מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן ממשיך היום (שלישי) את ביקורו בישראל, ונפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וראש האופוזיציה יאיר לפיד. בצאתו מהפגישות פגש שוב במשפחות חטופים - והתייחס למגעים לעסקה: "על חמאס להחליט אם הוא מתקדם עם ההצעה או לא. נתניהו אישר אמש את המחויבות שלו להצעה (הישראלית)".
לדבריו, "תגובת חמאס להחלטת האו"ם היא סימן מעורר תקווה. מוצא פיהם של מנהיגי חמאס בעזה הוא מה שחשוב, ואנחנו מחכים לשמוע אותם. ככל שזה יימשך, כך הסיכוי שהסכסוך יתפשט".
2 צפייה בגלריה
מבקר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בהפגנת משפחות החטופים בתל אביב
מבקר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בהפגנת משפחות החטופים בתל אביב
מבקר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בהפגנת משפחות החטופים בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)

בלינקן לאחר הפגישות בישראל, היום
(צילום: מוטי קמחי)

בפגישתו עם גנץ, הבהיר לו מי שהיה עד תחילת השבוע חבר קבינט המלחמה כי יתמוך בכל מתווה אחראי לשחרור חטופים גם מחוץ לממשלה. מהמחנה הממלכתי נמסר כי גנץ הדגיש בפגישה את חשיבות הפעלת מירב הלחץ על המתווכות להביא את הסכמת חמאס למתווה שהציעה ישראל. כאמור, מחוץ לפגישה המתינו לבלינן קרובי חטופים - שקראו לו לקדם עסקה בהקדם האפשרי. "אנחנו רוצים אותם חיים", צעקו.
סאמי אבו זוהרי, דובר חמאס, מסר הבוקר, במקביל להצהרת בלינקן מחוץ לשגרירות ארה"ב בתל אביב, כי "חמאס מקבל את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם על הפסקת האש ומוכן לנהל משא ומתן על פרטיה".
אמש מועצת הביטחון של האו"ם אישרה את ההצעה האמריקנית שקוראת לישראל ולחמאס להסכים לעסקת חטופים והפסקת אש שעומדת כעת על הפרק. 14 מדינות הצביעו בעד ההצעה, רוסיה נמנעה אך לא הטילה וטו, ואף מדינה לא הצביעה נגד.
קרובי חטופים מפגינים מחוץ לשגרירות ארה"ב
(צילום: אורי דוידוביץ)

בנוסח המקורי של ההצעה האמריקנית, נזכיר, הייתה קריאה לחמאס לקבל את העסקה במלואה וליישם את תנאיה ללא דיחוי וללא תנאים - וכעת הקריאה בהצעה שעברה היא גם לישראל ליישם את העסקה. בנוסף לקריאה המשותפת שלמעשה שמה את ישראל וחמאס במשוואה אחת, ישראל הודיעה לממשל האמריקני לפני ההצבעה כי הנוסח הנוכחי של ההצעה בעייתי ולא משקף את מתווה העסקה הישראלי.
בנוסח שעבר נכתב שישראל הסכימה שבתמורה להחזרת כל החטופים המלחמה תסתיים, וכוחות צה"ל ייסוגו לחלוטין מהרצועה, אולם בישראל מדגישים כי ההסכמה לסיום המלחמה הייתה רק בתנאי שחמאס לא יהיה עוד הכוח השולט בעזה - וטוענים שלא הסכימו למה שנכתב בנוסח שעלה במועצת הביטחון. גורם ישראלי בכיר התייחס להחלטה שעברה במועצת הביטחון, ואמר כי "היא מגבילה את חופש הפעולה של ישראל". לדבריו, "ארה"ב קיבלה ניסוחים בעייתיים מאוד כדי שהרוסים לא יטילו וטו, והעובדה שאלג'יריה תמכה בהצעה מספרת את הסיפור".
בצעד יוצא דופן, שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן בחר שלא לנאום בדיון, במטרה שהפוקוס יהיה על הלחץ הנדרש על חמאס - וכדי לא "לשחק לידיים" של מי שמחפש להדגיש פערים בין ישראל לארה"ב. מי שנאמה במקומו היא הדיפלומטית הזוטרה רעות שפיר בן-נפתלי. גם השגריר הפלסטיני באו"ם לא נאם בדיון.

אברה מנגיסטו והישאם א-סייד נכללים בעסקה ההומניטרית

אמש דווח בחדשות קשת על פרטים חדשים מההצעה הישראלית שעל הפרק, לפיה אברה מנגיסטו והישאם א-סייד נכללים ברשימת 33 החטופים שישראל דורשת לשחרר במסגרת השלב הראשון של העסקה עם חמאס. לאחר שחרורם, דווח, הצד הישראלי ישחרר 47 אסירים פלסטינים ששוחררו בעסקת שליט ונכלאו מחדש.
לפי הדיווח, וכפי שפורסם אתמול באל-ג'זירה, הראשונות לשחרור במסגרת העסקה יהיו האזרחיות החטופות. תחילה ישוחררו שלוש אזרחיות כבר ביום הראשון - ולאחר מכן, ביום השביעי, חמאס ישחרר ארבע חטופות אזרחיות נוספות. לאחר מכן כידוע ישוחררו שלושה חטופים בכל שבעה ימים, כשהנשים תחילה - גם החיילות. החטופים החיים ישוחררו לפני הגופות, וחמאס יספק מידע לגביהם ביום השביעי לעסקה.
ישראל, במסגרת העסקה, מתחייבת לשחרר בתמורה לגופות החטופים את כל הנשים והילדים מתחת לגיל 19 שנעצרו ברצועת עזה מאז 7 באוקטובר, כבר בשבוע השישי של ההסכם. היא גם מתחייבת שלא לעצור אסירים פלסטינים שישוחררו בגין עבירות שביצעו לפני העסקה החדשה.
הפרטים הללו, נציין, לא מופיעים בסעיפי מסמך העקרונות המלא שפורסמו אתמול ברשת אל-ג'זירה. בהצעה, כמו בהצעות שקדמו לה, לא מוזכר מי יהיה הגורם השלטוני בעזה ביום שאחרי - על אף שהנשיא האמריקני ג'ו ביידן דיבר על הצורך במציאת חלופה לחמאס.