האנטר ביידן, בנו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, הורשע אחר הצהריים (יום ג') ברכישת נשק בזמן שצריך סמים. חבר מושבעים בבית משפט פדרלי בדלאוור, שבו נערך המשפט, הרשיע את האנטר בכל שלושת סעיפי האישום - בתום שלוש שעות בלבד של דיונים ביניהם.
בנו של נשיא ארה"ב, נזכיר הואשם שרכש והחזיק אקדח בתקופה שבה השתמש בסמים ושיקר על כך בעת הרכישה – עבירה פלילית שהעונש המרבי עליה הוא 25 שנות מאסר. אולם כיוון שאין לו הרשעות קודמות לא סביר שייגזר עליו העונש החמור ביותר, וייתכן אף שלא יוטל עליו מאסר כלל. השופטת שמנהלת את ההליך, מרילין נורייקה, לא קבעה מועד להשמעת גזר הדין.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
ארה"ב האנטר ביידן ו מגיע ל בית המשפט ל משפטו ב דלאוור
האנטר ביידן. עומד בפני עונש מקסימלי של 25 שנות מאסר
(צילום: REUTERS/Kevin Lamarque)
הפרשה מעיבה על הנשיא ביידן כחמישה חודשים בלבד לפני הבחירות בנובמבר, וההרשעה כעת צפויה רק לתרום למבוכה עבורו ולספק תחמושת ליריביו הפוליטיים. ביידן ניסה להתרחק מהמשפט שנפתח רק לפני כשבוע, והסתיים בהליך זריז יחסית, והבהיר גם כי לא יעניק לבנו חנינה אם יורשע. ביידן מסר הערב, שעה קלה אחרי שפסק הדין הוכרז, כי הוא "אוהב" את בנו, אך מכבד את ההליך ואת פסק הדין. לצד זאת ציין כי בנו שוקל לערער.
ג'יל ביידן, רעייתו של הנשיא, הגיעה כמעט לכל דיון מאז פתיחת המשפט כדי לתמוך בבנו של בעלה, שבו היא רואה בן שלה לכל דבר ועניין. ג'יל הגיעה גם היום לאולם בית המשפט, אבל רק אחרי השמעת פסק הדין של חבר המושבעים.
לפי האישום נגד ביידן הבן, באוקטובר 2018, בתקופה שבה השתמש לכאורה בסמים, הוא רכש אקדח והצהיר כי הוא אינו משתמש בחומרים אסורים. שלושת סעיפי האישום שבהם הורשע הם אמירת שקר למוכר נשק בעל רישיון פדרלי, מסירת הצהרה כוזבת בטופס על אי-שימוש בסמים והחזקה שלא כחוק באקדח במשך 11 יום.
3 צפייה בגלריה
עם סיגריה באמבטיה. התמונה שהוצגה למושבעים
עם סיגריה באמבטיה. התמונה שהוצגה למושבעים
עם סיגריה באמבטיה. התמונה שהוצגה למושבעים
(צילום: AFP)
מעלליו של האנטר ביידן – הבן היחיד שנותר לנשיא מנישואיו הראשונים, אחרי שבנו בו מת מסרטן ב-2015 ובתו נעמי נהרגה בתאונת דרכים ב-1972 – מספקים כבר שנים חומר לצהובוני ארה"ב והעולם, ומכבידים על ג'ו ביידן ורעייתו, הגברת הראשונה ג'יל. מאז 2018 נקשר שמו של האנטר ביידן בן ה-54 בעסקאות מפוקפקות באוקראינה ובסין, והופצו תמונות פרטיות שלו עירום ומסומם בתקופות השימוש הקשות שלו בחומרים אסורים. אחת התמונות הללו הוצגה גם כראיה לחבר המושבעים.
אחרי ההרשעה ההיסטורית של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, גם המשפט של האנטר ביידן הוא סוג של היסטוריה, משום שזו הפעם הראשונה בארה"ב שבה בנו של נשיא מכהן הועמד לדין. צרותיו של האנטר מקרינות כאמור על קמפיין הבחירות לנשיאות של אביו, ואחרי הרשעת הבן צפויים אנשיו של טראמפ להגביר עוד יותר את השימוש בהאנטר כיעד למתקפות כדי לפגוע בנשיא הדמוקרטי.
בקמפיין של טראמפ כבר מיהרו לתקוף אחרי ההרשעה, וטענו הערב שהמשפט של האנטר "הוא לא יותר מהסחת דעת אל מול הפשעים האמיתיים של משפחת הפשע ביידן". בקמפיין האשימו - ללא כל הוכחה - ש"האימפריה הפלילית של משפחת ביידן" גלגלה עשרות מיליוני דולרים "מסין, רוסיה ואוקראינה".
3 צפייה בגלריה
ביידן
ביידן
ביידן. מבוכה רבה - ותחמושת ליריביו לפני הבחירות
(צילום: SAUL LOEB / AFP)
בסביבתו של ג'ו ביידן יש גם מי שמודאגים מהשפעת המשפט על הנשיא, משום שהבן היחיד שנותר לו יקר לו מאוד. כאמור העונש המקסימלי שהאנטר עומד בפניו הוא 25 שנות מאסר, אבל סביר להניח שהעונש יהיה מקל הרבה יותר. השופטת נורייקה תוכל להסתפק במאסר על תנאי, אבל תוכל גם לגזור עליו כמה שנות מאסר. בהנחיות הענישה הפדרליות לנאשמים מסוגו של האנטר ביידן, כלומר כאלה שאין להם הרשעות או מעצרים קודמים ואין להם עבר של שימוש לרעה באקדח, ההמלצה היא לגזור על המורשע לפחות 15 חודשי מאסר. עם זאת, העובדה שעברו שש שנים מאז רכישת הנשק תאפשר לעורכי דינו של ביידן הבן לטעון כי הוא שינה מאז את חייו, ולהדגיש כי הוא התפכח והפך לאיש משפחה.
כך או כך, צרותיו של ביידן הבן לא מסתכמות במשפט הנוכחי שבו הורשע: בספטמבר מצפה לו משפט נוסף, בקליפורניה, ושבו הוא מואשם בהעלמת מס בסך 1.4 מיליון דולר. בשנה שעברה, נזכיר, הגיעו עורכי דינו של האנטר להסדר טיעון עם התביעה, הסדר שאמור היה לפתור גם את סוגיית רכישת הנשק וגם את המשפט שמצפה לו בקליפורניה, אבל בהמשך בוטל ההסדר הזה בטענה כי הוא אינו סביר, בין השאר אחרי שרפובליקנים טענו שביידן הבן מקבל "הנחה" ממערכת המשפט בשל היותו בנו של הנשיא. האנטר ביידן עצמו טוען כי משרד המשפטים נוהג בו באופן בלתי הוגן בשל הלחץ הרפובליקני.