בצה"ל מביעים אופטימיות זהירה על רקע הירידה במספר השיגורים מרצועת עזה, בצפון הרצועה נותר לחמאס מעוז אחד אחרון, ועל רקע כל אלו החלו לשחרר חטיבות הכשרה כמו ביסל"ח (קורס מ"כים) ובה"ד 1 (קורס קצינים). גם חטיבות מילואים ישוחררו בשבוע הקרוב. "יש לוחמי מילואים שיחזרו למשפחותיהם כבר השבוע", אמר דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי, וציין כי "צה"ל חייב לתכנן קדימה מתוך הבנה שנידרש למשימות נוספות והמשך לחימה במהלך כל השנה".
הרמטכ״ל בחירבת אחזעה
(צילום: דובר צה"ל )

בינתיים נמשכת הלחימה העזה ברצועה - והרמטכ"ל בביקור בדרומה מבהיר, על רקע ההאטה בתקיפות האוויריות: "לכל מהלך תקבלו את התמיכה הכי חזקה באש. הוראות הפתיחה באש באות לשמור עלינו מעצמנו". זו תמונת המצב המעודכנת:
כוחות אוגדה 162 ממקדים את פעילותם בשכונת דרג' תופאח זה כשבוע, עם קרבות מדי יום שמקרבים את צה"ל להכרעת הגדוד המקומי, המעוז האחרון של חמאס בצפון הרצועה. במסגרת פעילות זו חטיבה 401 השמידה היום פירים רבים בשכונה.
הכותרת
מה הסיכוי שמחלות וזיהומים יתפשטו מעזה לישראל?
21:32
תיעוד מפעילות גדוד צבר בשכונת דרג' תופאח
(צילום: דובר צה"ל)

אוגדה 36 מרחיבה את פעילותה באל בורייג' במרכז הרצועה, בהובלת לוחמי חטיבה 188 והצנחנים שמתמקדים במפעלי ייצור אמצעי לחימה.
אוגדה 99, שמחזיקה כעת את פרוזדור נצרים שמבתר את צפון הרצועה מדרומה, משמידה מנהרות נרחבות שאותרו באזור נחל עזה בחודש האחרון.
אוגדה 98 שבחאן יונס חושפת מנהרות משמעותיות בדרום הרצועה. אוגדת עזה מובילה את הפעולה בחירבת אחזעה עם חטיבה 5, שפועלת בגזרה שמקבילה לניר עוז.
השמדת רשת המנהרות ב"רובע הבכירים" של חמאס ברצועה
(צילום: דובר צה"ל)

4 צפייה בגלריה
תיעוד:  צוות הקרב של חטיבה 188 פשט ועצר עשרות מחבלי חמאס בתוך בית ספר באל בורייג׳
תיעוד:  צוות הקרב של חטיבה 188 פשט ועצר עשרות מחבלי חמאס בתוך בית ספר באל בורייג׳
לוחמים מחטיבה 188 באל בורייג'
(צילום: דובר צה"ל)
לחירבת אחזעה הגיע היום הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, וקיים הערכת מצב עם מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף אבי רוזנפלד, ועם מפקד חטיבה 5, אלוף משנה טל קוריצקי - שאמר לו: "יש שיתוף פעולה מעולה עם חיל האוויר".
הרמטכ"ל הזכיר בדבריו ללוחמי המילואים כי מחירבת אחזעה יצאו המחבלים לטבח בניר עוז: "אנחנו גם הורגים את המחבלים שהשתתפו וגם הורגים את המחבלים שירצו לעשות טרור בהמשך. לכל מהלך שאתם עושים תקבלו את התמיכה באש הכי חזקה שאפשר, עם תחבולה משולבת בתוך הקרב. תפעילו בשכל את הוראות הפתיחה באש. הן לא כובלות ידיים לאף אחד, הן באו לשמור עלינו גם מעצמנו, ולעבוד נכון כדי שנהיה מאוד אפקטיביים בפגיעה באויב".
בצה"ל מביעים אופטימיות זהירה מהירידה ההדרגתית בקצב השיגורים לישראל, גם לעוטף. בצבא מציינים כי מדובר כפועל יוצא של התמרון שבו מאותרים ומושמדים משגרים רבים, בנוסף לשימוש המוגבר של המחבלים במלאי שלהם לפני הגעת כוחות לגזרתם.
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
הרמטכ״ל הלוי בחירבת אחזעה
(צילום: דובר צה"ל )
4 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
מהנתונים נראית ירידה הדרגתית במספר השיגורים מהרצועה מסיום ההפוגה. בשבוע הראשון שלאחריה (1 עד 7 בדצמבר) היו 75 שיגורים ביום (לא כולל שיגורים כושלים וירי לים ולעבר הכוחות המתמרנים), בשבוע השני 23 שיגורים, בשלישי 16 שיגורים ובשבוע שעבר 14 שיגורים ביום.
הצבא נערך להמשך הלחימה לכל אורך השנה הקרובה בצורות משתנות, תוך רצון בצה"ל לשמר את הכשירות - גדודים מחטיבות הכשרה כמו ביסל"ח (קורס מ"כים) ובה"ד 1 (קורס קצינים) החלו לשוב לבסיסי ההכשרה להשלמתה, ואמורים לשוב לשטח הלחימה כמפקדים בהמשך השנה. גם חיילים מחטיבות מילואים נוספות ישוחררו בשבוע הקרוב לבתיהם, מתוך רצון לשמרם לחזרה ללחימה במהלך השנה. במקביל, צה"ל החל בתהליך להשבת אזרחים ליישובי העוטף - למי שמעוניין בכך ובתיאום עם הרשויות.
4 צפייה בגלריה
חאן יונס
חאן יונס
צה"ל מבהיר: לא היו סירובים לתקוף מהאוויר מטעמי מצפון. עשן מיתמר בחאן יונס
(צילום: AFP)
בינתיים, בצבא הבהירו כי לא היה סירוב לתקוף מהאוויר מטעמי מצפון. זאת לאחר שהשרה אורית סטרוק שאלה בישיבת הממשלה היום אם נכונים הדיווחים שלפיהם טייסים מסרבים לסייע לכוחות היבשה בחיפוי אווירי בשל נימוקים מצפוניים. באותה ישיבה השיב לה האלוף אליעזר טולדנו, ראש אגף האסטרטגיה והמעגל השלישי, כי "בעיניי זו שאלה נוראית, התשובה הקצרה היא שאין דבר כזה".
דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הבהיר כי אין שינוי בהוראות הפתיחה באש בכל הנוגע לסיוע לכוחות ברצועת עזה שנמצאים בסכנה ממשית: "במקום שבו יורים על כוחותינו אש באופן שמסכן את חייהם, הפקודה היא להשיב באש על מנת לנטרל את מקורות האש. אין שינוי בביטחון כוחותינו".
בגזרה הצפונית צה"ל תקף עד כה מתחילת המלחמה 155 חוליות של חיזבאללה, בנוסף להעמקת הפעילות נגד חיזבאללה בדרום לבנון.
פורסם לראשונה: 18:55, 31.12.23