4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במסיבת העיתונאים
המסר של נתניהו לביידן: "ליישר קו במאבק מול איראן"
(צילום: EPA, קובי גדעון/לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שני) עם בכירי הנהלת איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בקונגרס האמריקני, ופעילים בכירים בארגון ואמר כי "הגיע הזמן שישראל וארה"ב יישרו קו, יחד עם מדינות אחרות, בנוגע למאבק מול איראן". בשיחה ציין נתניהו: "אני מצפה לדבר על כך עם הנשיא ג'ו ביידן וצוותו. יש כיום לנושא יותר תמימות דעים מכול תקופה אחרת". את הדברים אמר ראש הממשלה זמן קצר לאחר שהיועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן הודיע כי יבקר בישראל והצהיר כי לוושינגטון וירושלים יש את "אותן מטרות יסוד" בנוגע לאיראן.
במקביל לשיחת נתניהו עם הבכירים באיפא"ק, בהן הנשיאה בטסי קורן, נודע כי השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, שמכהן למעשה כשר החוץ לענייני ארה"ב, איראן ונושאים רגישים, ייפגש עם גורמים בבית הלבן ובמחלקת המדינה. דרמר יהיה מחר (שלישי) אורח הכבוד באירוע הגאלה של ארגון מצעד החיים הבינלאומי, שיציין 35 שנה להקמתו. בדרכו למיאמי, שם מתקיים האירוע, עצר בוושינגטון.
4 צפייה בגלריה
רון דרמר
רון דרמר
ייפגש עם גורמים בבית הלבן. דרמר, איש סודו של נתניהו
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
אלי כהן
אלי כהן
שר החוץ כהן. עודכן לפני צאתו של דרמר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דרמר, שנחשב לאיש סודו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, עדכן לפני צאתו לביקור את שר החוץ אלי כהן. זה הביקור הרשמי הראשון של שר ישראלי בוושינגטון מאז הוקמה ממשלת נתניהו השישית.
דרמר הוא אולי האדם הקרוב ביותר לנתניהו - שיכהן כמעין "שר חוץ" בפועל בממשלה הבאה. הוא נחשב לכזה שנתניהו סומך עליו בעיניים עצומות ומתחשב בעצותיו. לדרמר, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון, יש היכרות עמוקה עם כל צמרת הקונגרס – דמוקרטים ורפובליקנים כאחד. כשגריר ישראל, דרמר היה מיודד מאוד עם הנשיא ג'ו ביידן.
כאמור, יועצו הבכיר של ביידן צפוי להגיע גם כן לביקור בישראל כבר החודש. "לארה"ב וישראל יש את אותן מטרות יסוד בנוגע לאיראן. נעבוד על ההבדלים לגבי הפעולות נגדה", אמר בשיחה עם כתבים בביקור במקסיקו. לדבריו, "לארה"ב יש את ההזדמנות לעסוק באיומים שמגיעים מכיוון טהרן. הממשל האמריקני הבהיר כי הסכם גרעין עם איראן אינו בראש סדר העדיפויות. אנחנו עדיין מאמינים כי דיפלומטיה היא הדרך הנכונה לוודא שאיראן לא תשיג נשק גרעיני".
4 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
יגיע לישראל. ג'ייק סאליבן
(צילום: AFP)
דרמר שהגיע לוושינגטון נחשב מקורב מאוד לזוג נתניהו. ראש הממשלה רצה לשלב את דרמר כשר בכל מחיר. בהתחלה הציע לו את תפקיד ראש המל"ל, המקביל ליועץ לביטחון לאומי האמריקני, אך דרמר סירב. תפקיד זה הלך בסופו של דבר לשר לשעבר צחי הנגבי. לאחר לחצים מצד נתניהו, דרמר הסכים להיכנס לממשלה - אך רק אם יקבל את תיק החוץ. נתניהו שקל למנותו לתפקיד, אך נרתע מהביקורת הפנימית בליכוד.
בסופו של דבר נתניהו שכנע את דרמר להתמנות לתפקיד השר לעניינים אסטרטגיים, למרות שהמשרד נסגר על ידי ממשלת בנט-לפיד ומוזג לתוך משרד החוץ. כעת כל הסמכויות הרלוונטיות ילקחו שוב ממשרד החוץ למשרדו של דרמר. הוא קיבל את המשרד לנושאים אסטרטגיים עם 20 תקנים, שכ-13 מתוכם עוסקים במלחמה בחרם על ישראל.
כבר עם מינויו לתפקיד הובהר כי דרמר, שהיה מעורב עד צוואר גם בגיבוש הסכמי אברהם ובן בית בבית הלבן של דונלד טראמפ, יהיה איש הסתרים של נתניהו לממשל האמריקני - למעשה שר החוץ לענייני ארה"ב, איראן ונושאים רגישים נוספים. נתניהו גם מתכנן כי דרמר ישמש דמות מפתח במגעים לפריצות דרך היסטוריות מול סעודיה, עומאן ומדינות מוסלמיות נוספות.