ארגון הטרור חמאס תכנן להוציא מקברים בעזה את שלדיהם של חיילים בריטים - להחזיק בהם כחטופים - ולסחוט את הממשלה הבריטית. כך נחשף בעיתון ה"טלגרף" הבריטי, שהסתמך על מסמך מפורט שאיתרו כוחות צה"ל ברצועת עזה. לפי ההערכות, המסמך נכתב באוקטובר 2022 על ידי פעיל חמאס, בתגובה לדברי ראש הממשלה של בריטניה באותה תקופה, ליז טראס, ששקלה להעביר את שגרירות המדינה מתל אביב לירושלים.
2 צפייה בגלריה
גדוד 74 מחטיבת 188 בבית הקברות הבריטי במרכז רצועת עזה
גדוד 74 מחטיבת 188 בבית הקברות הבריטי במרכז רצועת עזה
בית הקברות הבריטי במרכז רצועת עזה. ארכיון
(באדיבות חטיבה 188)
המסמך שנחשף מכיל שבעה עמודים, וכולל את רשימת הדרישות של חמאס ואת התוכנית של הארגון לחפור בבית הקברות בעזה, להוציא את שרידיהם של החיילים הבריטים שקבורים במקום - ולהחזיק בהם לצורך סחיטה. בין היתר, מהמסמך עולה כי חמאס דורש מבריטניה להעביר את הקברים של חיילי חבר העמים מחוץ לעזה ולשלם "שכירות" על השימוש במקום מאז שנת 1917 - או לוותר "הצהרת ירושלים".
במסמך, שהוכן כאמור על ידי פעיל חמאס ששמו לא צוין, נכתב כי "אם הממשלה הבריטית לא תיענה לדרישות שלנו, עיריית עזה תפעל לפנות את כל שרידי הגופות מבתי הקברות, לאסוף אותם באתר מיועד לכך תחת צו משפטי שלנו - ולהכריז על כך שהן נחשבות כחטופות עד למציאת פתרון או הסכם בנידון". בהמשך ציין אותו פעיל חמאס במסמך כי "הממשלה הבריטית תמצא את עצמה בעמדה מביכה אל מול הציבור הבריטי, האליטה הפוליטית והצבא שלה - אם מישהו יחלל את גופות חייליה".
מי שאחראי על תחזוק ושימור הקברים של החיילים הבריטים זו "ועדת קברי המלחמות של חבר העמים", שמנוהל על ידי משרד ההגנה הבריטי. אותה ועדה אחראית על שימור קבריהם של יותר מ-3,000 חיילים בריטים שמתו במהלך מלחמת העולם הראשונה והשנייה. רוב החיילים האלה מתו בשנת 1917 במהלך המלחמה נגד השלטון העות'מאני, סכסוך שהוביל בסופו של דבר למנדט הבריטי באזור, והם קבורים בבית הקברות המלחמתי של עזה סמוך לג'באליה.
2 צפייה בגלריה
גדוד 74 מחטיבת 188 בבית הקברות הבריטי במרכז רצועת עזה
גדוד 74 מחטיבת 188 בבית הקברות הבריטי במרכז רצועת עזה
לוחם צה"ל בבית הקברות הבריטי ברצועת עזה. ארכיון
(באדיבות חטיבה 188)
פשיטה על אחת מדירות המסתור של סינוואר. ארכיון
(צילום: דובר צה"ל)

ב"טלגרף" צוין כי למרות שהמסמך הוכן לפני המלחמה הנוכחית בין ישראל לחמאס, בכירים בישראל סבורים כי תוכנית הסחיטה המדוברת עלולה להיות עדיין ממש רלוונטית וברת מימוש עבור ארגון הטרור. הערכה זו מתבססת, הין היתר, על כך שהשטח שבו נמצאים אותם קברים של חיילים בריטים נמצא עדיין בשליטת חמאס.
בכיר ישראלי אמר ל"טלגרף" כי "הטקטיקה שמשתמעת מתוך המסמך הזה נועדה להטיל אימה על העם הבריטי כולו, על מנת להשפיע על החלטות פוליטיות". לדבריו, "אין דרך לפסול את האפשרות שחמאס יעשה שימוש באסטרטגיה הזאת או בדברים דומים כדי להשפיע על סוגיות חיצוניות או כל דבר שבאג'נדה שלהם בעתיד".
לפי הדיווח, כוחות צה"ל מצאו את המסמך בתיקייה מפלסטיק במתחם שנקשר למנהיג חמאס יחיא סינוואר ולמוחמד דף. לצד מסמך הסחיטה המדובר נמצאו מסמכים נוספים, שכללו פרטים על קשרים בין חמאס לארגון הטרור חיזבאללה שבלבנון ולארגוני טרור נוספים.