גשש צה"ל נהרג בחילופי האש עם המחבלים שניסו לחדור את המכשול: הותר לפרסום כי בתקרית החריגה לפנות בוקר (חמישי) בדרום רצועת עזה נהרג רס"ב זייד מזאריב, בן 34 מזרזיר, גשש בחטיבה מרחבית דרומית בחיל הגנת הגבולות. בצה"ל פתחו בתחקור האירוע החמור.
2 צפייה בגלריה
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
רס״ב זייד מזאריב ז״ל
עאטף גריפאת, ראש המועצה המקומית בית זרזיר ,ספד לגשש שנהרג: "איבדנו לוחם גיבור ונועז, ששילם בחייו על הגנת המדינה. הוא שירת בקבע, אהב את השירות ומילא את תפקידו בדרך הכי מקצועית ונאמנה. הוא הותיר אחריו אישה ושני ילדים יתומים. זה יום עצוב וקשה לכל תושבי בית זרזיר".
אמיר מזאריב, לשעבר ראש מועצת זרזיר וקרוב משפחה ושכן של זייד שנפל, ספד לו: "לפני כמה שבועות עוד ישבתי עם זייד בביתו ושתינו קפה יחד. הוא היה אבא למופת לשתי בנותיו - בת 7 ובת 5 - שנשארו היום יתומות. אבא שלו סיפר לי ששמע דפיקות בדלת הבוקר. הוא חשב שהבנות הגיעו, ולאסונו הגיעו מודיעי נפגעים. זייד שילם בחייו כדי להגן על הלוחמים מסביבו שהוא הוביל אותם, אני בטוח שישראלים רבים חבים לו את חייהם. מגיל 18 הוא בחזית הלחימה ותמיד בקו הראשון. תמיד הוביל לוחמים במטרה להגן על המדינה".
האירוע החל בשעה 4:00 לפנות בוקר, מול כרם שלום וחולית. תצפיתניות זיהו במכ"מים תנועה חשודה בערפל כבד והכריזו ב-4:30 על נוהל "טומהוק", כלומר חשד לחדירה. הן הקפיצו את כוחות יחידת הסיור הבדואי שאחראית על הגזרה. הכוחות ביצעו סריקות וב-5:00, במהלך הסריקות, נתקלו במחבלים שפתחו באש והיו מצוידים בנשק קל וברקטות RPG.
רס"ב מזאריב נהרג בהיתקלות עם המחבלים. מל"ט זיק של חיל האוויר שהופנה למעקב אחר החוליה תקף את המחבלים וחיסל שניים מהם. מחבל נוסף חוסל בירי טנקים זמן קצר לאחר מכן ו-400 מטרים מהגדר בשטח הרצועה, ליד רפיח. הקרב התנהל במשך דקות ארוכות ובסיומם של חילופי האש הקשים הצליח אחד המחבלים לברוח בחזרה לרפיח.
תיעוד מפעילות לוחמי חטיבת ביסל"ח באזור רפיח
(צילום: דובר צה"ל)

2 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות לוחמי חטיבת ביסל"ח (828) במרחב רפיח
תיעוד מפעילות לוחמי חטיבת ביסל"ח (828) במרחב רפיח
פיר בתוך חדר ילדים
(צילום: דובר צה"ל)
כמה שעות לאחר התקרית נשמעו אזעקות צבע אדום ביישובים בדרום העוטף, בגזרת חבל שלום, ואותרה נפילה אחת מחוץ ליישוב. על רקע האירוע החריג, הודיעו בצה"ל כי צוות הקרב של חטיבת ביסל"ח (828), שלחם ברפיח, יצא מהרצועה. במהלך פעילות גדוד 906 באזור, הכוח איתר פיר בתוך חדר ילדים ובסמוך לו סכין קצבים.
בשבועות האחרונות מזהים כוחות צה"ל מאוגדת עזה יותר ויותר ניסיונות חדירה של חשודים פלסטינים לעבר ישראל, בעיקר ממרחב חאן-יונס בו נגמר התמרון לפני כחודשיים. ברובם ככולם של המקרים הניסיונות מסוכלים עוד בטווח הקילומטר לערך מהגבול בזכות מארבי תצפית ואש של הלוחמים ומסתיימים בהרג החשודים.
התקרית הבוקר היא מהחמורות שאירעו בגבול עזה מאז השבוע הראשון של המלחמה - אך בצבא מבהירים כל העת לכוחות ההגנה בעוטף שאיום החדירה וגם הפשיטה לא הוסר ויימשך בשנים הבאות, גם אם בהיקפים מצומצמים של חוליות בודדות.
בכרם שלום אמרו כי "האירוע שהיה הלילה, שבו מספר מחבלים מרפיח התקרבו לשטח ישראל סמוך לכרם שלום, ופתחו באש לעבר כוחותינו, מוכיח לכולנו כי עדיין ישנו איום קיומי על יישובי העוטף בכלל ועל כרם שלום בפרט. ממשיכים את הדרישה ללחימה עצימה ברפיח. לא נוכל להשלים עם כך. נחזור הביתה רק כשהאיום יוסר לחלוטין".
ראש מועצת אשכול גדי ירקוני פנה למפקד האוגדה בדרישה להאיץ ולסיים בדחיפות את תחקור המקרה ואת אופן העברת הדיווח ליישובים ולגורמי הביטחון במועצה שלא עודכנו בעת האירוע. בהתאם לכך, נקבע דיון דחוף בהשתתפות ראש המועצה וקב"ט המועצה יחד עם מפקד האוגדה, על מנת להבטיח כי האירוע לא יישנה.