סיירת חרוב מפטרלת ביפו
(צילום: נדב אבס, נויל האריס)

לוחמי צה"ל ממשיכים לפטרל ברחובות הערים, והבוקר זה קרה גם ביפו. כחלק מהיערכות "שובר גלים", על רקע פיגועי הטרור שגבו את חייהם של 11 איש בשבועיים האחרונים, לוחמי סיירת חרוב של חטיבת כפיר תגברו הבוקר את המשטרה ברחובות יפו. צפו בתיעוד.
הלוחמים מסיירים ברחובות הן במטרה להרתיע והן על מנת לייצר תחושת ביטחון, ובמשטרה אמרו כי פריסתם צפויה לקצר משמעותית את זמן התגובה לאירוע חבלני. למרחב יפתח המכסה את יפו ואזור דרום תל אביב הגיעו כ-30 לוחמים של סיירת חרוב.
״זה כבר היום החמישי שלנו ברחובות הערים. היינו בבת ים ובחולון והיום ביפו", אמר מפקד הצוות, סגן אוריאל רוזנר. "באנו לייצר תחושת ביטחון לאזרחים. נסייר היום בסמטאות העיר העתיקה, ברחוב יפת, באזור כיכר השעון ונמשיך לשוק הפשפשים. החיילים מתקבלים בהמון אהבה מהאזרחים שאומרים לנו שהם חשים שקט נפשי ברגע שרואים אותנו ברחובות".
3 צפייה בגלריה
חיילים בפטרול ברחובות יפו
חיילים בפטרול ברחובות יפו
חיילים בפטרול ברחובות יפו
(צילום: מאיר תורג'מן )
3 צפייה בגלריה
חיילים בפטרול ברחובות יפו
חיילים בפטרול ברחובות יפו
(צילום: מאיר תורג'מן )
"כשהתגייסתי לא חשבתי שאגיע כקצין לאבטח את רחובות תל אביב-יפו", הודה סגן רוזנר. "אבל אם זה מה שנדרש, זה מה שנעשה. אם זה המצב ואם זו המשימה שלנו, בין אם בלבנון ובין אם ביפו, נבצע אותה". בניגוד למקומות אחרים, ביפו הלוחמים סיירו עם וסטים ולא עם אפודים, ורוזנר הסביר: "אנחנו כאן כדי לתת ביטחון, לא כדי לייצר פאניקה. אם נלך עם אפודים, זה יהיה נוף חריג בעיר. אנחנו פה כדי להרגיע את המצב ושהשגרה תמשיך".
בתדריך לפני הציאה אמר קצין המשמרת במרחב יפתח של משטרת מחוז תל אביב ללוחמים: "תודה שהגעתם. חשוב לזכור שאתם מסתובבים בקרב אוכלוסיה אזרחית. יורים רק אם יש סכנה ממשית לחיי אזרחים או לכם. כל כדור חייב להיות עם כתובת אחת - המחבל. להיזהר מפגיעה בטעות באזרחים. אתם נדרשים לגלות רגישות במפגש עם האזרחים, במיוחד ביפו, שם חלקם צמים היום את צום הרמדאן".
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ומג"ב ברחוב יפו בירושלים
כוחות צה"ל ומג"ב ברחוב יפו בירושלים
לוחמי צה"ל ולוחמות מג"ב בסיור משותף
(צילום: יואב דודקביץ)

המנכ"ל לוטן: "השמיכה המשטרתית מספיק גדולה? לא"

בריאיון לאולפן ynet נשאל תומר לוטן, מנכ"ל המשרד לביטחון פנים, אם במציאות העכשווית, על רקע גל הטרור, השמיכה של המשטרה מספיק גדולה. הוא ענה בשלילה: "התשובה היא לא ולכן בנקודת הזמן הזו עשינו שלושה דברים מיידיים כדי להגדיל את נוכחות הכוחות בשטח".
מנכ"ל המשרד לביטחון פנים: "בר-לב אדם מקצועי שמתעסק בעיקר ולא בטפל"
(צילום: שמיר אלבז, נויל האריס)

"אחד זה לקחת את הכוחות הקיימים של המשטרה ופשוט לחלק אותם אחרת", פירט לוטן. "העברנו את כל משטרת ישראל ממצב של שלוש משמרות ליום לשתי משמרות ליום, הוצאנו אנשי מטה לרחובות והפעלנו את כל הניידות. פעולה שנייה היא גיוס מילואים ומג"ב. בנוסף לזה הוספנו עוד שכבה בסיוע צה"ל של הצטיידות בכוחות מיומנים, כוחות קומנדו שיסייעו למשטרה במקומות ספציפיים במרכזי הערים. זו המשיכה שפיתחנו לחודש וחצי הקרובים ואמורה לתת מענה לא רע לתקופה הזו, אבל זה לא פתרון לטווח ארוך".
"זו תהיה חוסר אחריות מצידי להגיד משהו נחרץ", אמר כשנשאל אם גל הטרור חלף למעשה. "אנחנו לא רואים חיבורים משמעותיים של ארגוני הטרור הפלסטיני, אבל אנחנו עדיין בתקופה מתוחה מאוד. תקופת רמדאן מוסיפה עוד ממד של מתח, ויכולים לראות איך במהירות רבה מפגע אחד בודד מייצר השראה למפגע אחר, ונוצר גל שסוחף אחריו רבים. זה דורש מאיתנו ומהציבור לשמור על ערנות גבוהה".
לוטן התייחס לפליטות הפה של השר עמר בר-לב, ואמר: "אני לא עוסק בציוצים וכותרות. אנחנו צריכים להגיד תודה שיש לנו שר לביטחון פנים כמו עמר בר-לב. אדם רציני, ערכי, מקצועי, מתעסק בעיקר ולא בטפל. הרבה פעמים העין נמשכת למילה או לפליטת פה, בסופו של דבר אנחנו ניבחן על התוצאות של הקדנציה הזו, על התהליכים שקידמנו ומימשנו כדי להוריד את העבריינות והפשיעה. אנחנו כבר רואים ניצנים טובים של שינוי. המשטרה תפסה כמות נשק ואמל"ח בלתי חוקי בחצי שנה האחרונה יותר מכל מה שנעשה כאן בשנים האחרונות".
בנוגע לפרצות בגדר, אמר מנכ"ל המשרד לביטחון פנים: "זו סוגיה שמדינת ישראל הזניחה במשך 15 שנה. הגדר היא גם פתח להרבה מאוד פעילות פלילית, הברחות אמצעי לחימה, הברחות סמים, גניבות רכבים. סגירת הפריצות בגדר זה אינטרס לאומי ממדרגה ראשונה ואני מקווה שהשיח שהתפתח פה בשבועות האחרונים אחרי המון שנים של הזנחה, יוכל להביא לטיפול הדרגתי בבעיה הזו".
מג"ד 603 בחטיבה מרחבית יהודה: "פועלים עלסכל פיגועים עתידיים"
(צילום: נויל האריס)

בינתיים, הצבא מנסה לסתום את הפרצות, לפחות זמנית. סא"ל אביב אמיר, מפקד גדוד ההנדסה הקרבית 603 בחטיבה המרחבית יהודה, אמר כי מאז שהחלה היערכות "שובר גלים", הדקנו כמעט הרמטית את המעברים ואת הפרצות כדי לא לאפשר מעבר למדינת ישראל בכל הנקודות הידועות שהיו קיימות עד עכשיו". לדבריו, בתקופה האחרונה "הגברנו עוד יותר את הנוכחות שלנו גם בצירים וגם ביישובים. אנו עובדים פה יום ולילה כדי להגביר את ההגנה ולסכל פיגועים עתידיים".
"השילוב כאן של פלסטינים וישראלים עם הרמדאן, עם פסח שעוד שנייה מגיע, מחייב אותנו מצד אחד לנחישות מאוד משמעותית אל מול מפגעים ומצד שני לרגישות אל מול אוכלוסייה פלסטינית שקיימת כאן", אמר סא"ל אמיר. כשנשאל מה התחושה אם פיגוע כן יוצא לפועל, ענה: "זה מתסכל מאוד. כמפקד בצבא שזה תפקידי, להגן על המולדת, על המתיישבים, על המדינה, זה ללא ספק מתסכל גם כשזה לא קורה בגזרה שלי".

אלוף במיל' שמני: "קו התפר הוזנח במכוון"

אלוף במיל' גדי שמני, מפקד אוגדת עזה לשעבר וראש חטיבת המבצעים במטכ"ל, אמר באולפן ynet כי "קו התפר הוזנח בכוונת מכוון. כולו פרוץ, אין שום בקרה על כניסה של פלסטינים לארץ. יש העלמת עין למעשה של כל הארגונים הביטחוניים מהסיפור הזה. עכשיו הדבר הזה צריך להשתנות. ראש הממשלה, צריך להושיב את כולם סביב אותו שולחן ולדרוש מהם לעבוד יחד. לדעתי ברמת הארגונים וראשי הארגונים לא תהיה לו שום בעיה".
אלוף במיל' גדי שמני: "יש העלמת עין מקו התפר"
(צילום: נויל האריס)

לדברי שמני, "כל הסימנים מראים שכל השחקנים המרכזיים - חמאס, הרשות הפלסטינית, ישראל ושחקנים אזוריים כמו ירדן ומצרים - כולם לא מעוניינים בהסלמה וכל אחד מפעיל את המנופים והלחץ כדי לא לתת לשוליים להוביל את האירועים. אתה יכול לראות לזה סימנים מאוד ברורים, למשל אירועי יום האדמה שחמאס חגג בנמל עזה ולא ליד הגבול בחיכוך עם חיילי צה"ל. אפילו נתן לחזית העממית להוביל את האירועים".
"אבל, אם תהיה הסלמה בהר הבית יהיה קשה מאוד לחמאס לשבת מנגד", הבהיר שמני. "הרי בסוף חמאס מסתכל על היום שאחרי אבו מאזן, הם רוצים לבסס את הכלכלה ברצועה, לשפר את תנאי החיים ולהיות ערוכים ומוכנים להשתלט על הרשות או אפילו להקים משהו אחר, חלופי, שינהיג את העם הפלסטיני. הם מבינים שאת זה הם לא יצליחו להשיג עם חיכוך ולחימה עם ישראל, כל סבב כזה של לחימה מחזיר אותם הרבה אחורה".