האו"ם פתח בחקירה נגד פרנצ'סקה אלבנזה, נציגה של הארגון בשטחים והאחראית על חיבור דו"חות שעוסקים במצב זכויות האדם באזור. מטרת החקירה היא לקבוע אם אלבנזה, שמאשימה בעקביות את ישראל בהפרת זכויות אדם, קיבלה באופן בלתי חוקי מימון של 20,000 דולר מארגונים תומכי חמאס – כסף ששימש אותה בנסיעתה לאוסטרליה וניו זילנד. באותו ביקור היא לחצה על קרן פנסיה מקומית להוציא את השקעותיה מישראל.
באו"ם פתחו בחקירה פנימית בחשד לעבירות כלכליות של אלבנזה. אלבנזה טענה שהאו"ם שילם עבור נסיעתה לאוסטרליה, אך דובר האו"ם סירב לאשר את טענתה. ארגון אוסטרלי שתומך בחמאס התגאה בתחילה שהוא "מימן" את הנסיעה של נציגת האו"ם.
1 צפייה בגלריה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
פרנצ'סקה אלבנזה
אלבנזה שימשה בעבר כיועצת משפטית של אונר"א, סוכנות האו"ם לפליטים פלסטינים. מבין מחברי דו"חות על זכויות אדם מטעם האו"ם, היא הראשונה שצרפת וגרמניה גינו על אנטישמיות.
ב-2022 ספגה אלבנזה גינוי גם מהשליח המיוחד של ארה"ב למאבק באנטישמיות, לאחר שנחשף שהיא פרסמה פנייה לגיוס כספים עבור אונר"א בטענה ש"אמריקה מוכפפת על-ידי הלובי היהודי". בשנה שעברה קבוצה של 18 מחוקקים, משתי המפלגות הגדולות בארה"ב, גינתה את הסירוב של אלבנזה להוקיע את הטרור נגד ישראלים.
חקירת האו"ם, שתנוהל על-ידי הנציב העליון לזכויות אדם וולקר טורק, נוצרה בעקבות תלונה שהוגשה ביוני על-ידי United Nations Watch, ארגון עצמאי ולא-ממשלתי שבסיסו בז'נבה. הארגון דרש להרחיק את אלבנזה מהאו"ם. הבקשה הוגשה לנשיא מועצת זכויות האדם של האו"ם.
מנכ"ל United Nations Watch הלל נוייר קרא למועצת זכויות האדם להרחיק את אלבנזה בגלל העבירות הכלכליות שלה, והצהרותיה החוזרות ונשנות המסיתות לאנטישמיות ומצדיקות את הטרור של חמאס.