איראן איימה הבוקר (יום ד') לנקוט "צעדי תגובה" על הסנקציות החדשות שהטילו עליה אמש ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת, בעקבות חשיפת מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן כי טהרן העבירה לידי רוסיה טילים בליסטיים שישמשו אותה למלחמה באוקראינה. הצעד תואר על-ידי בלינקן ובעלות בריתה של וושינגטון כ"הסלמה חמורה" וכאיום ממשי על אירופה, ואילו הרפובליקה האיסלאמית הכחישה את הדברים וטענה שמדובר ב"תעמולה מכוערת" שמטרתה להסיח את הדעת מהסיוע של המערב בנשק לישראל. בצהריים טען גם דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי הדיווחים שאיראן העבירה לרוסיה טילים "חסרי בסיס".
6 צפייה בגלריה
עלי ח'אמנאי, טיל איראני, ולדימיר פוטין
עלי ח'אמנאי, טיל איראני, ולדימיר פוטין
פוטין, חמינאי וטיל בליסטי איראני. ביידן ישבור את הכלים?
(צילום: רויטרס, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP, AFP PHOTO / HO / KHAMENEI.IR)
6 צפייה בגלריה
נשיא רוסיה תרגיל ימי הגדול מסוף המלחמה הקרה
נשיא רוסיה תרגיל ימי הגדול מסוף המלחמה הקרה
נשיא רוסיה אתמול. הזהיר שאישור אמריקני לירות לעומק ארצו יביא להתרחבות העימות
(צילום:Sputnik/Vladimir Kazakov/Pool via REUTERS)
"מעשיהן של שלוש המדינות האירופיות הם המשך למדיניות העוינת של המערב והטרור הכלכלי שהוא מפעיל נגד העם האיראני", אמר הבוקר דובר משרד החוץ בטהרן נאסר קאאני. "הם ייתקלו בתגובה הולמת מצד הרפובליקה האיסלאמית".
הודעת בלינקן אמש באה אחרי כמה ימים שבהם דווח על כוונת האיראנים להעביר את הנשק למוסקבה, ובעקבותיה הכריזו ארה"ב, גרמניה, בריטניה וצרפת על סנקציות נגד כמה אישים וחברות איראניים, בהם חברת התעופה Iran Air, שהאפשרות שלה לנחות בנמלי תעופה בשלוש המדינות האירופיות תוגבל כעת. בריטניה הכריזה על סנקציות גם נגד יצרנית כטב"מים איראנית, ועיצומים אחרים הוטלו על חברות תובלה שלפי הדיווחים השתתפו בהעברת הטילים.
היחסים בין טהרן למוסקבה, נזכיר, התהדקו מאוד מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה, על רקע הבידוד של שתי המדינות במערב וניסיונן למצוא שותפים כלכליים וצבאיים חדשים. איראן סיפקה כטב"מים מתאבדים רבים לרוסיה לצורך מלחמתה נגד קייב, אבל משלוח הטילים שנחשף אתמול נתפס כהסלמה משמעותית: מדובר בטילים בליסטיים קצרי טווח, שהשימוש בהם יוכל לאפשר לרוסיה לנצל את הטילים הארוכים יותר בארסנל שלה כדי לתקוף מטרות רחוקות יותר באוקראינה.
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פלישה אוקראינית ל מחוז קורסק ב רוסיה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי פלישה אוקראינית ל מחוז קורסק ב רוסיה
זלנסקי וכוחותיו בקורסק. הרוסים מדווחים על הישגים
(צילום: Russian Defence Ministry/Handout via REUTERS, AP Photo / Dmitry Serebryakov)
זמן קצר אחרי הודעת בלינקן אמש שב נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וקרא לבעלות בריתו במערב להתיר לארצו להשתמש בטילים שהן מספקות לה כדי לתקוף מטרות בעומק רב יותר בתוך רוסיה – צעד שעד עתה הן מנעו ממנו. הלילה רמז נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי וושינגטון עשויה להיעתר לבקשה ולהסיר הגבלות שהטילה על השימוש של האוקראינים בטילים ארוכי הטווח שהיא מעבירה להם. עד כה נמנעה ארה"ב ממתן האישור, בשל החשש שהדבר יביא להתרחבות העימות עם פוטין, כפי שהנשיא הרוסי איים שיקרה. כשביידן נשאל הלילה על-ידי כתבים אם ארה"ב תסיר את ההגבלות שלה על השימוש של אוקראינה בטילים ארוכי טווח, הוא השיב שהממשל שלו "עובד על זה עכשיו".
כשדובר הקרמלין פסקוב נשאל היום בצהריים כיצד רוסיה תגיב אם ארה"ב תאשר לקייב להשתמש בטילי ATACMS אמריקניים לתקיפה בעומק רוסיה הוא השיב שהתגובה תהיה "בהתאם". כשנשאל על הסיכוי שארה"ב תיתן לאוקראינה את הרשות הזו הוא השיב כי נראה שהחלטה כזו כבר התקבלה בוושינגטון.

האריס לטראמפ: איתך, פוטין היה כבר פולש לפולין

באוקראינה גובר בינתיים החשש מההשלכות שיהיו לניצחון של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב בנובמבר. טראמפ אמר בחודשים האחרונים שוב ושוב כי כשישוב לבית הלבן הוא מתכוון לסיים את המלחמה, ואוקראינה ובעלות בריתה חוששות שהוא יכפה על קייב להניח את נשקה מבלי שיוחזרו לה כל שטחיה, וכך ימסור למעשה את הניצחון לפוטין.
6 צפייה בגלריה
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
העימות הנשיאותי בין דונלד טראמפ לקמלה האריס
האריס וטראמפ בעימות הלילה. הנשיא לשעבר הזהיר: "מסתכנים במלחמת עולם שלישית"
(צילום: REUTERS/Brian Snyder)
בעקבות העימות הנשיאותי הלילה מול קמלה האריס העמיק החשש הזה: כשטראמפ נשאל ישירות אם הוא רוצה שאוקראינה תנצח את רוסיה במלחמה הוא התחמק ואמר רק: "אני רוצה שהמלחמה תיפסק". הוא התמקד במחיר הכבד שגבתה המלחמה בחיי אדם, וטען כי "מיליונים נהרגו בה". בפועל, ההערכה היא כי מספר ההרוגים הוא מאות רבים של אלפים – מניין איום ונורא כשלעצמו כמובן – ולא מוכרת טענה שנהרגו בה מיליונים. טראמפ הוסיף כי אם ינצח בבחירות הוא יחל במשא ומתן לסיום המלחמה אפילו לפני שיתמנה רשמית לנשיא, והזהיר כי ארה"ב מסתכנת במלחמת עולם שלישית.
בתגובה לדברי טראמפ אמרה האריס שאם הוא היה הנשיא בזמן הפלישה הרוסית, "פוטין היה יושב היום בקייב ולוטש עיניו לשאר אירופה". לטענתה, במקרה כזה היה פוטין פולש גם לפולין: "למה שלא תאמר ל-800 אלף האמריקנים הפולנים כאן ועכשיו כמה מהר היית מוותר ומה אתה חושב על ידידות עם אדם שידוע כדיקטטור שהיה אוכל אותך לארוחת צהריים".
6 צפייה בגלריה
אוקראינה מפוצצת גשר ב אזור קורסק ב רוסיה
אוקראינה מפוצצת גשר ב אזור קורסק ב רוסיה
אוקראינה מפוצצת גשרים בקורסק, אחרי הפלישה באוגוסט. המגמה מתהפכת?
6 צפייה בגלריה
סיוע הומניטרי מפונים מחוז קורסק רוסיה
סיוע הומניטרי מפונים מחוז קורסק רוסיה
פליטים מקורסק מקבלים סיוע מהצלב האדום. קייב: כבשנו יותר מ-1,250 קמ"ר
(צילום: TATYANA MAKEYEVA / AFP)
ובינתיים בשטח בלוגרים צבאיים רוסים – ממקורות המידע האמינים ביותר על המתחולל בצד הרוסי במלחמה – מדווחים כי כוחותיו של פוטין החלו מתקפת נגד משמעותית נגד הכוחות האוקראיניים שפלשו בתחילת החודש שעבר למחוז קורסק הרוסי, כבשו יותר מ-1,250 קמ"ר ממנו וגרמו ליותר מ-120 אלף רוסים להימלט מהמחוז ומסביבתו. לדברי הבלוגרים, הצבא הרוסי כבר הצליח להחזיר לעצמו את השליטה על כמה כפרים, ועושה מאמץ לכבוש מחדש שטחים נוספים.