מיכאלי לאולפן ynet: "מקווה שגנץ לא יפרק את הממשלה"
(צילום: עידו ארז, נויל האריס)

אחרי שאתמול (שני) שר הביטחון ויו"ר כחול לבן, בני גנץ, הודיע כי סיעתו תחרים את ההצבעות במליאת הכנסת בשל העימות בקואליציה בסוגיית העלאת הפנסיות לאנשי הקבע, שרת התחבורה מרב מיכאלי (העבודה) אמרה בריאיון לאולפן ynet שהיא "מקווה שגנץ לא יפיל את הממשלה". ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) הגן על ראש סיעתו, ואמר: "כמה חברי כנסת סוררים מהקצוות הפוליטיים לא מאפשרים לקואליציה לתפקד".
"אנחנו במפלגת העבודה מחויבות לשמור על הממשלה הזו ולעשות כל דבר כדי שתמשיך לעבוד למען אזרחיות ישראל", אמרה מיכאלי. "מפלגת העבודה היא אי של יציבות בממשלה הזו, ומובילה את הקו החברתי שלה".
מיכאלי התייחסה לתוכנית הכלכלית של הממשלה, ולחילוקי הדעות באשר לגובה שכר המינימום במשק. "אנחנו תומכות בתוכנית הכלכלית. הצבענו בעד התוכנית בממשלה ונצביע גם בכנסת. אנחנו אומרות בתוקף שאנחנו לא מוכנות לפגיעה בשכר המינימום. אנחנו נאבקות על שכר המינימום ועובדות במטרה להגיע להסכמות מתוך אמונה אמיתית ומבוססת שאפשר להגיע אליהן. אסור לפגוע בשכבות הכי מוחלשות של העובדים והעובדות שמשתכרות שכר מינימום - ולא ניתן לעשות את זה".
3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
החרים את הצבעות הכנסת. גנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
- גנץ על פנסיות תקציביות לאנשי קבע, מוכן לבטל אצבעות. מה השרה מיכאלי תעשה? "אנחנו מפלגת העבודה, ואני בראשה, מחויבים לקיומה של הממשלה הזו, ומפלגת העבודה מעולם לא עשתה שום דבר מהדברים האלה. אני מקווה שגנץ לא יפיל את הממשלה".
- מה תצליחו להשיג בזה? יודעים שגנץ יכול לפזול לנתניהו, ואתם לא. אז לא סופרים אתכם. "אני לא רואה שלא סופרים אותנו, העבודה השיגה עד עכשיו הישגים גדולים בדברים שנאבקנו עליהם. גם כאן נצביע בעד בקריאה ראשונה ובוועדה נעבוד על הסכמות כדי לשמור על שכר המינימום, ואני בטוחה שנצליח. רק אתמול ראינו בוועדה למינוי שופטים איך ההתעקשות שלי על המקום של מפלגת העבודה בוועדה הביאה למינוי שתי שופטות ושופט מוסלמי, שופטים סופר מקצועיים וראויים".
ח"כ גינזבורג: ח"כים סוררים לא מאפשרים לקואליציה לתפקד"
(צילום: נויל האריס)

יו"ר סיעת כחול לבן, ח"כ איתן גינזבורג, התייחס גם הוא במשדר להחלטה של גנץ להחרים את ההצבעות. "כחול לבן נמצאת ובקשר עם הקואליציה הרבה זמן בנושא הפנסיות התקציביות, ולא רק על החוק הזה - יש הרבה חוקים שנוגעים לצה"ל שלא מתקדמים ולא באים לידי הכרעות בכנסת, למרות שהממשלה הצביעה עליהם. אם יש החלטת קואליציה צריך לעמוד מאחוריה, זה הקסם שלה וככה היא עובדת. בקשר לסיפור של הפנסיה - אין פה תוספת תקציבית. כל התקציב של משרד הביטחון אושר, הכל נמצא בתוך תקציב משרד הביטחון".
- אז מה הבעיה של בנט ולפיד? "הם תומכים. הבעיה היא לא בהם, אלא בכמה חברי כנסת סוררים במפלגות קצה בקואליציה שלא מוכנים להצביע בקריאה ראשונה. בסוף אין פה אירוע פוליטי אידיאולוגי, אלא כמה חברי כנסת סוררים מהקצוות הפוליטיים שלא מאפשרים לקואליציה לתפקד. למשל חוק הגיוס שהופל וחוק הפנסיות שלא רצו להעביר אותו".
- ח"כ יעל רון בן משה אמרה הבוקר שהם פוסט-ציוניים, לא אמירה קצת קשה? "אני לא מכנה אנשים בצורה כזו או אחרת, אני רק רק אומר שבסוף יש פה קואליציה שמחויבת להחלטות הממשלה. גם אני הצבעתי על נושאים שלא תמיד אהבתי, אבל הצבעתי כי הממשלה החליטה וכי כך החליטה הקואליציה. אפשר בוועדות לתקן ולדייק חוקים, אבל לא יכול להיות שכמה ח"כים יתפסו את הקואליציה בגרון ולא יאפשרו לה לתפקד".
גנץ בדרך לפגישה שלא הניבה דבר עם בנט, אתמול

- מי שתדרך אתמול נגד גנץ הם ראשי הקואליציה. "אני לא יודע מי תדרך נגדו. מי שעשה את זה בצורה עלומה הוא לדעתי פחדן. מי שרוצה לבקר, שיתמודד מול המצלמה. גם לפיד וגם בנט הודיעו שהדרישות של גנץ מוצדקות וצריך להצביע בעד החוקים של משרד הביטחון וצה"ל, ואי אפשר ליצור דמורליזציה בקרב קציני צה"ל שמחרפים נפשם למען ביטחון ישראל כדי שכולנו נחיה בשלום. הם עושים עבודה חשובה בצבא. מי שנמצא עכשיו בצבא עושה זאת מתוך שליחות ואמונה בדרך".
- מי שנמצא במשרד החוץ או האוצר לא עושה זאת מתוך שליחות? "כל גופי הביטחון מקבלים את הפנסיות האלה, גם השופטים מקבלים. יש פה סיטואציה מאוד לא לעניין שמשסים את העצמאים בלוחמים ואת המורות בקצינות. בסוף מה שעשה פה גנץ זה דבר קיים לאורך כל השנים - הגיע לבג"ץ ואמר 'תסדירו את זה', בממשלה או בכנסת. בא היועמ"ש ואמר להסדיר את זה בחקיקה - אז אין בעיה. בסוף גנץ אמר שהלוחמים יקבלו יותר ושאנשי המטה יקבלו פחות".
3 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ובני גנץ מסתודדים במליאת הכנסת
נפתלי בנט ובני גנץ מסתודדים במליאת הכנסת
פגישתם לא הניבה דבר. בנט וגנץ
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אין פה תוספת תקציבית, הכל כבר נמצא בתוך מסגרת תקציב הביטחון", אמר גינזבורג. "נותנים ללוחמים יותר ולאנשי המטה פחות - ככה זה. הם מקבלים קצת פחות ממה שגופים ביטחוניים אחרים מקבלים. בסוף יש פה החלטת ממשלה, ואם רוצים שהקואליציה הזו תתקיים צריכה להיות פה שותפות. בסוף הדבר הזה פתיר. גורמי הקואליציה צריכים להבין שהם צריכים להתעשת ולהצביע בעד דברים שהממשלה הצביעה עליהם. אם רוצים לתקן, יש וועדות כנסת".
- אם גנץ יכניע ככה את הכנסת אז כל אחד יוכל לנקוט בשיטה הזו, והקואליציה לא תאריך ימים. "אנחנו עומדים על שלנו. במשך חודשים אנחנו המפלגה הכי ממושמעת בקואליציה ומצביעים על כל דבר שהממשלה מחליטה, גם אם זה לא נעים ולא על פי תפיסת עולמנו. אנו לא עושים סנקציות, אבל כשלא מקדמים הסכם קואליציוני, כשפוגעים ביכולת ובמורל של צה"ל וכשקצינים מתביישים לצאת עם מדים מהבסיסים - זה דבר שפוגע בסוף בביטחון ישראל. כשיש תקיפה באיראן היא לא נעשית באמצעות ג'ויסטיקים, יש אנשים מאחורי הדברים האלה. אנחנו רוצים בהמשך קיומה של הממשלה, מי שמאיים על המשך קיומה זה מי שמסרב להצביע".
ח"כ קרעי: "גנץ הבין שהוא נמצא בתוך מאורת נחשים"
(צילום: אלי מנדלבאום, נויל האריס)

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) התייחס גם הוא במשדר למשבר בקואליציה. "אני שומע את גנץ וחושב שהוא מבין את מה שאמרנו בחודשים האחרונים - שהוא יושב בתוך מאורת נחשים ביחד עם גורמים פוסט-ציוניים, כאלו שביטחון ישראל לא חשוב להם, כאלו שלא אכפת להם משום דבר. אני חושב שגם איילת שקד צריכה להתעורר ולראות, שימי לב – גנץ מאחורייך, וגם אלי אבידר אוטוטו מאחורייך אחרי שיעבור את החפיפה עם המחליף שלו במשרד ללא תיק שלו".
- לא בטוח שגנץ יתלהב כל כך לחזור לממשלה הקודמת. "בממשלה הקודמת היה לו שם את אבי ניסנקורן, נחש בתוך הבית, שכל הזמן סכסך ותקע מקלות בגלגלי הממשלה. אז בוודאי שלאותה ממשלה באותה מתכונת הוא לא מתגעגע. גנץ אמנם איש שמאל, אבל הוא רמטכ"ל ואיש ציוני, שרואה את מה שקורה בממשלה עם רע"מ, מרצ והעבודה".
"אני מתנגד באופן נחרץ להגדלות הרמטכ"ל, צריך לעשות סדר בעניין הזה", הסביר קרעי. "גנץ דיבר אתמול על מתווה שירות, על גיוס, על 'ממדים ללימודים'. הרבה דברים שקשורים לביטחון המדינה, לאו דווקא לפנסיות התקציביות, שעל כך יהיה לו גם איתנו מחלוקת. אבל הגורמים שבתוך הממשלה תוקעים לו לא רק את הפנסיות, אלא גם דברים אחרים. רע"מ עושה שריר ומקבלת מיליארדים מחוק החשמל, ותכף תקבל הטבות מס ליושבים במבנים הלא חוקיים בנגב".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
איילת שקד בביקור בנקודת התצפית על רהט לקראת
"לא מסוגלת לעשות את מה שנלחמה עליו". שקד
(צילום: נעם ריבקין פנטון)
- אז מה המסר שלך לגנץ? מה ההבטחה? "המסר הוא קודם כל שמה שהצענו בעבר - שיבוא ויהיה ראש ממשלה - זה כבר לא עומד על השולחן. צריך לבוא למשא ומתן. אני קורא לאלה שאכפת להם מישראל ומביטחונה, מהכלכלה מהבריאות ומכל הכישלונות של הממשלה הנוכחית - חבר'ה, אתם יושבים במקום הלא נכון, לא מעניין אותם שום דבר חוץ מג'ובים ושרים נורווגים".
- היו גישושים בימים האחרונים בין הליכוד לכחול לבן? "אני לא מכיר גישושים, וחושב שלמיטב ידיעתי לא היו. אמרנו לפני תקופה שמבחינתנו גנץ נמצא עמוק בתוך השמאל ואין מה לדבר איתו. זה השתנה כשהוא התחיל להבין בעצמו שהוא נמצא במקום לא טוב. הוא מבין שהגורמים בממשלה הם פוסט-ציוניים ומסוכנים לביטחונה של ישראל. הוא צריך לקבל החלטות והכדור במגרש שלו. מי שרוצה להציל את ישראל ממה שקורה, מוזמן".
קרעי התייחס גם לשרת הפנים איילת שקד, על רקע בחירת השופטים החדשים לבית המשפט העליון אתמול. "אני מתבייש שאחת כל כך חזקה, שהייתה זו שהקימה את הממשלה הזאת והייתה האדריכלית שלה, לא מסוגלת לעשות את מה שנלחמה עליו לאורך השנים ואמרה שתעשה. היא הכניסה ארבעה שופטים, שאף אחד מהם לא נגד התערבות בג"ץ בחוקים וקביעת מדיניות בממשלה. אף אחד מהם לא הראה עמדות של שמרנים ואף אחד גם לא התעסק בנושא משפט חוקתי וקביעת מדיניות".
- השרה שקד חלשה בממשלה הזו? "זה מה שהיא מוכיחה. כשהיא אמרה 'אם הייתי יכולה הייתי עושה אחרת', מה זה 'אם הייתי'? את שם. בלעדייך הממשלה הזו לא הייתה קמה. איך את מוכרת את הדבר האחרון שנשאר והבטחת שתיאבקי עליו? לא מצליח להבין את זה".