1 צפייה בגלריה
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
עלי חמינאי, מנהיגה העליון של איראן
מנהיג איראן עלי חמינאי ויורש העצר הסעודי בן סלמאן
(צילום: AFP, רויטרס)
בתגובה למלחמת הפתע שבה פתח חמאס בשבת פרסם משרד החוץ הסעודי קריאה לכל הצדדים להרגיע את הרוחות. הודעת הממלכה ניסתה להציג עמדה מאוזנת, ובכל זאת ניצלה את ההזדמנות כדי להביע ביקורת על ממשלת ישראל: "הממלכה הסעודית עוקבת אחרי המערכה חסרת התקדים בין חלק מהפלגים הפלסטיניים לבין כוחות הכיבוש הישראלי (כך בערבית, י"פ), וקוראת להפסקה מיידית של ההסלמה ולאיפוק, זאת כדי לא לפגוע באזרחים".
ההמשך היה חריף יותר: "הממלכה מזכירה את אזהרותיה החוזרות ונשנות מפני פיצוץ שעלול לקרות בעקבות המשך הכיבוש וגזלת הזכויות החוקיות של העם הפלסטיני וההתגרויות המתוכננות נגד המקומות הקדושים" (רמז לעליות החוזרות להר הבית). לסיום ציינה ההודעה הסעודית: "הממלכה קוראת לקהילה הבינלאומית להפעיל לחצים להשיב את המו"מ לשלום שיביא לפתרון שתי המדינות".
אבל זה לא היה הקול היחיד שנשמע בסעודיה. טארק אל-חמיד, פרשן בכיר ובעבר עורך העיתון "א-שרק אל-אווסט", הביע זלזול במבצע "מבול אל-אקצא" של חמאס. הוא טען שזו מלחמה חסרת תועלת או תכלית שמאחוריה עומדת איראן, ושהסבל שייגרם לעם הפלסטיני בעזה אחרי אור זרקורים קצר שלו יזכה חמאס יהיה איום ונורא. באותו הזמן, הזכיר, יעקבו מנהיגי הארגון אחרי ההתפתחויות דרך מסכי טלוויזיה בבתי מלון מפוארים.
אל-חמיד תהה מה השיג חמאס בלחימה בעיתוי הנוכחי. לטענתו, ההתקפה רק תרמה לאיחוד החברה הישראלית בשעה שהייתה מצויה בקרע פנימי עמוק, מה גם שהתמונות של רצח אזרחים ישראלים וחטיפתם מחריבות את המאמץ שעשתה סעודיה לקידום הסוגייה הפלסטינית.
כאן הגיע אל-חמיד לשורה התחתונה, וסיכם שמטרת המבצע היא לחבל במאמצי השלום במזרח התיכון בכלל, ובהסכם הסעודי-ישראלי בפרט: "עצם תהליך השלום מהווה מבחינת חמאס את סוף המשחק וישיב את השליטה לרשות הפלסטינית, ישנה את חיי הפלסטינים ויסיים את סבלם הכלכלי". לדבריו, אין לאיראן מה להציע לאזור מלבד הרס, חורבן ופגיעה אנושה בסוגייה הפלסטינית.
בהפוך על הפוך, גם "הצד השני" בעולם המוסלמי טוען שהסיבה לפתיחת המלחמה קשורה לאפשרות הנורמליזציה. פרשנים בכירים באל-ג'זירה הקטארי, בהם מחמוד עלוש ומחמוד עבד אל-האדי, טענו שמתקפת חמאס נבעה משילוב של המו"מ לשלום במזרח התיכון שהתעלם מהפלסטינים, עם מדיניות אנטי-פלסטינית של ממשלת ימין קיצוני בישראל. לטענתם, שני הגורמים הללו הביאו את עזה לייאוש, ואילו המלחמה תחזיר את הנושא לכותרות באזור ובעולם כולו.
במזרח התיכון אין מתנות חינם. איראן היא התומכת הכלכלית העיקרית בחמאס ובג'יהאד האסלאמי בעזה. בשנים האחרונות היא העבירה לרצועה מיליוני דולרים ונשק המוברח מסיני מתחת לאפו של הצבא המצרי. אלא שהסיוע האיראני אינו צ'ק פתוח, והוא ימשיך לזרום רק בתמורה לפעילות טרור נגד ישראל, וזה תואם את הפרסום ב"וול סטריט ג'ורנל הלילה. טהרן מנצלת היטב את המצוקה ברצועה במישורים המדיני והכלכלי. היא מודעת לדחיקת הסוגייה הפלסטינית לשוליים ולמשבר הכלכלי הקשה, שהביא לאחרונה לגל מחאות בעזה שדוכאו באכזריות. העיתוי הנוכחי של המלחמה בעזה נבחר בקפידה בטהרן, שאחת ממטרותיה העיקריות היא לחבל במאמצי השלום של סעודיה. מאחורי סכסוכים מקומיים במזרח התיכון – בלבנון, בסוריה ובתימן - תמיד עומדים אינטרסים של מעצמות גדולות, ועזה אינה יוצאת דופן.
ד"ר ירון פרידמןד"ר ירון פרידמן
ייתכן שחמאס חש מאוים מהבטחות הסעודים לסייע משמעותית לרשות הפלסטינית, כלכלית וביטחונית, אם תתמוך בנורמליזציה. סיוע סעודי לרשות, כמשקל נגד לסיוע איראן לחמאס, עלול להפר את האיזון הנוכחי ולהביא ליתרון משמעותי של פתח על הפלגים בעזה. טהרן מנצלת זאת ומפעילה את הזרוע החלשה שלה באזור – חמאס, גם כדי לבחון את יכולות צה"ל וכאמור גם להוריד מהשולחן את המו"מ לנורמליזציה.
סביר להניח שאיראן לא "תבזבז" בעיתוי הנוכחי את הזרוע החזקה שלה באזור – חיזבאללה. את האופציה הזו היא שומרת לעיתוי חשוב יותר. אולי מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין?
  • ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר, מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה. ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" ו"השיעים בארץ ישראל" יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון" שאליו אפשר להצטרף כאן
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il