המחבל רוקד וצוחק עם תלמידים

המחבל יוסף אבו ג'אבר (45) מכפר קאסם, שביצע אמש (שישי) את פיגוע הדריסה שבו נרצח התייר האיטלקי אלסנדרו פאריני בטיילת בתל אביב, עבד בעבר כמנקה בחטיבת הביניים שז"ר בקריית אונו. כבר אתמול כשהתפרסמה תמונתו זיהו אותו התלמידים ההמומים, שנהגו לצחוק עם אבו ג'אבר ולרקוד איתו, בזמן שבמשפחתו טוענים שמדובר היה בתאונה.
לדברי גורם הבקיא בנושא, אנשי צוות ותלמידים בבית הספר הכירו את אבו ג'אבר שעבד שם עד לשנה שעברה, ככל הנראה באמצעות חברת קבלן. מנהלת בית הספר וצוותי החינוך אף עדכנו את המשטרה בנושא לאחר פרסום שמו. אחד העובדים אמר ל-ynet כי "כולם הכירו אותו. אנחנו עדיין מנסים להבין איך מחבל עבד בסביבה עם תלמידים". ל-ynet נודע כי לפני כשנתיים הוא אף הזמין מורות מקריית אונו לסעודת אפטאר.
אחיו של המחבל: "זו תאונה"

תיעוד הפיגוע בטיילת בתל אביב

3 צפייה בגלריה
יוסף אבו ג'אבר וזירת הפיגוע
יוסף אבו ג'אבר וזירת הפיגוע
"הקצין לא יכול להשתלט עליו?". יוסף אבו ג'אבר וזירת הפיגוע
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
יוסף אבו ג'אבר
יוסף אבו ג'אבר
"אנחנו בהלם". מתוך הסרטון שצילם התלמיד
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב בבוקר שאחרי
זירת הפיגוע, היום
(צילום: אדם קוטב)
עובדת בבית הספר סיפרה כי "הכרתי את יוסף אבו ג'אבר, והוא היה מאוד נחמד עם כל צוות בית הספר. יש המון דברים שלא ברורים עדיין. בחיים לא הייתי מדמיינת שהוא מחבל פוטנציאלי. הוא הזמין חלק מהצוות פעם לארוחה וחלק הלכו, אבל אני אישית לא הגעתי".
תושבת קריית אונו שילדיה לומדים בחטיבת שז"ר סיפרה ל-ynet כי "הבן שלי היה בהלם. הוא אמר לי שהוא מכיר את יוסף, שזה הבן אדם הכי שמח שהוא הכיר, שהיה עושה דאחקות וצחוקים. אני בשוק עדיין, אנחנו לא מעכלים את זה". אביו של התלמיד הוסיף: "הבן שלי אומר שהוא לא מאמין והוא בשוק. עבור מי שמכיר אותו, זה בלתי נתפס. כל החברים שלו לא מבינים איך אדם שהם צחקו ורקדו איתו עושה פיגוע".

האח טען: "זו תאונה"

בינתיים, אחיו של המחבל, עמאר אבו ג'אבר, טען הבוקר כי לא מדובר בפיגוע. לדבריו, "מהסרטון רואים שמה שקרה זה תאונת דרכים. הוא ניסה בכל מחיר לצמצם את העניין ואפילו סיכן את עצמו. כולנו ראינו בסרטון איך הוא נכנס לדשא, התגלגל והתהפך". במשטרה מנגד אמרו כי הרכב הידרדר לדשא אחרי שנסע במהירות על המדרכה לאורך עשרות מטרים, ופגע לפחות בשמונה מבלים בטיילת. לטענת עמאר, אחיו איבד שליטה על הרכב בגלל שלא ישן כמה ימים עקב אבל על בן דודו.
בכפר קאסם הוקיעו אתמול את הפיגוע, ובני משפחתו של המחבל אמרו כי אם היו יודעים מה הוא מתכוון לעשות - הם היו עוצרים אותו. הבוקר טען האח כי "אם הייתה לו כוונה לרצוח - הוא היה מנסה לגרום לכמה שיותר נזק". הוא גם מחה: "השוטר (שנטרל את המחבל, א"ק) אמר שראה מרחוק מה שקרה, ובכל זאת לא הפעיל את המצלמה שיש עליו. אנחנו רוצים לראות מה היה שם". תחילה סברו במשטרה כי המחבל ניסה להגיע לנשק שהיה ברשותו ולירות בקצין, אך בהמשך התברר כי מדובר ב"חפץ דמוי רובה".
הלילה הדרמטי בבית החולים איכילוב
(צילום: עידו ארז)

זירת הפיגוע בטיילת בתל אביב ביום שאחרי
(צילום: אדם קוטב)

במשפחתו של אבו ג'אבר תוהים גם מדוע הגרסה הראשונה של מד"א הייתה שהתייר האיטלקי נפגע מירי. "מי ירה בו? הוא היה קרוב לשם", אמר אחיו של אבו ג'אבר. הוא הביע צער על מותו של פאריני, ואמר כי "הוא בא לארץ הקודש לטייל ולראות אנשים שמחים, הוא היה קורבן. הוא נראה צעיר, ויש לו זקן, אז אולי השוטר חשד בהתחלה שזה הוא".
"אח שלי היה רזה מאוד, איך הקצין לא יכול להשתלט עליו? כולו שישים קילו", הוסיף. "בסרטון רואים שהיה וידוא הריגה. אתה תובע, שופט ומבצע? יש ליוסף שש בנות, יש לו נכדים, הוא אהב את כולם. כל הזמן חייך, היינו קוראים לו חייכן, חשבנו שאלוהים ברא אותו בצורה שהוא לא יכול להיות קשוח. הרבה מכירים אותו בכפר קאסם, יש לו חנות של צעצועים לילדים ודיסקים, קונים אצלו גם אנשים משערי תקווה, מאורנית ומראש העין".
האח אישר כי אבו ג'אבר עבד גם בניקיון בבית ספר, ואמר כי עשה זאת כדי לפרנס את המשפחה. "הוא היה נגד הפיגועים, חד משמעית", אמר.
במשטרה, נדגיש, אמרו כי אבו ג'אבר נורה למוות רק אחרי שניסה להגיע ל"חפץ דמוי רובה" שהיה ברכבו. קצין המשטרה והפקחים שנטרלו אותו אמרו בעדותם כי הוא ניסה להתקרב לנשק חי, ולכן ירו בו. לפני שהתהפך עם רכבו בדשא בצ'ארלס קלור, הספיק המחבל לפגוע בשמונה תיירים איטלקים ובריטים - שבעה מהם נפצעו בדרגות שונות, ואחד נרצח. באיכילוב הבהירו היום כי שלושה מהפצועים יישארו באשפוז במשך כמה ימים, ואחד מהם אף סובל משבר בעמוד השדרה.