1 צפייה בגלריה
תקיפת מתנחלים של ערבים בשכונת  תל רומיידה במרכז חברון
תקיפת מתנחלים של ערבים בשכונת  תל רומיידה במרכז חברון
מתנחלים תקפו פלסטינים בתל רומיידה, ספטמבר 2023
לפני כמה ימים תקפו מתנחלים משפחה פלסטינית, פצעו ילד בן 7 וריססו גז מדמיע על אביו. שניהם הועברו באמבולנס לקבלת טיפול רפואי בבית החולים. שמעתם על זה בתקשורת?
יום אחרי יום משתוללת אלימות שמטרתה גירוש פלסטינים. זו לא מליצה: זה קורה *מדי יום*. אמנם לא כל האירועים נגמרים בנפגעים בגוף, אבל האפקט המצטבר של ההתנהלות הזאת - כשהצבא עומד מנגד והמשטרה לא מסייעת - הוא דה-פקטו גירוש בכפייה. זקנים, נשים, ילדים וגברים לוקחים את חפציהם ורכושם ועוזבים את השטח שבו חיו עשרות שנים. ואנחנו בישראל לא שומעים על כך (כמעט) כלום.
לאחרונה פרסמה סוכנות הסיוע של האו"ם דו"ח שלפיו בשמונת החודשים הראשונים של 2023 נעקרו מבתיהם 1,105 פלסטינים. ארבע קהילות עזבו את שטחיהן לחלוטין. בשש עיירות וכפרים נוספים עזבו תושבים רבים את בתיהם. בתקופה הזו אירעו בממוצע מדי יום (!) שלוש תקריות אלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים – שיא מאז החלה לתעד את המקרים לפני 17 שנים. יש לזה שם: טרנספר. מדובר בפשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי.
איך יכול להיות שזה קורה מרחק נסיעה קצרה מהבית של רובנו, אזרחי המדינה שבשמה זה מתבצע, ואנחנו לא יודעים על כך דבר? בראש ובראשונה כי התקשורת שותקת. אם זה לא אירוע חריג באופן קיצוני, לא נשמע על זה. לא יראיינו את אנשי הקהילות הפלסטיניות, לא ישקפו את תחושת האימה ולא ידרשו תשובות מהצבא והמשטרה. בטח ובטח שלא ישלחו צוות לתעד את המציאות הזו.
התקשורת מועלת בתפקידה, אבל מי שרוצה לדעת מה קורה בשטח יכול לעקוב אחרי הפעילים וארגוני זכויות האדם שמקיימים משמרות נוכחות מגינה, מלווים רועים ומתעדים. למשל, "מסתכלים לכיבוש בעיניים", פעילי בקעת הירדן, פרי ג'רוזלם, פעילים שמגיעים למסאפר יטא, תעאיוש, תורת צדק, יש דין, בצלם, מחסום ווטש ועוד. הנה כמה מהתיעודים והדיווחים שלהם מהעת האחרונה. לא קל לקרוא, לשמוע ולראות - אבל אסור לעצום עיניים:
10 באוגוסט, ליד בני נעים: מתנחלים חמושים מעכבים פלסטינים (בצלם). 16 באוגוסט, דרומית לבורין: מתנחלים מציתים עצים ואדמות (יש דין). 22 באוגוסט: מתנחלים פולשים ותוקפים, הצבא עומד מנגד (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 27 באוגוסט, מאדמא: מתנחלים מלווים ברכב ביטחון וחיילים משחיתים עצי זית ומיידים אבנים (יש דין). 29 באוגוסט, אזור חאן אל אחמר: איש אבטחה חמוש מכפר אדומים מגביל את שטח רעיית הצאן ומעכב ילד פלסטיני בן 6 (מתוך הטוויטר של ישראל פריי).
29 באוגוסט, ואדי א-סיק: מתנחלים פולשים לכפר, מבריחים את הילדים מבית הספר ומנסים לגנוב עיזים (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 30 באוגוסט, אום רשאש: מתנחל מתנכל לקהילה ומבזבז מים (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 2 בספטמבר, הכפר ראזם, דרום הר חברון: מתנחלים מסנוורים עם לייזר ילדות קטנות (אורי גבעתי). 4 בספטמבר, אזור בית אל: ילד פלסטיני בן 10 נפצע בפניו מאבן שנזרקה על ידי מתנחלים על מכונית המשפחה (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 5 בספטמבר עין סכוּת, צפון בקעת הירדן: מתנחלים מאיימים על תושבי המקום באלות (מסתכלים לכיבוש בעיניים).
7 בספטמבר, המאחז החדש ליד בקעות: נער מתקיף מלווה שמגן על רועה צאן (פעילי בקעת הירדן). 8 בספטמבר, תל רומידא: מתנחלים מבעירים עצים (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 9 בספטמבר, צפון בקעת הירדן, ליד שדמות מחולה: מתנחלים גונבים עדר של פלסטיני, תוקפים ופוצעים את הרועה (פעילי בקעת הירדן, מסתכלים לכיבוש בעיניים). 14 בספטמבר, עין רשאש: מתנחלים מטרידים רועה פלסטיני במרעה ומפזרים את העדר (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 16 בספטמבר, עין רשאש: מתנחלים מגיעים לסיבוב תקיפה בטרקטורון (מסתכלים לכיבוש בעיניים).
תמי יקירהתמי יקירהצילום: גל מוסנזון
17 בספטמבר, תל רומיידה, חברון: מתנחלים תוקפים פלסטינים תחת שמירה של הצבא (מסתכלים לכיבוש בעיניים). 20 בספטמבר, ואדי-א-סיק: פעילי ימין מפריעים לסיור דיפלומטים, אחד מהם מנופף באקדח (בצלם). 20 בספטמבר, צומת חמדת: מתנחלים בפתח האוהל של רועה פלסטיני (פעילי בקעת הירדן). 22 בספטמבר, סוסיא במסאפר יטא: מתנחלים תוקפים משפחה בזמן רעיית הצאן, פוצעים ילד בן 7 ומרססים גז מדמיע על אביו (מחוץ לעדר - פעילי סולידריות במסאפר יטא).
האלימות הזו מתבצעת בשמנו, בהעלמת עין, בגיבוי ולעיתים בתמיכה פעילה ממש של הצבא, ומסביב דממה. יום יבוא ואנשי תקשורת יביטו אחורה על התקופה הזו בבושה גדולה מאוד. בינתיים, השאר יכולים לעקוב, לקבל מידע ממקורות אחרים ולהפיץ אותו. הם יכולים לדרוש מהתקשורת לדווח על זה - בטוקבקים, ברשתות, במכתבים למערכת, וכמובן - להצטרף לפעולה בשטח.
  • תמי יקירה היא מארגנת לשינוי חברתי ב"שתיל - הקרן החדשה" ופעילה בגוש נגד הכיבוש
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il