התלמידים שהתחסנו ויישארו בבית
(צילום: משי בן עמי)

מתווה החזרה ללימודים שייפתחו מחר (ד') מותיר תלמידים רבים בבית, למרות שהתחסנו. המתווה קובע שתלמידים בכיתות ח'-י"ב בערים אדומות, שבכיתתם יש פחות מ-70% מחוסנים, לא יוכלו להגיע לכיתה. טליה פרץ, תלמידת כיתה י' מבאר שבע, סיפרה בריאיון לאולפן ynet על ההרגשה: "התבאסתי. אני בבית במקום לראות את החברים ביום הראשון. ההרגשה ברצפה".
פרץ, שהתחסנה לאחרונה, היא גם חברת מועצת התלמידים הארצית. "אנחנו פועלים כל יום לעודד את בני הנוער להתחסן. הבנו שאם לא נתחסן לא נחזור לשגרה", היא הסבירה. "לרוב הבעיה אצל תלמידים היא שהם רוצים ללכת למסיבות ולבית הספר, אבל ההורים שלהם לא נותנים. כאן אנחנו פועלים – בשכנוע".
4 צפייה בגלריה
טליה פרץ
טליה פרץ
"רוצה את השגרה העמוסה". טליה פרץ
(באדיבות המשפחה)
בכיתה שבה לומדת טליה יש 38 תלמידים, אולם פחות מ-26 מהם מחוסנים – ולכן היא תיאלץ להישאר ללמוד מהבית מחר. "בהתחלה גם אני חששתי להכניס חיסון לגוף. שמעתי דברים, אבל הבנתי שהחיסון יכול לעזור ובלעדיו אני נשארת תקועה בבית לנצח. גם אני, כמו כל בני הנוער, לא רוצה ללמוד פיזיקה או כימיה אלא רוצה לראות את החברים ורוצה את השגרה עם השנה העמוסה בבית הספר", היא אמרה.
רם פרס, תלמיד כיתה ט' מרחובות, לא יפתח את השנה בכיתה מחר גם כן, אבל מסיבה אחרת – הוא נחשף לחולה קורונה במחנה קיץ, ולמרות שהתחסן פעמיים החליט להישאר בבית. "במבט לאחור זה אמור היה להיות בטוח. כולם היו צריכים להציג תוצאה שלילית ואסור להיפגש עם אף אחד אחרי הבדיקה. אין גם יציאות מחוץ לשטח המחנה, אבל יומיים אחרי זה גילו שאחד הילדים יצא חיובי ונכנסנו כולנו לבידוד", הוא סיפר.
4 צפייה בגלריה
רם פרס
רם פרס
רם פרס. "צריך להישאר בבית כדי לא להדביק"
(באדיבות המשפחה)
רם הסביר שלמרות שהוא מחוסן פעמיים, הוא חושש להדביק בעצמו. "צריך להישאר בבית. אם אני אגיע לכיתה ולמישהו יש הורה בקבוצת סיכון? יש לי חבר שההורים שלו בקבוצת סיכון והשתדלנו לא להיפגש. יש לי גם דודה שלא התחסנה וניסינו לשכנע אותה. אני מכבד את דעתה, אבל לדעתי היא מסכנת אנשים בקבוצת סיכון".

הטבלה השנויה במחלוקת של ראש העין

במטרה לעודד התחסנות ולמנוע לימודים מהבית, ראש העיר ראש העין שלום בן משה החליט לעשות צעד שנוי במחלוקת: הוא פרסם טבלה שבה הציג את שיעורי המתחסנים בכל כיתה בבתי הספר שבהם לומדים תלמידי כיתות ח'-י"ב. "המצב עוד השתפר. כשמשקפים את הדברים מגייסים את האנשים", אמר בן משה על ההחלטה, אף שהיא גובלת בשיימינג. "זה עבד טוב מאוד. בתיכון בגין, שיש בו 1,500 תלמידים ו-42 כיתות, חוץ מבכיתה אחת – כולם מגיעים ללימודים כי כולם מחוסנים".
(צילום: משי בן עמי)

4 צפייה בגלריה
טבלה טבלת התחסנות מתחסנים מחוסנים תלמידים ראש העין לימודים קורונה
טבלה טבלת התחסנות מתחסנים מחוסנים תלמידים ראש העין לימודים קורונה
הטבלה של עיריית ראש העין. הנתונים כבר הספיקו להשתנות לטובה
למה ראשי עיר נוספים לא עושים את זה? "אני מקווה שכן יעשו. אני מבין שיש פה רגישות מסוימת של לחצים של הורים ועדי הורים וכדומה, אבל אני חושב שהלחצים האלה רק הועילו לעניין ושהילדים משפיעים גם על ההורים שלהם. הילדים לוחצים על ההורים. השיח בסך הכול לטובה. בסוף מבינים שהחיסונים זה הדבר הטוב ביותר".
שרת החינוך חששה מחרם חברתי. זה יכול להיות לחץ חיובי כי לא פרסמתם שמות? "אני מסכים לחלוטין. זו בהחלט פעולה חיובית שהוכיחה את עצמה".
הנתונים העדכניים מראש העין אכן מעידים על הצלחה מסוימת: בתיכון בגין ילמדו בבית רק שתי כיתות מתוך 40; באולפנת זבולון ילמדו בבית 7 כיתות מתוך 16; בעתיד ילמדו מהבית 8 מתוך 14 כיתות; בבראשית ילמדו מהבית 7 מתוך 11 כיתות; בגוונים ילמדו מהבית 4 מתוך 10 כיתות; ובחטיבת היובל תלמד מהבית כיתה אחת מתוך 11.

הנתונים מהערים האדומות - והביקורת: "המתווה מבלבל"

כמה מנהלי בתי ספר התלוננו על כך שהמתווה מבלבל, ואמרו כי החשבת התלמידים שהתחסנו בחיסון ראשון בלבד כמחוסנים עד ל-30 בספטמבר יצרה מצב מבלבל. "אני לא יודע מי יבוא מחר ומי לא. משנים את המתווה חדשות לבקרים, וזה מייצר כאוס".
מורה אחר מהדרום הוסיף: "הכיתה שלי ברובה מחוסנת, אבל אין לי מושג אם הגעתי ל-70%. הכול מאוד מבלבל, לא ברור לי איך אני אמור להתנהל ככה מחר".
4 צפייה בגלריה
מנת חיסון שלישית נגד קורונה בקופת חולים מאוחדת באשדוד
מנת חיסון שלישית נגד קורונה בקופת חולים מאוחדת באשדוד
חיסון פייזר בקופת חולים מאוחדת אשדוד. כל התיכונים בעיר הגיעו לשיעור של יותר מ-70% מתחסנים.
(צילום: רועי עידן)
כתבי ynet אספו נתונים מהעיריות האדומות ברחבי הארץ, ומהם עלה כי ישנן כיתות רבות שעדיין לא עומדות ביעד ה-70% מחוסנים - וכי בערים שונות נוהגים אחרת בנוגע לכך. כך למשל, ברמלה הודיעו כי 56% מהכיתות בשכבות ח'-י"ב ילמדו בצורה רגילה ולא פרונטלית, ובחדרה האדומה כל התלמידים ילמדו פרונטלית אחרי ששרת החינוך אישרה שבכיתות עם מתחת ל-70% מתחסנים יהיו לימודים במרחבים פתוחים.
בעיריית בני ברק, שם התחילו תלמידים רבים בלימודים כבר לפני שלושה שבועות, מסרו כי "בכל מוסדות החינוך הממלכתי וממלכתי-דתי נעשו בשבועיים האחרונים מאמצים כבירים לצלוח את יעד 70% ההתחסנות. אנחנו מקווים ומאמינים שהיעד הושג. אם כיתה לא תגיע ליעד - היא תעבור ללמידה מרחוק". עם זאת, הם ציינו כי "חשוב לזכור שמרבית מוסדות החינוך בעיר הינם מוסדות פטור ומוכש"ר בבעלות רשתות חינוך על כל המשתמע מכך".
במחוז דרום יש 11 רשויות אדומות שיפתחו את שנת הלימודים, בהן אופקים, אילת, אשדוד, אשקלון, ירוחם, להבים, נתיבות, ערד, קהילת מלאכי ושדרות וכן שכונות מסויימות בבאר שבע. רם זהבי, מנהל מחוז דרום במשרד החינוך, אמר כי כדי להעלות את שיעור ההתחסנות, "נביא ניידות חיסונים שיגיעו לחסן תלמידים שההורים שלהם אישרו להם. ננגיש להם את החיסון במוסד החינוכי כבר בחודש ספטמבר. התוצאות של המבצע יביאו לכך שבשכבות ח'-י"ב יהיו כ-70% מחוסנים ומעלה בכל כיתה, דבר שיבטיח למידה סדירה בכל שנת הלימודים בלי קשר למצב התחלואה". לפי נתוני עיריית אשדוד, יש לציין, כל התיכונים בעיר עומדים ביעד 70% המחוסנים ומעלה - אך הנתונים לא מתייחסים לכיתות ספציפיות.
בבאר שבע יש שכונות רבות שמוגדרות כאדומות, אך בחלקים ממנה שנת הלימודים תיפתח כסדרה. כך למשל, מנהלת התיכון הרב-תחומי מטי בילו הסבירה כי בעוד שבכיתות י"א-י"ב שיעור ההתחסנות מרשים - בשכבה י' מדובר בפחות מ-70% אחוזי התחסנות. "אני בטוחה שכשהם יבינו שהם ילמדו מהבית, אז עוד כמה תלמידים יתחסנו והאחוז יעלה", אמר. היא הסבירה כי בשכבות התחתונות אחוז המתחסנים אף נמוך יותר, וכי הדבר "נובע מחששות של הורים".
בחיפה אמרו כי רק בשכונות קריית חיים, קריית שמואל והדר דרום האדומות ילמדו תלמידים בזום - אם בכיתתם אין יותר מ-70% מחוסנים. לפי העירייה, יותר מ-60% מכיתות י'-י"ב עומדות בתנאי של 70% מחוסנים - אך בכיתות ח'-ט' אחוז המתחסנים נמוך יותר.
בחצור הגלילית שבה שני בתי ספר תיכוניים שבהם בחלק מהכיתות נרשם שיעור התחסנות נמוך במיוחד. בשכבות ט'-י"ב בשלומי יתקיימו הלימודים כרגיל בזכות שיעור התחסנות גבוה, ואילו בשכבות ז'-ח' תתקבל החלטה פרטנית. עיריות צפת ועכו לא מסרו נתונים על החלוקה ללמידה פרונטלית ובזום.
בבית הספר הגדול בקריית שמונה, אורט דנציגר, ילמדו רוב הכיתות בלמידה פרונטלית. בשכבות ז', י"א וי"ב ילמדו בכל הכיתות, בכפוף לבדיקות אנטיגן שליליות. בשכבה ח' ילמדו בזום חמש כיתות, בשכבת ט' ילמדו בזום שתי כיתות ובכיתה י' רק כיתה אחת. בתיכון ברנקו וייס כל בית הספר ילמד פרונטלית, ובאורט אולפנית ילמדו פרונטלית שכבות ז', י', י"א וי"ב. באורט ישיבתית ילמדו פרונטלית ז', י, וי"א. בתיכון אין השנה שכבת י"ב.
בירושלים ציינה העירייה כי היא "עושה מאמצים" לפתוח את שנת הלימודים כסדרה עבור כמה שיותר תלמידים. הנתונים בעיר עדיין נאספים.
השתתפו בהכנת הכתבה: איתן גליקמן, אילנה קוריאל, אחיה ראב"ד, קורין אלבז-אלוש, מתן צורי, רועי רובינשטיין, נינה פוקס ורענן בן צור