גורמים במערכת הבריאות מעריכים הערב (חמישי) כי אם האישה שהוחזר לרחמה עובר שאינו שלה בבית החולים אסותא בראשון לציון תחליט לפעול במישור המשפטי – כל הגופים המעורבים במחדל ייתבעו ובהם אסותא, קופת החולים מכבי המשמשת הבעלים של אסותא – וגם משרד הבריאות. סכום התביעה עשוי להיות משמעותי, בין היתר בשל העובדה כי האישה נמצאת בשלב מתקדם במיוחד להיריון וכי נודע לה כי העובר אינו שייך לה רק בשבוע ה-30.
"הייתה כאן הפרה של נהלי משרד הבריאות", אומרת עורכת הדין גלית קרנר, שניהלה תביעות דומות ובין היתר את החזרת העוברים השגויה בבית החולים ברזילי שהתרחשה בשנת 2017 במסגרתה הוחזר עובר לאישה שאינו שייך לה – אך בשלב הרבה יותר מוקדם של ההיריון. "מדובר על נהלים פשוטים שאמורים למנוע מקרים כאלה על ידי זיהוי: צמיד זיהוי, תהליך מתודולוגי מובנה של הצוות הרפואי טרם ביצוע ההחזרה".
1 צפייה בגלריה
תביעת ענק בדרך? גם משרד הבריאות על הכוונת. אילוסטרציה
תביעת ענק בדרך? גם משרד הבריאות על הכוונת. אילוסטרציה
תביעת ענק בדרך? גם משרד הבריאות על הכוונת. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
היא המשיכה: "הייתה כאן רשלנות באופן חד משמעי. ההבדל התהומי בין המקרה הזה למקרה הקודם הוא מועד גילוי הנזק. בברזילי זה קרה בסמוך למועד ההחזר הרשלנית וכאן העובר, עד שבוע 24, יכולת הבחירה של האישה להפסיק היריון הרבה יותר גדולה. לאחר שלב החיות, הקריטריונים נוקשים ולא יאפשרו הפסקת הריון של עובר בריא ללא מומים חרף הידיעה המזוויעה שאותה אישה נושאת בגופה ילד שאינו שלה".
עו"ד גלית קרנרעו"ד גלית קרנרצילום: אילן ספירא
היא ציינה כי במקרה כזה של הגשת תלונה על רשלנות רפואים, הגישה המקצועית היא תביעת כל המעורבים. "אסותא היא בבעלות מכבי ולכן הגורם המבצע הוא אסותא והבעלים מכבי הם הנתבעים הנכונים. משרד הבריאות כגורם מפקח שכשל בפיקוח", הסבירה. "לגוף יש מבטח שונה ולכן חשוב להקפיד על הגשת תביעה נגד הגורמים הנכונים".
לדבריה, "להבדיל מהמקרה הקודם שבו מדובר על סבל להורים, כאן מדובר בסכומים גבוהים ובנזק משמעותי ביותר, היות ומגישים את התביעה גם בשם התינוק וגם בשם ההורים. אני לא יודעת מה יעלה בגורלו ומי יגדל אותו. יש כאן סוגיות אתיות רבות ומוסריות שיצטרכו לתת עליהם את הדעת".
בכיר במשרד הבריאות אמר ל-ynet מוקדם יותר היום כי "זה שמקרה כזה לא התגלה בעבר – לא אומר שהוא לא התרחש". עוד התברר כי הפעם האחרונה שנערכה ביקורת סטנדרט ליחידות ה-IVF השונות ברחבי הארץ הייתה בשנת 2019.
נסביר, במסגרת תהליך IVF (הפריה חוץ-גופית) מועבר עובר מוקפא לרחמה של האישה, שמופק מהביציות שנשאבו מהאישה או התורמת ומהזרע של בן הזוג או התורם. העוברים נשארים בהקפאה עד שהם מוחזרים לרחמן של נשים שמעוניינות להיכנס להיריון, נשים יחידניות או פונדקאיות. מדובר על תהליך שבחלקו הגדול מתבצע באופן פרטי, אך אמור להיות מפוקח על-ידי משרד הבריאות וחטיבת הרפואה בראשה עומדת ד"ר הגר מזרחי.
מיד לאחר פרסום המקרה אתמול פנה ynet למשרד הבריאות ולחטיבת הרפואה, וביקש לברר את היקף הביקורת באסותא ראשון לציון ובמכונים נוספים לפוריות בשנתיים האחרונות. רק בשעות אחר הצהריים היום נמסרה תגובה, שלפיה "בקרת סטנדרט ליחידות ה-IVF בכל הארץ, ובהן גם ביחידה באסותא ראשון לציון, נערכה ב-2019".