כביש 90 שוב גובה קורבנות: התאונה הקטלנית אמש (ד'), במקטע שמצפון לעין חצבה בערבה, העלתה את מספר ההרוגים בחלק הדרומי של הכביש הארוך בישראל בארבע השנים האחרונות ל-24 בני אדם. עוד לפחות 41 בני אדם נפצעו באורח קשה באותן השנים.
מחקירת התאונה הראשונית עולה כי באסל אבו אלעסל (27) מרהט, שנסע לבדו לכיוון אילת, סטה בקטע כביש ישר אל הנתיב הנגדי תוך שהוא חוצה קו הפרדה - והתנגש חזיתית ברכב של משפחת עאסלה מהעיר עראבה, שהייתה בדרכה חזרה מחופשת חג הקורבן בסיני. אבו אלעסל, האב דיאא עאסלה (41) ובנותיו (10 ו-15) נהרגו. אם המשפחה נפצעה באורח קשה, והבן (14) באורח בינוני.
זירת התאונה בכביש 90

3 צפייה בגלריה
 דיאא עאסלה ובנותיו, ההרוגים בתאונה בכביש 90
 דיאא עאסלה ובנותיו, ההרוגים בתאונה בכביש 90
דיאא עאסלה ובנותיו, שנהרגו בתאונה
3 צפייה בגלריה
באסל אבו אלעסל
באסל אבו אלעסל
באסל אבו אלעסל, ההרוג מרהט
מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) עולה כי בחלק הדרומי של הכביש - מאילת עד צומת הערבה - נהרגו מתחילת השנה חמישה בני אדם, ולפחות שלושה נפצעו קשה. בשנה שעברה נהרגו שלושה בני אדם, ושמונה נפצעו קשה. ב-2022 נהרגו תשעה בני אדם בתאונות לאורך הכביש ועוד 15 נפצעו קשה, וב-2021 נהרגו שישה בני אדם ושמונה נפצעו קשה. ב-2020, אז פרץ משבר הקורונה, נהרג אדם אחד ושבעה נפצעו קשה. לפי נתוני מבקר המדינה, בין 2020-2003 נהרגו 81 בני אדם במקטע שבין קטורה לצומת הערבה.
בדוח על טיפול המדינה בתאונות הדרכים שפירסם בחודש שעבר המבקר הנוכחי, מתניהו אנגלמן, הוא ציין מפורשות את כביש 90 והזכיר כי כבר ב-2021 פרסם דוח חריף על המצב הקשה של הכביש ומסוכנותו לנהגים. לפי המבקר, מאפייני הכביש יוצרים סכנות שלא מאפשרות לנהגים מרווח טעות, וכל סטייה קלה מהנתיב עלולה להוביל לתאונה חזיתית שתוצאותיה קטלניות. למעשה, המבקר ציין כי כבר בשנות ה-90 הכירו הגורמים הממשלתיים בסכנות הטמונות בכביש.
לאחר פרסום אותו דוח ב-2021 - רגע לפני בחירות - סיכמו משרדי האוצר והתחבורה, שהיו אז בראשות אביגדור ליברמן ומרב מיכאלי, על תקציב של 110 מיליון שקלים עבור שדרוג כביש 90, בנוסף לתקציב של 300 מיליון שקלים שהוקצו להרחבת המקטע שבין קטורה לנחל השיטה. אלא שהממשלה נפלה והתקציב לא הושג בפועל. כבר ב-2018 הבטיח שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר כ"ץ שימש אחר כך כשר האוצר.
כביש 90 נמשך לאורך 478.7 ק"מ, ממעבר טאבה שבדרום ועד מעבר מטולה שבצפון. הכביש כולו אינו נחשב "כביש אדום" או מסוכן במיוחד ביחס למספר הרכבים שנוסעים בו, אלא רק חלקים ספציפיים בו, בעיקר בחלקו הדרומי. אלה מאופיינים בנתיב אחד לכל כיוון, ללא גדר הפרדה, תאורה או "תשתיות סלחניות" שיכלו להקל על תוצאות התאונות. העלות המשוערת של שיפוץ הכביש, שכולל כמעט סלילה מחדש של חלק גדול ממנו, עומדת על עשרות מיליארדי שקלים.
עם זאת, מבדיקת ynet עולה כי התאונה אמש התרחשה באזור ק"מ 155 של הכביש, מקטע שנמצא בשלבי תכנון בלבד, ועוד לא נקבע לו תקציב ייעודי או תאריך לתחילת עבודות ולשיפוץ. החלק שצפוני אליו, מצומת חצבה עד צומת הערבה, כלל לא נמצא בתכנון.

"אי אפשר להמשיך להסתפק בהבטחות ובדיבורים"

לפני כמה שנים שופץ המקטע שבין אילת לצומת קטורה (ק"מ 63 של הכביש), ובתחילת השנה שעברה החלה חברת נתיבי ישראל את העבודות להרחבת הכביש מצומת קטורה ועד נחל שיטה (ק"מ 83). לפני שנה בדיוק הודיעה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב על תוספת של כחצי מיליארד שקל, במסגרת תוכנית החומש לטיפול בכביש שכללה את הרחבת הכביש עד לאזור פארן (ק"מ 108), ותכלול בעתיד תכנון של הרחבה נוספת עד אזור צוקים (ק"מ 122).
כמו כן, בהמשך תוכננו עשרה מקטעי עקיפה באורך של 2.5 ק"מ לכל כיוון, לאורך 100 ק"מ, מנחל שיטה עד צומת הערבה - החלק בו אירעה התאונה אתמול. המקטעים אמורים לאפשר לנהגים לעקוף בבטחה, בחלק שכולל הפרדה קשיחה ושילוט שיודיע לנהג כמה קילומטרים נותרו עד למקטע הבא - בניסיון למנוע עקיפות באזורים לא בטוחים. אך כאמור, למקטע אין עדיין מקור תקציבי לביצוע ולא יצא מכרז.
3 צפייה בגלריה
תאונה בכביש 90 בה נהרג רוכב האופניים
תאונה בכביש 90 בה נהרג רוכב האופניים
כביש 90. עלות שיפוץ של עשרות מיליארדים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר בתגובה לתאונה הקשה: "כל נסיעה בכביש 90 היא הימור על החיים. כמה עוד צריכים לקפח את חייהם בכביש הדמים הזה כדי שבמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ישפרו את התשתית בו? הכי קל תמיד להאשים רק את הנהג, אבל אם הייתה גדר הפרדה בכביש ניתן ככל הנראה היה למנוע את התאונה. מדובר בעורק התחבורה המרכזי לערבה ולאילת וכבר מזמן היו חייבים להפוך אותו לכביש מודרני ובטוח".
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, ח"כ בועז טופורובסקי, הוסיף: "המקטע הזה הוא בדיוק מסוג המקטעים שהתרענו בפני משרד התחבורה והבטיחות בדרכים כי חייבים לטפל בהם בדחיפות. זה בלתי מתקבל על הדעת שאנחנו חוזרים שוב ושוב על אותן הטעויות. אי אפשר להמשיך להסתפק בהבטחות ובדיבורים – אנחנו צריכים פעולה אמיתית בשטח. אני קורא לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים לפעול מיד וללא דיחוי לסידור מקטעי הכביש המסוכנים, לא רק ל'יהלומים' - לאזרחי ישראל כולם".
משרד התחבורה מסר: "המשרד הציב את נושא הבטיחות בראש סדר העדיפויות, דבר הבא לידי ביטוי במסגרת הסיכום התקציבי חסר התקדים של יותר מ-50 מיליארד שקלים שהשרה רגב השיגה עם כניסתה לתפקיד, לטובת שיפור תשתיות הדרכים והבטיחות בדרכים במדינת ישראל. 
‏"כפי שהכריזה השרה, שדרוג בטיחות כביש 90 מיושם באמצעות חברת נתיבי ישראל. עד כה הושקעו בכביש תקציב בהיקף של כמיליארד וחצי שקלים ועל פי הסיכום התקציבי האחרון, התקבלו עוד כחצי מיליארד שקלים במסגרת תקציב החומש האחרון להגברת בטיחות משתמשי הדרך בכביש. סך הכל יושקעו בכביש 90 כשני מיליארד שקלים.
‏"משרד התחבורה באמצעות נתיבי ישראל ובשיתוף הרלב"ד מבצע פרויקטים להגברת הבטיחות הכוללים 10 נתיבי עקיפה, מפרצי מנוחה, מצלמות תנועה במקטעים רבים, שיפורים בטיחותיים באמצעות חיזוק מבנה הכביש, טיפול בשול והוספת מעקות בטיחות, תאורה חדשנית, הושלמו 6 מפרצי עקיפה, 2 נוספים יסתיימו בעוד כחודש ו – 2 אחרונים בספטמבר השנה. סה"כ תקציב - 110 מיליון שקל".