המפגין שנפצע מרימון הלם בקפלן
(צילום: אבי חי)

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שחרר בצהריים (רביעי) תמונה מחפ"ק המשטרה בתל אביב, בו הוא תועד מצביע על מוקד ההפגנה בתל אביב כשמאחוריו עומד בשילוב ידיים מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי. במקביל, רימוני הלם הושלכו לעבר המפגינים ופרשים ניסו להדוף אותם מהכביש במחלף השלום, לאחר שירדו לאיילון דרום. לפחות 11 מפגינים נפצעו במהלך העימותים בהפגנה.
בסביבתו של בן גביר סירבו להתייחס לפצועים בהפגנות, ובמשטרה מתעקשים כי השר קיבל "סקירה בלבד" בשעות הבוקר, והוא כבר שעות לא נמצא בחפ"ק. בכיר במשטרה הבהיר כי על אף הרושם שמנסים לצייר יועצי התקשורת של בן גביר הוא אינו "מנחה את המשטרה".
רימוני הלם הושלכו על מפגינים בקפלן
(צילום: אבי חי)

3 צפייה בגלריה
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
מפגינים מתעמתים עם שוטרים בתל אביב
בן גביר בחפ"ק המשטרה, והמפגין שנפצע מפגיעת רימון הלם
(צילום: אבי חי)
שחר, אחד המפגינים, נפגע בראשו מרימון הלם ודימם קשות מאוזנו. הוא צפוי להיכנס לניתוח בבית החולים איכילוב בת"א ובשיחה עם ynet אמר שכעת הוא מרגיש טוב: "חטפתי רימון הלם שהתפוצץ לי על האוזן. פינו אותי וצריך לתפור לי את האוזן. כשלחיילים מותר לירות באופן ישיר על אנשים זה מגיע גם לקפלן, בגלל הממשלה הפשיסטית הזו. אין ספק שיש כאן הסלמה וזה ברור".
המהומות בהפגנה היום, במסגרת "יום השיבוש הלאומי", הן כנראה הקשות ביותר שנצפו מאז החל גל המחאה נגד המהפכה המשפטית לפני כחודשיים - זמן קצר לאחר הקמת הממשלה בראשות בנימין נתניהו.
בן גביר מצידו טען כי המפגינים יידו אבנים לעבר השוטרים "והביאו לאנרכיה", ואולם כתבי וצלמי ynet שהיו בשטח לא הבחינו בתקריות כאלה מצד המפגינים. גם המשטרה הפסיקה לטעון שהיה יידוי אבנים ופרסמה סרטון קצר שבו טענה שנראים יידוי חפצים - אך בפועל מצולמים בו מפגינים ספורים בלבד. השר לביטחון לאומי אף הוסיף כי הוא "מגבה את שוטרי משטרת ישראל על השימוש באמצעים כדי לפזר את האנרכיסטים שהתפרעו וניסו לחסום את נתיבי איילון".
"לאורך כל הבוקר המשטרה נהגה עם האנרכיסטים בסבלנות רבה, אך מהרגע שהם חצו את כל הגבולות, פרצו מחסומים וזרקו אותם על השוטרים, יידו אבנים לעבר השוטרים והביאו לאנרכיה, משטרת ישראל חייבת להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי לשמור על הסדר הציבורי ועל שגרת החיים של אזרחי ישראל".
3 צפייה בגלריה
נתניהו נגד המפגינים, ומגבה את בן גביר
נתניהו נגד המפגינים, ומגבה את בן גביר
נתניהו נגד המפגינים, ומגבה את בן גביר
(צילום: AFP, EPA)
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
נענו לקריאת המפגינים, ועזבו את משכן הכנסת. מיכאלי ולפיד
(צילום: עמית שאבי, רויטרס)
בן גביר חתם את הודעתו במשפט: "חופש ביטוי וחופש הפגנה כן, אנרכיה - בשום פנים ואופן לא". הוא קיבל גיבוי מראש הממשלה נתניהו, עימו הוא נפגש במהלך היום: "לא נקבל אלימות נגד שוטרים, חסימות כבישים והפרה בוטה של חוקי המדינה. זכות ההפגנה אינה הזכות לאנרכיה. אני נותן גיבוי מלא לשר לביטחון לאומי בן גביר, למפכ"ל המשטרה ולשוטרי משטרת ישראל, שפועלים נגד מפרי חוק שמשבשים את שגרת החיים של אזרחי ישראל".
המארגנים טענו לאלימות מילולית ופיזית קשה מצד השוטרים במוקדי ההפגנה, ואף כינו את המשטרה "משטרת בן גביר". הם טענו כי המשטרה הפכה היום "פוליטית" - וקראו למנהיגי האופוזיציה לעזוב את משכן הכנסת ולהצטרף להפגנה בתל אביב. "אסור לתת להשתלטות של בן גביר על המשטרה להתרחש. זהו רגע קריטי בגורלה של האומה, בואו לקפלן", מסרו.
מי שנענו לקריאה הם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד וסיעתו יש עתיד וכן מפלגת העבודה - שהודיעו על עזיבת המשכן. יו"ר העבודה מרב מיכאלי אמרה כי "המראות והדיווחים שעולים מהשטח הם בלתי נסבלים. מפלגת העבודה תתייצב לצד המפגינות והמפגינים בהקדם האפשרי".
לפיד פנה עוד קודם לכן למפכ"ל המשטרה שבתאי ואמר לו להתעלם מהוראות השר בן גביר. "אני קורא למפכ"ל להתעלם מהניסיונות הפוליטיים, המסוכנים וחסרי האחריות של השר בן גביר להלהיט עוד יותר את השטח. המפגינים הם פטריוטים ישראלים וטובי הלוחמים בצה"ל. הם נאבקים על ערכים של חופש, צדק ודמוקרטיה. תפקיד המשטרה לאפשר להם להביע את דעתם ולהיאבק על המדינה אותה הם משרתים ואוהבים".