אחרי דיווחים והתבטאויות חמאס ביממה האחרונה בנוגע לעצירת המשא ומתן לעסקת חטופים, בעקבות ניסיון החיסול של מוחמד דף, טרם התקבלה בישראל הודעה רשמית על כך מהמדינות המתווכות. אחרי שבכיר בארגון הטרור אמר הבוקר (ראשון) לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי השיחות הוקפאו, חמאס פרסם הצהרה רשמית שבה סתר את הדיווח. עם זאת, בשלב זה לא ברור אם נסיעתו של ראש המוסד דדי ברנע לקטאר, לטובת המשך המגעים, תצא לפועל.
אזור התקיפה בחאן יונס

2 צפייה בגלריה
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
רצועת עזה לאחר חיסול מוחמד דף
בכירי חמאס טוענים שהמו"מ נעצר - בישראל לא התקבלה הודעה על כך
(צילום: EPA/HAITHAM IMAD)
בישראל העריכו כי ניסיון החיסול של ראש הזרוע הצבאית של חמאס יוביל להפסקת השיחות לעסקה בטווח הקצר, אך סברו כי לטווח הבינוני והארוך הדבר משקף את הגברת הלחץ על ארגון הטרור - ומגביר את הסיכויים לעסקה.
בחמאס עדיין מכחישים כי דף חוסל, ובכיר בארגון הטרור אמר הבוקר ל-AFP כי ראש הזרוע הצבאית של הארגון "בסדר", יממה לאחר ניסיון החיסול שלו באזור חאן יונס שבדרום רצועת עזה. כמו כן, הבכיר הודיע כאמור כי חמאס החליט להשהות את המשא ומתן על הפסקת אש בשל "חוסר הרצינות של ישראל ומעשי הטבח שלה".
לדבריו, "ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה, יידע את המתווכות ואת הגורמים האזוריים בנוגע להחלטת חמאס לעצור את המשא ומתן". מנגד, העיתון הקטארי "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח מפי "מקורות הנוגעים לתיווך" כי סבב חדש של משא ומתן ייצא לדרך בדוחא במהלך השבוע. בצהריים חמאס פרסם הצהרה שבה סתר את הדיווחים השונים. "מה שפורסם על-ידי סוכנות הידיעות הצרפתית, והופץ על-ידי כמה כלי תקשורת, על החלטה של ​​חמאס להפסיק את המשא ומתן בתגובה לתקיפה בחאן יונס - חסר בסיס", טען ארגון הטרור.
2 צפייה בגלריה
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
דוד דדי ברנע ראש המוסד בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור
ימריא לקטאר? נסיעת המשלחת הישראלית להמשך המגעים מוטלת בספק
(צילום: יריב כץ)
הדיווח ב-AFP הבוקר הגיע בהמשך לדיווח אמש בסוכנות הידיעות רויטרס, מפי שני גורמים מצריים, שלפיו השיחות לעסקה הוקפאו "עד שישראל תוכיח שהיא רצינית". שני הגורמים טענו כי גם אחרי שלושה ימים של שיחות "אינטנסיביות" בשבוע החולף לא הושגה תוצאה ממשית, והם האשימו כי לישראל אין כוונה כנה להגיע להסכם. לדבריהם, ההתנהלות של נציגי ישראל מעידה על "סכסוך פנימי" בצד שלהם - אמירה שמגיעה על רקע הפרסום של פרשננו רון בן ישי על הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין ראשי המוסד ושב"כ.
הגורמים המצריים טענו כי המשלחת הישראלית אישרה תנאים שנידונו במגעים, אבל אז חזרה עם תיקונים או תנאים חדשים שלטענתם עלולים לגרום ל"קריסת השיחות". הגורמים מתחו ביקורת על מה שתיארו כ"סתירות, עיכובים בתשובות והצגה של תנאים חדשים בניגוד למה שסוכם בעבר" - ולדבריהם מדובר בסימן לכך שהצד הישראלי רואה במו"מ דבר פורמלי בלבד, כזה שמטרתו להשפיע על דעת הקהל.
למרות הדיווחים על הקפאת השיחות, ניסיון החיסול מגיע כשבוע לאחר שסוכנות הידיעות AP חשפה התכתבויות פנימיות של חמאס, מהן עולה כי "המלחמה גבתה מחיר" מהמחבלים. גורמים בכירים בחמאס דחקו בלשכה המדינית לקבל את העסקה, למרות התנגדותו של סינוואר. ניתן להסיק כי החיסול, אם יתברר כמוצלח, עשוי לחזק את התקוממות הבכירים נגד סינוואר, ואת הטענות בארגון הטרור כדי הגיע הזמן לסיים את המלחמה.
נטלי צנגאוקר, אחותו של מתן החטוף בעזה, מרססת את הכיתוב "די לטרפד" על גשר בי-ם. אתמול
(צילום: עמית שאבי, לירן תמרי )

למעשה, החיסול מגביר את הלחץ על חמאס להסכים להפסקת אש כדי להבטיח את הישרדות המנהיגים שהולכים ומתמעטים, ואין ספק שהשיקול הזה עמד בבסיס החלטת הדרג המדיני לאשר את הפעולה הדרמטית.
בינתיים, על רקע ההודעה של חמאס והדיווח ברויטרס על הפסקת השיחות, אמרה עינב צנגאוקר, אימו של מתן החטוף בעזה, כי "כבר אתמול התרענו שעיתוי הפעולה (ניסיון החיסול), כשאנחנו קרובים לעסקה, עלול לפגוע בסיכוי שלנו לחבק חזרה את החטופים. אסור שחיסול דף יהפוך לחיסול העסקה, עסקה אשר עלולה להיות הסיכוי האחרון שלי לחבק את מתן ולהחזיר את כולם".
צנגאוקר פנתה לראש הממשלה: "נתניהו - ידעת שהחיסול עלול לטרפד את העסקה. חובתך לעשות הכל כדי לחדש את המשא ומתן, כנס את הקבינט עוד היום והתחייב למתווכות שאתה מסיר את המכשולים שהצבת ומפסיק לטרפד. אם העסקה לא תצא לפועל אתה תיזכר לדראון עולם כמי שטרפד את העסקה, וגזר גזר דין מוות על מתן ושאר האזרחים שהופקרו על-ידך, בשביל שתוכל להישאר על הכיסא ולהמשיך לברבר על 'ניצחון מוחלט'".