דברי ליברמן הבוקר
(צילום: ניברן הפקות)

שעות ארוכות אחרי ההכרזה של ראש הממשלה נפתלי בנט ומחליפו בתפקיד יאיר לפיד, התייחס הבוקר (שלישי) לראשונה גם שר האוצר אביגדור ליברמן לדרמה הפוליטית שמטלטלת את הכנסת - והאשים את ראש האופוזיציה בהליכה לבחירות. "זו התוצאה של התככים, השקרים והחתרנות של איש אחד - ושמו בנימין נתניהו", אמר ליברמן בכנס אלי הורוביץ לכלכלה וחברה של המכון הישראלי לדמוקרטיה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
אביגדור ליברמן בישיבת הסיעה בכנסת
"אין היתכנות לממשלה חלופית". ליברמן
(צילום: יואב דודקביץ)
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
"אם הוא היה דואג באמת למדינה - הוא היה מוותר על ראשות הליכוד". נתניהו
(צילום: יואב דודקביץ)

ישראל בדרך לבחירות - כתבות נוספות

"חוסר היציבות הפוליטית הוא בעוכרינו. זה פוגע בחברה, בכלכלה ובביטחון", הוסיף שר האוצר. "התוכנית הרב-שנתית לתקציב הביטחון שוב נעצרה, ולהערכתית כבר יותר מחמש שנים שמערכת הביטחון מתנהלת בלעדיה".
ליברמן טען כי שיטת הבחירות בישראל חייבת להשתנות - אך הוא לא מאמין שיש לכך רוב בכנסת. "בסוף תמיד השוליים הקטנים יודעים לסחוט את המפלגות הגדולות ולנטרל כל יוזמה שתבטיח יציבות פוליטית", אמר. "מאז הקמת הממשלה ניסיתי לשדר אופטימיות ואמרתי שהממשלה תחזיר 4-3 שנים. לא תמיד הייתי בטוח בזה אבל חשוב היה לשדר את זה".
גדעון סער בריאיון לאולפן ynet
(צילום: נויל האריס)

ליברמן הדגיש כי מבחינת מפלגתו המטרה ברורה: למנוע מנתניהו לחזור לשלטון. "זו המטרה העיקרית. היינו מאוד פתוחים במערכות הבחירות האחרונות, לא זגזגנו ומצמנו. היינו עקביים וברורים, ועמדנו בכל הלחצים והפיתויים - וזה בדיוק מה שנעשה גם במערכת הבחירות הזאת", אמר.
שר האוצר אמר כי הקואליציה תעלה מחר לצד ההצעה לפיזור הכנסת גם את החוק שמונע מנאשמים בעבירות פליליות להרכיב ממשלה. עם זאת, נשיאות הכנסת לא אישרה להצמיד את ההצעות - ול-ynet נודע כי מפלגת העבודה מקדמת מהלך להצבעה על חוק הנאשם בשבוע הבא.
ליברמן הוסיף כי למרות הניסיונות באופוזיציה, להשקפתו אין היתכנות לממשלה חלופית שתמנע בחירות. "לו נתניהו היה באמת דואג למדינת ישראל, למחנה הלאומי ולמפלגתו, הוא היה מוותר על ראשות הליכוד והממשלה ואומר שהוא לוקח פסק זמן עד תום ההליכים המשפטיים", אמר שר האוצר. "באותו רגע הליכוד היה מרכיב ממשלה על טהרת הימין ותוך שבועיים מקים ממשלה יציבה להרבה זמן. אבל מי שדואג קודם כל לעצמו ולמשפחתו, כל שאר האינטרסים הם פשוט לא רלוונטיים".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
נפתלי בנט  בהצהרות לתקשורת
אורבך לא עונה. לפיד ובנט, אתמול
(צילום: אלכס קולומוסיקי)
ליברמן הוסיף לתקוף את נתניהו ואמר: "היכולת הזאת כל הזמן לשקר במצח נחושה זה פשוט מדהים. שמעתי אותו אומר בסרטון שלעולם לא יישב עם מנסור עבאס. תוך כדי מבצע 'שומר החומות' האיש ישב איתו בבלפור ארבע פעמים, מתחנן על נפשו להקים ממשלה עם עבאס, מתקשר לרב דרוקמן ושולח אליו את עבאס כדי שיכשיר אותו - ואחר כך אומר שלא יישב איתו.
"כפי שהוא מבטיח 'ישראל חזקה' ושיהודים ירגישו בביטחון, הרי על שמו רשומה הכניעה לטרור", הוסיף ליברמן. "לפני שנה במצעד דגלים האיש נכנע לאולטימטום של הג'יהאד האיסלמי ושינה את מתווה המצעד, ואחרי הכול אנחנו חוטפים רקטות על ירושלים, מתחילה מהומה ומתחיל מבצע 'שומר חומות'. מעולם לא פגעו ביהודים כמו בלינץ' בעכו וביפו. כל חוסר הביטחון רשום על שמו".

עוד ציין שר האוצר כי "כמי שהאסון הכי גדול - אסון מירון - היה במשמרת שלו, אני אומר שמכל הבחינות אסור שהאיש הזה יחזור. נעשה הכול כדי שזה לא יקרה - וכמה שיותר מהר נקים ממשלה שתוכל לפעול למען אזרחי ישראל".
בינתיים, ועל רקע הבחירות המסתמנות ומחירי הדלק הגואים, הודיע ליברמן כי המס על הדלק צפוי לרדת בחצי שקל נוסף - כלומר, בשקל שלם לעומת המצב מלפני ההפחתות. ליברמן גם טען שלא מדובר בכלכלת בחירות, משום שהמהלך התחיל לפני פיזור הכנסת: "זה טוב לתעשייה וטוב לאזרח אם נוריד את הבלו בשקל על בנזין ועל סולר. זה ישפיע גם על האינפלציה וגם על יוקר המחיה. אלו מהלכים שהתחלנו לפני ההודעה על פיזור הכנסת ואני מתכוון כשר האוצר, למרות שיש מערכת בחירות, להתמקד קודם כל בעבודתי כשר".

בקואליציה מזדרזים - אורבך עלול לעכב

מאז החלטת בנט ולפיד, בקואליציה לא מצליחים להשיג את חבר הכנסת ניר אורבך, שעומד בראש ועדת הכנסת שאמורה לדון בהצעות החוק לפיזורה. החשש בקואליציה הוא שאורבך פועל להקמת ממשלה חלופית, וינסה למנוע את הבחירות. לכן, ובמטרה לנסות ולסתום את הגולל על הניסיון של האופוזיציה להקים ממשלה חלופית, הקואליציה העלתה את הצעת החוק הפרטית לפיזור הכנסת לדיון בנשיאות הכנסת בשעה 11:00 - ולאחר אישורה היא תעלה להצבעה במליאה כבר מחר.
בקואליציה מכוונים להספיק להעביר את הצעת החוק מחר גם בקריאה טרומית וגם בקריאה ראשונה מחר, במטרה להצביע על הפיזור בקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא. מנגד, כאמור, הכול עדיין תלוי ברצונו של אורבך לקדם את פיזור הכנסת בוועדה.
עם זאת, חבר הכנסת מהליכוד אלי כהן העריך באולפן ynet כי בניגוד לחשש בקואליציה, הסיכוי להקמת ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית אפסי. חבר הכנסת בני בגין מתקווה חדשה היה נחרץ עוד יותר, וקבע כי אין היתכנות לממשלה חלופית מבלי לפזר את הכנסת. "נתניהו שכנע רבים שאין לתת בו אמון. אין עוד פתי במערכת הפוליטית שיאמין לתוכניותיו", אמר. חבר הכנסת ישראל כץ מהליכוד אמר כי "נעבוד קשה" כדי להקים ממשלה, וטען כי "הפעם ההצבעה במעוזי הליכוד תהיה יותר גבוהה, כי אנשים מבינים שיש הכרעה".