"אני רוצה להגיד לך שתי מילים, אחי. תעשה טובה, בן גביר הזה הורס את המדינה. הוא יודע רק להרוס בתים לערבים, חוץ מזה הוא לא יודע לעשות כלום. אנחנו חיים בפחד. יש לי חמישה ילדים, כל יום פיצוץ, כל יום תקלה. אנשים חפים מפשע מתים".
במילים כואבות אלה, שמשקפות חוסר אמון קשה במשטרה ובשר, פנה נאיף אל-עוברה למפכ"ל המשטרה דני לוי, שביקר בזירת הפיגוע הפלילי ברמלה - שבו נרצחו הצעירה לין מוגרבי, דועאא אבו חלאוה, בתה בת ה-8 סילא אבו חלאוה ואחיינה בן ה-10 מוחמד אבו חלאוה. יחד איתם נפצע אנושות גם בנה התינוק של לין, איסמעיל בן החודשיים, שמאבק על חייו מתנהל בבית החולים שמיר אסף הרופא.
המפכ"ל דני לוי ברמלה
(צילום: מאיר תורג'מן)

השוק ברמלה, הבוקר
(צילום: מאיר תורג'מן)

7 צפייה בגלריה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
"תטפלו בפשע, עזבו את היועצת המשפטית". שוטרות מסיירות בשוק ברמלה
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
(צילום: שאול גולן)
בהמשך אמר אל-עוברה למפכ"ל: "אני יודע שאתה מפכ"ל חדש, אנחנו סומכים עליך ומאחלים לך בהצלחה. הצלחתך הצלחתנו". לוי הבהיר לתושבים כי המשטרה תפעיל יד קשה מול מי שסיכן את ביטחונם.
בשבועות האחרונים ניכר כי בחברה הערבית, וברמלה בפרט, איבדו התושבים הערבים את האמון שהמשטרה תטפל בעבריינים שמטילים אימה על חיי היומיום של התושבים. העובדה שבשנתיים של כהונת בן גביר הגיע מספר הנרצחים הערבים לשיא חדש, ובמקביל הוא מרבה להתהדר בהריסת בתים של ערבים, לא מוסיפה לאמון בו ובמשטרה שהוא בונה בצלמו. ולמרות זאת, ניסה היום המפכ"ל לייצר הפרדה.
בתגובה לאזכור שמו של בן גביר, המפכ"ל ביקש מנאיף להשאיר את הפוליטיקה בצד - והדגיש: "אני מייצג את משטרת ישראל". נאיף איחל לו בהצלחה, אבל אמר לו כי לא ניתן להפריד את הפוליטיקה - כי זה "קשור זה לזה".
"יש פה את מפקד המרחב", אמר המפכ"ל לנאיף, על אף שכפי שיוסבר בהמשך, במרחב השפלה אין מפקד מכהן של ממש. "יש כאן מספיק כוחות כדי להחזיר את הביטחון", הוסיף, אבל הודה: "זה לא יקרה מחר". לדבריו, "אני לא אוהב להבטיח הבטחות, אבל עבריינים צריכים לקבל מאיתנו בראש כדי שאתה תחיה פה כמו שצריך".
גם עדנה, בעלת חנות בשוק כבר 45 שנים, ביקשה מהמפכ"ל דבר אחד: ביטחון. מדובר באירוע המשמעותי הראשון בכהונתו הקצרצרה. גם הוא יודע שהדרך בה יטפל בפשע המשתולל ברחובות - ולפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הביא לשפל בתחושת הביטחון האישי של אזרחי ישראל - תגדיר במידה רבה את כהונתו.

השוק ברמלה נותר כמעט ריק

תנועת קונים דלילה נרשמה הבוקר בשוק רמלה, המהווה מעין סיסמוגרף של הנורמליות ושגרת החיים בעיר. בימי שישי רגילים בקושי ניתן לפלס דרך בין ההמונים הגודשים את השוק, אך היום התעוררה העיר לבוקר קשה - אחרי רצח שני ילדים ושתי נשים בפיגוע טרור פלילי מהקטלניים שידעה המדינה, ובזמן שתינוק בן חודשיים שנפצע עוד נאבק על חייו.
7 צפייה בגלריה
איסמעיל ולין מוגרבי
איסמעיל ולין מוגרבי
אמו נרצחה, הוא במצב אנוש. התינוק איסמעיל
7 צפייה בגלריה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
השוק ברמלה, הבוקר. בדרך כלל מגיעים הרבה יותר
(צילום: שאול גולן)
7 צפייה בגלריה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
יום אחרי פיצוץ הרכבים ברמלה
"המשטרה איבדה שליטה". כרמל שבו (משמאל)
(צילום: שאול גולן)
האירוע התרחש אתמול בדיוק בשעה 16:42, כשרימון הושלך מתחת לרכב שחנה על המדרכה בכניסה לחנות הבגדים ברחוב הרצל 90. החנות הפכה תוך שניות למלכודת אש, וארבעה בני אדם חולצו ממנה כשהם מחוסרי הכרה. מותם נקבע בבית החולים.
השוק הצבעוני, שהכניסה אליו מרחוב הרצל נמצאת לא הרחק משתי החנויות המפויחות, מהווה עדות אילמת לפיגוע התופת הפלילי. לרוב, הוא מושך אליו בימי שישי קונים ומטיילים מרחבי הארץ - אבל הבוקר אלה בחרו להדיר את רגליהם מהעיר. "לא היה כדבר הזה מאז שנות ה-50, כשהייתי עדיין ילד בעיר" אומר בכאב כרמל שבו, יו"ר ועד סוחרי שוק רמלה ומוותיקי העיר. "היום רגוע, אנשים חוששים. אבל אני מקווה שתוך כמה ימים נחזור לשגרת החיים".
שבו, חבר של משפחות הנרצחים, מוסיף: "הפיצוץ היה ברחוב הראשי, וגבה קורבנות חפים מפשע. עצוב שככה ילדים ונשים נרצחים סתם".
בעל דוכן לבגדים, שנמצא 15 שנים בבסטה שלו במרכז השוק, אומר: "יש ירידה גדולה. תגיד לי, מי ישמע על פיגוע פלילי ברמלה, מכונית תופת מתפוצצת במרכז העיר, ויגיע לטייל ברמלה ובשוק? יש ירידה של עשרות אחוזים בקונים ובמטיילים. כל אירוע כזה פוגע בדימוי של העיר ומרחיק אנשים".
בעל הבסטה וחברו, תושב העיר, אומרים יחד: "לצערנו אין משטרה ואין אכיפה של החוקים בעיר על ידי העירייה. זה מתחיל מזה שנוסעים באור אדום, נוהגים איך שבא להם, בונים איך שבא להם. הכל ג'ונגל, ואז זה מגיע לארבעה תושבים שנרצחים ברכב שמתפוצץ כשהוא חונה על שביל האופניים בהרצל. ביפן ובמזרח תזרוק סיגריה אתה נעצר, ברמלה תרצח אנשים ותסתובב חופשי".

"תבואו לפני הפיגוע, לא אחריו"

כרמל מסתובב הבוקר בין הדוכנים בשוק כאילו זה מגרש המשחקים הפרטי שלו. הוא אוהב את השוק, את הריחות, את הצבעים - זה הבית שלו. תוך כדי שיחה, מתקבלות הודעות של המשטרה והמשרד לביטחון לאומי על מבצע חיפוש בג'ואריש אחרי הרצח. כרמל אומר בציניות: "את המבצע היו צריכים לעשות לפני הרצח של ארבעה חפים מפשע. בשבועיים האחרונים היו יריות, איפה הייתה המשטרה? איבדו שליטה. למשטרה אני אומר: תבואו לפני הפיגוע הפלילי, לא אחריו".
כרמל פונה לשר איתמר בן גביר: "בן גביר, תדבר לעניין. מה באת על היועצת המשפטית? מה הקשר שלה לאובדן השליטה של המשטרה? זה קרה במשמרת שלך. עם כל הכבוד לך, לך תטפל בפשע כמו שצריך, עזוב את היועצת המשפטית".
7 צפייה בגלריה
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
הנרצחים בפיגוע
כרמל מוסיף: "תשימו לב, כל מעשי הרצח הם בתוך משפחות במגזר הערבי. לנו, הסוחרים בשוק ותושבי רמלה, יש חיים טובים עם השכנים הערבים. לצערי, זה פוגע בפרנסה. כל האלימות והרצח - אנשים מפחדים להגיע לעיר".
בהרצל 90, תריסי הברזל מוגפים הבוקר בחנות הבגדים וחנות היופי השכנה, ששתיהן עלו באש. ריח העשן, הפיח וריח המוות באוויר. תושב העיר, שנעמד מול החנויות שהפכו לעדות אילמת לפיגוע התופת הפלילי שגבה 4 קורבנות, מבקש להישאר בעילום שם: "דיבורים ברמלה מביאים רק צרות". לדבריו, "אין יותר גרוע ממה שעכשיו קורה בעיר. נרצחים, נשרפים, מתפוצצים - זה נהיה שגרה ברמלה ולוד".
ספיר (30), ילידת העיר, חולפת על פני חנות הבגדים: "לצערי זה לא מפתיע מה שקרה. בשבוע שעבר רכב התפוצץ ליד גני ילדים. בנס, חוץ מהנהג שנהרג, לא נפגעו ילדים. אתמול שוב פיצוץ במרכז העיר והפעם 4 תושבים נרצחו". מבחינתה, היא כבר לא מצפה לישועה שתגיע מהשר בן גביר או מהמשטרה: "זה לא חדש ברמלה. לפני חמש או שש שנים ישבתי בגלידרייה לא הרחק מפה, ורכב עבר וריסס ביריות לכל עבר. שם בנס לא היו הרוגים".
לפנות בוקר, מאות שוטרים פשטו על מתחמים בשכונת ג'ואריש, בשכונת דהמש ובלוד, על משפחות שלפי המודיעין המשטרתי מסוכסכות ביניהן בסכסוך דמים שגבה קורבנות רבים בשש השנים האחרונות. בנסיעה לג'ואריש, רק בכביש הכניסה הראשי מרחוב טייטלבאום ניתן לספור עשר ניידות מג"ב ולוחמים חמושים בנשקים בג'יפים או לידם. מטרתם להפגין נוכחות, ולאבטח שוטרים שמבצעים סריקות וחיפושים. בינתיים, מה שעלה ממבצע הסריקות והפעלת היד החזקה על הרחוב הערבי, בדגש על המשפחות המסוכסכות, הוא מעצר של שוהים בלתי חוקיים מיהודה ושומרון. מעורבים ברצח או באחד ממעשי הרצח שהיו בשבועיים האחרונים בעיר לא נעצרו עדיין.
קבוצת תושבים בעיר שלחו מכתב קשה לשר בן גביר, שבו טענו כי רמלה הפכה ל"מגרש משחקים של כנופיות הפשע", וכי הם מצפים ממנו לקחת אחריות על המצב הבלתי-נסבל בעיר. "החיים היומיומיים הפכו לסיוט של ממש, כל יציאה לרחוב מלווה בחשש לחיינו וחיי יקירינו", אמרו. "איך ייתכן שבלב מדינת ישראל חיים תושבים בפחד מתמיד?".
נזכיר כי מרחב השפלה כבר חצי שנה ללא מפקד, בשל הווטו שהטיל השר בן גביר על המועמד לתפקיד שהומלץ על ידי המפכ״ל היוצא יעקב שבתאי. בעיריית רמלה מפנים אצבע מאשימה למשטרה ולשר בן גביר, וראש העיר מיכאל וידל אמר כי הוא רוצה ביטחון לתושביו.
קצין בכיר לשעבר במשטרת מחוז מרכז הוסיף: "חשוב שיהיה מפקד למרחב שפלה, שאחראי בין השאר על רמלה ולוד. מפקד ראוי צריך שדרת פיקוד נכונה ולהתמודד. למנות מפקד מרחב כבר עכשיו, לא מחר. זה התפקיד הכי חשוב בשטח כדי להתוות מדיניות אכיפה".