.
באופוזיציה האשימו שמדובר בתרגיל פוליטי ובהפרת הסיכומים בבית הנשיא. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ איים בפיצוץ השיחות, אבל במקרה הוביל מאחורי קלעים מהלך לגיוס תומכים מתוך הקואליציה.
אבל הדרמה של שעות הבוקר הייתה כאין וכאפס לעומת זאת של שעות אחר הצהריים. אחרי יותר משעתיים של ספירה ארוכה מאוד, שבמהלכה נתניהו שהה דווקא בנתב"ג, הכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על התוצאות המפתיעות - נציגת האופוזיציה אלהרר נבחרה ברוב של 58 קולות בעד לעומת 56 קולות נגד, כשהמשמעות היא שלפחות ארבעה חברי קואליציה תמכו במועמדותה.
הצהרת אלהרר, לאחר בחירת לוועדה
(צילום: גיל יוחנן )

גוטליב בריאיון, לפני התוצאות
(צילום: גיל יוחנן, אלכס גמבורג)

אפרת רייטן מספרת על תהליך הספירה ועל הטפסים המפתיעים

לעומתה, טלי גוטליב - היחידה מהקואליציה שהתמודדה - קיבלה 15 קולות בלבד ולא נבחרה. עם הישמע התוצאות, החלו חברים בקואליציה לתקוף את אותם "מורדים" - שזהותם אינה ידועה עקב ההצבעה החשאית.
נציגת אופוזיציה אחרת שנבחרה, לוועדה לבחירת דיינים, הייתה פנינה תמנו שטה מהמחנה הממלכתי, שקיבלה 60 קולות בעד. יתר המתמודדים - אחמד טיבי ומנסור עבאס (לוועדה לבחירת קאדים) וחמד עמאר (לוועדה לבחירת קאדים מד'הב, בתי הדין הדרוזיים) לא נבחרו.
משמעות כל אלו היא שתוך חודש יתקיימו שוב בחירות לוועדה לבחירת שופטים - ושהיא לא יכולה לקום עד אז. ראשי האופוזיציה, יאיר לפיד ובני גנץ, תקפו לאחר מכן בהצהרה משותפת את נתניהו והודיעו כי עד שלא תוקם ועדה לבחירת שופטים, לא יתקיימו שיחות בבית הנשיא.
מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית, שהתכוננו להפגנת ענק הערב אם אלהרר לא הייתה נבחרת ותרגיל הדחייה של נתניהו היה מצליח במלואו, הודיעו אחרי התוצאות המפתיעות רק כי יש "קריאות ספונטניות" להגיע לקפלן. לצד זאת הבהירו: "נתניהו בחר במלחמה נגד הדמוקרטיה. ננצח אותו".
פורסם לראשונה: 16:47, 14.06.23