הריאיון עם ח"כ האוזר
(צילום: אסף חן)
מיד לאחר ההכרזה של יו"ר ימינה ושרת המשפטים איילת שקד ויו"ר דרך ארץ ושר התקשורת יועז הנדל על הקמת מפלגה מאוחדת בשם הרוח הציונית לקראת בחירות 2022, החלו במערכת הפוליטית לתהות האם החיבור יאפשר ליו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו להקים ממשלה.
ח"כ צבי האוזר, מספר 4 במפלגה המאוחדת, אמר הבוקר (ראשון) באולפן ynet בהתייחסו לסוגיה: "אני חושב שנתניהו הוא הבעיה ולא הפתרון, אבל אני לא מוכן בשביל הבעיה הזאת לרסק את מדינת ישראל. מי שהיום אומר שאפשר להקים ממשלת אחדות רחבה בלי הליכוד - משקר את הציבור".
באירוע ההכרזה על הקמת הרוח הציונית, הדגישו השרים שקד והנדל כי המטרה העיקרית שלהם היא למנוע ממשלה צרה בתמיכה של 61 חברי כנסת. ח"כ האוזר, שהיה חבר בקואליציה היוצאת במסגרת האיחוד הקודם עם מפלגת תקווה חדשה של שר המשפטים גדעון סער, הסביר: "במשך השנה האחרונה עשיתי ניסיון לבנות ממשלה צרה, זה התרסק לנו מול הפנים. זה קרה כי האתגרים שעומדים בפתחה של מדינת ישראל מצריכים ממשלה רחבה".
3 צפייה בגלריה
איילת שקד ויועז הנדל
איילת שקד ויועז הנדל
השרים שקד והנדל בהכרזה על הקמת הרוח הציונית
(צילום: יאיר שגיא )
על ההתנגדות להקמת ממשלה צרה בראשות נתניהו, אמר ח"כ האוזר: "61 שנתניהו ישיג לבד זה אומר חוק צרפתי, זה אומר פיטורים של היועצת המשפטית לממשלה, זה אומר כרטיסיית ניקוב של בן גביר וסמוטריץ' תמורת העסקה הזאת. אנחנו לא ניכנס ל-61 כזה בוודאות. אנחנו אומרים: רוח ציונית חזקה זה התנאי ההכרחי ואולי היחיד היום בפוליטיקה הישראלית שיביא לאותה ממשלת אחדות".
הוא הוסיף: "יש הרבה מאוד אנשים בליכוד, תומכי ליכוד, שמבינים שה-61 עם הכרטיסייה של בן גביר בצד זה חלום הבלהות שלהם. כעת נוצרה להם סוף סוף אופציה, יש להם למי להצביע. עד האיחוד שלנו היו לאיש ימין שתי אופציות. או שהוא היה מוצא בית בליכוד, יש הרבה מאוד אנשי ימין ערכיים שלא מוצאים בית בליכוד, או שהוא היה מוצא בית אצל סמוטריץ'-בן גביר, וגם שם יש כאלה שלא מוצאים בית.
"לאותם אנשים שלא חושבים שאלה שתי האופציות של הימין ושבלית ברירה היו צריכים להצביע למפלגת מרכז-שמאל, יש עכשיו אותנו. לפי מחקרי העומק שלנו, למעלה מ-10 מנדטים נמצאים שם, שאומרים 'סוף סוף יש למי להצביע', סוף סוף יש פה בוודאות מפלגה שהיא ימנית, מפלגה ששמה את המציאות בפנים של המדינה הזאת ואומרת 'חבר'ה, די לשסעים, די לממשלות צרות'".
3 צפייה בגלריה
 נתניהו ולפיד. "די לממשלות צרות"
 נתניהו ולפיד. "די לממשלות צרות"
נתניהו ולפיד. "די לממשלות צרות"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AP)
3 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
"אנחנו שואפים לממשלת אחדות ציונית רחבה לא משותקת". ח"כ האוזר
(צילום: קובי קואנקס)
אתם רוצים לכפות ממשלה שבה יש ליכוד, לפיד, גנץ ועוד כל מיני מפלגות קטנות. "אנחנו שואפים לממשלת אחדות ציונית רחבה לא משותקת, עם מרכז כובד של ימין. יש רוב בציבור בראייה הימנית, ואנחנו חושבים שהדבר הזה הוא לא רק אפשרי אלא הוא הכרחי. אני לא מוכן להטעות ולשקר את הציבור, אני חושב שאין לנו ברירה אלא ממשלת אחדות".
אבל אתם פסלתם את נתניהו. "אני תמיד העדפתי ומעדיף שנתניהו בגיל 73, אחרי למעלה מ-40 שנות פעילות בפוליטיקה הישראלית, יפרוש ויעשה לביתו. בהינתן שהליכוד זו הכרעתו, בהינתן שהתמיכה הציבורית בהכרעה הזו היא בהיקפים האלה, אני חייב להסיק מסקנה ולהגיד שאינני יכול להתעלם מרצונם של כל כך הרבה אנשים".
ובלית ברירה אתם תיתנו ממשלה צרה למי מן הצדדים? "ממשלה צרה זה בחירות. אנחנו נכפה ממשלת אחדות כי זו האופציה היחידה. היום יאיר לפיד הוא כבר ראש הממשלה. אני חושב שרמת הגמישות אצל נתניהו ומי שנמצא באופוזיציה ולא נמצא עכשיו בראשות ממשלה זה כבר יותר גדול ממערכת בחירות, ואני אומר לך שיש לזה היתכנות. בשני הגושים מבינים את זה, רק הרוח הציונית שמה את זה על השולחן".