חמאס דחה את המתווה הישראלי להסכם שחרור חטופים והפסקת אש, לאחר שלדברי ארגון הטרור, "התברר כי הוא שונה מהותית מההצעה שהציג נשיא ארה"ב ג'ו ביידן". כך דווח הבוקר (יום ה') בעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, לפי תזכיר הסבר שהפיץ ארגון הטרור לפלגים הפלסטיניים.
בישראל, בינתיים, אומרים שלא הגיעה עדיין תשובה רשמית מארגון הטרור. שעה קלה לאחר הדיווח, הודיעה לשכת ראש הממשלה על ביטול כינוס קבינט המלחמה והקבינט המורחב, שתוכננו להערב. הם לא מסרו הסבר כלשהו לביטול כינוס הקבינטים. הם צפויים להתקיים ביום ראשון.
ביידן מציג את המתווה לעסקה
(צילום: רויטרס)

2 צפייה בגלריה
סינוואר. "ההצעה שונה ממתווה ביידן"
סינוואר. "ההצעה שונה ממתווה ביידן"
סינוואר. "ההצעה שונה ממתווה ביידן"
(צילום: דובר צה"ל, AP)
"לאחר שעיינו בתוכן ההצעה הישראלית, התברר כי מדובר במתווה שאינו מניח את היסודות הנכונים להסכם הרצוי, שכן אינו מבטיח הפסקת אש קבועה אלא זמנית", נכתב בתזכיר, כפי שפורסם. "שלושת השלבים שנקבעו לא קשורים משלב אחד למשנהו, במטרה לצמצם את ההסכם על כל שלביו לשלב אחד בו נפסקת התוקפנות זמנית, כוחותיהם נשארים בשטח רצועת עזה והכיבוש משיג בתמורה את החטופים שמעניינים אותו, ואז הוא יחדש את מלחמת ההשמדה נגד עמנו".
בחמאס הוסיפו: "כשהנשיא ביידן נשא את נאומו, התנועה הודיעה בברכה על דבריו, משום שהיא מספקת את היסודות הדרושים כדי להגיע להסכם שמביא להפסקת אש קבועה, נסיגת צבא הכיבוש מרצועת עזה, והזרמת כמויות גדולות של סיוע, החזרת העקורים, שיקום וחילופי שבויים. התנועה לא היססה להכריז מיד על עמדתה החיובית לגבי הצהרות אלו, מכיוון שהן עולות בקנה אחד עם המתווה של 6 במאי, ומכילות את היסודות הנדרשים. החשוב שבהם הוא הפסקת אש קבועה ונסיגה מוחלטת מרצועת עזה".
בחמאס, כאמור, טוענים שההצעה כללה דברים שלא היו במתווה שהציג נשיא ארה"ב. "היה הבדל בין ההצעה לבין מה שביידן קבע, מה שגרם למחלוקת האם הוא דיבר על הפרשנויות האישיות שלו להצעה, או הסכמים מילוליים עם גורמים ישראלים".
שלשום אמר מנהיג הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, כי ארגון הטרור מוכן לדון באופן "רציני וחיובי" בכל הסכם שיבוסס על סיום מוחלט של המלחמה ונסיגה ישראלית מרצועת עזה. בהודעה שפרסם הוסיף הנייה כי "חמאס מנהל את המשא ומתן כשהוא חמוש בעמדה זו, המייצגת את רצון העם הפלסטיני ואת התנגדותו האמיצה".
ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח אתמול על הלחץ שמפעיל ביידן לכונן עסקה בין ישראל לחמאס, ועל כך ששלח שני בכירים בממשלו למזרח התיכון. לפי הדיווח, ראש ה-CIA ביל ברנס נמצא כעת בדוחא, בירת קטאר, ושליחו המיוחד של הנשיא לאזור, ברק מקגורק, נחת אתמול במצרים. לפי הדיווח, השיחות בקטאר ובקהיר יתמקדו במגעים לעסקה, וגם במאמצי הממשל האמריקני לפתוח מחדש את מעבר רפיח.
קרובי חטופים בריאיון ל-ynet: "בקצב הזה אין חטופים שחוזרים בחיים"
( צילום: ירון ברנר)

בתוך כך, קרוביהם של החטופים שעדיין נמצאים בשבי חמאס ממשיכים לייחל להתפתחויות חיוביות במגעים הממושכים. מירן זיו, אשתו של החטוף שלומי זיו, אמרה הבוקר בריאיון ל-ynet: "אני לא יודעת איך למקבלי ההחלטות יש מצפון לישון בלילה. לתת להם כל כך הרבה זמן להיות שבויים בידי המפלצות האלה? אנחנו לא רואים איך הדברים האלה מתגלגלים, ואין התקדמות. בקצב הזה אין חטופים שחוזרים בחיים. נמשיך להתבשר על גופות חטופים? מה קורה פה?".
יאיר מוזס, בנו של החטוף גדי מוזס, שיתף גם הוא בתחושות בריאיון ל-ynet: "ברור שהזמן נגמר וקריטי. לשחרר אותם זה הדבר הכי חשוב לכולם. צריך לעשות כל מה שאפשר כדי שיחזרו הביתה. עם הזמן - נטפל במה שצריך לטפל". על הסרטון ואות החיים מהשבי של אביו מדצמבר: "עבר כל כך הרבה זמן, זה נצח. אי-אפשר לדעת מה מצבו, לא יודעים גם מתי הוא צולם. מקווים שהוא מחזיק מעמד, שהוא חזק מנטלית".
פורסם לראשונה: 09:30, 06.06.24