7 צפייה בגלריה
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
הישראלי שנפצע קשה בבורקה - וחשוד שירה למוות בפלסטיני
המתנחלים שהיו מעורבים בתקרית שבה נורה למוות פלסטיני ליד הכפר בורקה שליד רמאללה פרסמו אמש, עם צאת השבת, את גרסתם לאירוע - שבה טענו כי הם אלה שהותקפו, על אף שהאירוע התרחש באדמות שסמוכות לכפר הפלסטיני. אחד משני העצורים, שנפצע באורח קשה בעימותים, הוא החשוד שירה למוות בקוסאי מעטאן, בן 19 מבורקה. לפי המתנחלים, אותו פצוע ספג סלע בראשו, "ובכוחותיו האחרונים השתמש בנשקו האישי".
שני ישראלים נעצרו לאחר העימותים והירי בחשד לרצח ממניע גזעני, ובהם דמות מוכרת בגבעות. אולם בהמשך המשטרה החליטה לייחס להם חשד לגרימת מוות באדישות, במקום רצח. אותו עצור שימש עד לפני כמה חודשים כדובר במפלגת עוצמה יהודית, אבל עזב במחאה נגד הממשלה כשפונו מאחזים בלתי-חוקיים. בשנים האחרונות הוא מתגורר במאחז רמת מגרון, ולקח חלק בלא מעט עימותים עם פלסטינים, בעיקר על אדמות מרעה.
הלווייתו של קוסאי מעטאן

7 צפייה בגלריה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
אלישע ירד החשוד באירוע הירי בבורקה
הדובר לשעבר החשוב במעורבות בירי בפלסטיני
(צילום: לירן תמרי)
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ושלמה קרעי הגיעו לתמוך במפגינים
איתמר בן גביר ושלמה קרעי הגיעו לתמוך במפגינים
בן גביר וקרעי, בשיחה בעבר עם העצור (מטושטש משמאל)
(צילום: אלישע ירד)
גורם ביטחוני אמר כי אותו דובר לשעבר - ששימש גם כעוזר הפרלמנטרי של אחד מחברי הכנסת של עוצמה יהודית - "מחמם את כל הגזרה" כבר זמן רב. הגורם הביטחוני האשים את הדובר לשעבר בכך שהוא מוביל גם לעלייה בטרור הפלסטיני וביידוי האבנים.
לפי התחקיר שערכו בצה"ל, רועה הצאן היהודי מהמאחז הגיע לאדמות הסמוכות לכפר בורקה בסביבות 19:00 ואז החלו העימותים שהתגברו בשטח הפתוח והמבודד בין הכפר למאחז. כוח ראשון של צה"ל ומשטרה הגיע לנקודה בשעה 21:20, אחרי שלא קיבלו דיווח מהמתנחלים על התקרית במשך כשעתיים.

כתב אחרי פיגועים: "למחוק את חווארה - ועכשיו"

לאחר פיגוע הירי בחווארה שבו נרצחו האחים הלל ויגל יניב, כתב אותו דובר לשעבר: "למחוק את חווארה - עכשיו. בלי להתנצל ובלי לגמגם. כל עוד שלא נפנים את זה נמשיך להירצח ברחובות". לאחר פיגוע נוסף באזור, שבו ישראלי נפצע קל, חזר על דבריו: "הגיע הזמן למחוק את הכפר הזה, אחת ולתמיד".
7 צפייה בגלריה
בית החולים ברמאללה
בית החולים ברמאללה
קוסאי מעטאן שנהרג מירי המתנחל, וההתקהלות ליד בית החולים
(צילום: רויטרס/Ali Sawafta)
7 צפייה בגלריה
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ לימור סון הר מלך בהגיעה למח"ש
ח"כ לימור סון הר מלך. השוואה מקוממת
(צילום: רפי קוץ)
אחרי הפיגוע ליד עלי, שבו נרצחו ארבעה בני אדם, כתב הדובר לשעבר: "רוצים נקמה. לא בבטון, בדם. האויב צריך לרחוץ בדמו. אם מערכת הביטחון לא תשכיל לעשות זאת ותמשיך להפקיר חיי אזרחים - יקומו יהודים אמיצים ויעשו זאת בעצמם".
חברת הכנסת לימור סון הר מלך השוותה בין הרג הפלסטיני לחיסול המחבל בתל אביב: "כאשר סייר בתל אביב מחסל מחבל הוא זוכה לתשואות מכל גורמי הביטחון, אבל כאשר יהודי מגן על חייו בבנימין מפני המון ערבי הקם להורגו הוא נעצר בעודו פצוע. מציעה למערכת הביטחון להפנות את כוחותיה לטיפול בקיני הטרור במקום לרדוף את תושבי בנימין האוחזים במסירות בארצנו".

המתנחלים: "היו עשרות עם אלות, סלעים וזיקוקים"

לדברי המתנחלים, האירוע שלשום החל כשרועה צאן יהודי יצא מהמאחז הבלתי-חוקי עוז ציון, "ורעה את העדר בשטח שבין עוז ציון לבין בורקה. מספר ערבים התקרבו אליו ואיימו עליו. הוא חש בסכנה והזעיק עזרה".
7 צפייה בגלריה
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
ישראלי נפצע בהתפרעות המונית בבנימין
"ספג סלע בראש והגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו". החשוד שנפצע
לטענתם, אז "עשרות פורעים חמושים באלות, זיקוקים וסלעים תקפו את המתיישבים, שהזעיקו את כוחות הביטחון וכוחות אזרחיים לסייע להם. הפורעים ירו לעבר המתיישבים זיקוקים בכינון ישיר וסלעים מטווח אפס. אחד המתיישבים ספג סלע בראשו מטווח אפס ונפצע קשה. בכוחותיו האחרונים הוא הצליח להגן על עצמו באמצעות שימוש בנשקו האישי שאותו הוא מחזיק ברישיון".
הישראלי שנפצע פונה מהמקום על ידי חבריו, והועבר לבית החולים שערי צדק, שם הוא מאושפז במצב קשה. "לאורך כל שהותו בבית החולים נמצאים שוטרים מימ"ר ש"י ליד מיטתו", אמרו המתנחלים.
7 צפייה בגלריה
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלוויתו של קוסאי ג'מאל מעטאן
הלווייתו של קוסאי מעטאן
(צילום: רויטרס /Mohamed Torokman)
בעקבות טענות המתנחלים על התמהמהות בהגעת כוחות הביטחון לזירה, צה"ל פרסום תגובה חריפה שבה טען בין השאר כי ההתקהלות החלה בשעה 19:00 - ובמשך זמן רב, עד לשעה 20:52 למעשה, המתנחלים כלל לא הזעיקו אותו.
"הטענות כי הצבא וכוחות הביטחון התמהמהו בהגעתם לאירוע סמוך לכפר בורקה, אינן נכונות ומציגות מצג שקרי", נמסר. "מהתחקיר עולה כי ההתקהלות במרחב החלה בערב שישי באזור השעה 19:00. באזור השעה 20:07 התקבל דיווח פלסטיני ראשוני על חיכוך במרחב. כוחות צה"ל סרקו במרחב שהתקבל, ולא איתרו את החיכוך מאחר והמיקום שהתקבל היה שגוי. בשעה 20:52 התקבל לראשונה דיווח מאיש ביטחון אזרחי אודות חיכוך בין מספר פלסטינים לתושבי מאחז עוז ציון. בשעה 21:09 לערך התקבל מיקום מדויק של העימות, וכוח צה"ל הגיע בשעה 21:20 למיקום האירוע, לאחר שבוצע ירי".
עו"ד נתי רום מארגון חוננו הוזעק במהלך השבת לסייע לפצוע בבית החולים ומסר בצאת השבת: "מדובר בנס, מרשי הוא נפגע פיגוע קשה. בנס ובתושייה הוא וחבריו נמצאים כעת בחיים. מאות פורעים ערבים ביצעו מתקפת טרור קשה בו ובחבריו. אני קורא לשב"כ ולמשטרה לאתר עוד הערב את הפורעים, ולהביאם מאחורי סורג ובריח. זה היה ניסיון רצח של קבוצת יהודים, לינץ' של ממש. מרשי פעל כחוק, וכפי שמתחייב מכל נושא נשק ברישיון - להגן על חייו וחיי אזרחים נוספים".

מסמנים שטחים באמצעות עדרים

הרקע לעימותים התכופים לאחרונה הוא התרבות החוות החקלאיות שמתפרסות על שטחים חקלאיים ונמצאות ממש בסמוך לשטחי מרעה של פלסטינים. עימותים אלו מובילים בפעמים רבות ליידויי אבנים, ולעיתים גם לירי זיקוקים ואף לירי חי - כפי שאירע שלשום.
באמצעות העדרים מסמנים המתנחלים מחד והפלסטינים מאידך את השטח, ולכן בכל פעם שאחד הצדדים רועה את הצאן בשטח שהצד השני חושב שהוא שלו מתחיל חיכוך. כך גם החל העימות בכפר אום צפא לפני כחודש, שבשיאו עצר מח"ט בנימין, אל"מ אליאב, כמה מתנחלים בכניסה ליישוב עטרת. אירוע זה הוביל למתיחות בין צה"ל למתנחלים.
גרסת המתנחלים להגנה עצמית דומה לגרסתם באירועים קודמים אחרים. כך, למשל, הם טענו ביוני אשתקד, לאחר שמתנחל דקר למוות את עלי חסן חרב ליד אריאל.
פורסם לראשונה: 20:51, 05.08.23