רוטמן: חוק הנבצרות? בוודאי שתומך
(צילום: אלכס גמבורג, ירון ברנר)

דריכות בקואליציה וניסיון לכבות את כל השריפות לקראת ההצבעה בקריאה טרומית היום (רביעי) על חוק נבצרות ראש הממשלה, שמצריך רוב של 61 אצבעות במליאה. מדובר באחת מהצעות החוק החשובות ביותר מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו, חוק שנועד למנוע מהיועצת המשפטית לממשלה להוציאו לנבצרות ולהקשיח באופן דרמטי את התנאים שבהם ניתן לעשות זאת - על ידי הממשלה והכנסת בלבד.
אתמול נשמעו איומים מרומזים מצד שותפיו של נתניהו שהם לא מתכוונים אמנם לפרק את הממשלה, אולם לא יירתמו להצביע ולקדם את הצעות החוק החשובות מבחינתו - אם לא ימלא את הדרישות שלהם.
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נבצרות על הפרק. נתניהו
(צילום: שלו שלום)
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
משה גפני. נתניהו ביקש 24 שעות לחזור עם תשובות
(צילום: עמית שאבי)
אתמול קיים נתניהו פגישה דחופה עם יו"ר ועדת הכספים משה גפני וסגן שרת התחבורה אורי מקלב מיהדות התורה. השניים טענו בפניו שתקציב שהיה אמור לעבור למקלב לטובת פרויקטים מסוימים לא עבר וכך גם תקציב לחינוך החרדי, אף שהדבר מופיע בהסכמים.
נתניהו ביקש 24 שעות לחזור עם תשובות, וההערכה היא שהמועד שנקבע נעשה בתיאום עם מועד ההצבעה על חוק הנבצרות, והחשש שהשותפים יתקעו את החוק. הבוקר תתכנס גם הוועדה המיוחדת שהוקמה כדי לדון בחוק הנבצרות של נתניהו וב"חוק דרעי 2".
אתמול פורסם ב-ynet על הזעם ביהדות התורה על נתניהו, ושעות אחר כך הודיע השר לירושלים ומסורת מאיר פרוש כי הוא מוותר על האחריות על ניהול ההילולה במירון. "הסמכויות מפוצלות, בניגוד להסכם הקואליציוני", האשים, ובמפלגתו הזהירו כי בלי שינוי - הוא אף יפרוש מהממשלה. הודעתו של פרוש פורסמה יממה אחרי פרישתו של יו"ר נעם אבי מעוז מתפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה, גם כן על רקע סמכויות שלטענתו הובטחו לו ולא ניתנו.
4 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ויובל קרני
איתמר בן גביר ויובל קרני
בן גביר. דורש לאשר את חוק עונש מוות למחבלים
(צילום: יואב דודקביץ')
העימות עם יהדות התורה ויו"ר נעם לא היה היחיד בין הליכוד לבין שותפותיו. גם בעוצמה יהודית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר טוענים כי נתניהו מפגין זלזול ולא כיבד הסכמים, וגם הם החרימו שלשום את ההצבעה על דיון 40 החתימות שנערך במליאה. בנוסף, בן גביר דורש להעביר את חוק עונש מוות למחבלים, ואף הציב אולטימטום בנושא. ביהדות התורה הודיעו מנגד שעונש מוות מנוגד להלכה, ובליכוד מעוניינים להעביר זאת להכרעת הקבינט.
יו"ר הציונות הדתית, שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תקף את חבריו לשולחן הממשלה ואמר אמש: "הרבה שואלים אותי למה אני לא מציב אולטימטומים לממשלה. התשובה היא שאני חושב שהצבת אולטימטומים וזעזוע של הקואליציה הם מעשים שגויים ואפילו חסרי אחריות. אלה למעשה אולטימטומים נגד עצמנו. זה מסוכן ולא אחראי. אני אומר בצורה חד משמעית: הפלת ממשלת הימין הטובה הזו אינה אופציה. הרפורמה המשפטית בדרך הנכונה למימוש, כמו עוד הרבה דברים טובים".
4 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יו"ר הקואליציה אופיר כץ. התוכנית - להעביר את החוק בטרומית כבר היום
(צילום: יואב דודקביץ)

חוק הנבצרות

הצעת החוק, שהוגשה על ידי יו"ר הקואליציה אופיר כץ, מבקשת לקבוע כי רק הממשלה והכנסת יוכלו לקבוע נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה ובאילו תנאים. ההצעה מגדירה כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו. ההכרזה על נבצרות, לפי ההצעה, תוכל להתבצע על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. "במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת", מוצע בחוק של הקואליציה.
בהצעה נכתב כי "משמעותה של ההכרזה על נבצרות, כאשר הדבר מנוגד לדעת ראש הממשלה, וכאשר הוא כשיר פיזית ומנטלית, היא הדחה של ראש ממשלה מכהן שנבחר על ידי העם, ובפועל מעשה ביטול של תוצאות הבחירות וההליך הדמוקרטי. היא צריכה להילקח לכן בשני תנאים בלבד: הראשון, כשמדובר במצב מובהק של אי מסוגלות, והשני, כשנציגי העם מאשרים זאת".
בחוות הדעת מטעם היועמ"שית נכתב כי "יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות אך ורק לטעמים של אי מסוגלות פיזית-בריאותית או נפשית, תוך הוצאת מצבים נוספים בהם ראש הממשלה איננו מסוגל למלא את תפקידו מגדרו של החוק. במצב המשפטי הקיים, הוכרה האפשרות התיאורטית לקיום נבצרות בשל מצבים נוספים, וזאת בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל. ביטולה של אפשרות זו בחקיקה, ללא הצגת מנגנון חלופי למצבים מעין אלו, עלולה להוביל למצבי קיצון בהם לא יהיה מענה חוקי הולם".
פורסם לראשונה: 22:52, 28.02.23