בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התייחסו לריאיון של המפכ"ל יעקב שבתאי למוסף "7 ימים" של "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע, ותקפו אותו. לדבריהם, שבתאי התחנף לבן גביר כדי לקבל שנה נוספת בתפקיד, שהבהיר לו כי הוא לא ימשיך בתפקיד.
2 צפייה בגלריה
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
טקס ראש השנה תשפ״ד במטה הארצי בירושלים
הריאיון עורר סערה בצמרת המשטרה ובסביבת השר. בן גביר ושבתאי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
הריאיון עם שבתאי עורר סערה הן בצמרת המשטרה והן בסביבתו של בן גביר. בריאיון, חודשים ספורים לפני שהוא מסיים את שלוש שנות כהונתו כמפכ"ל, תקף שבתאי את השר הממונה עליו, וחשף: "בכל פעם שבן גביר הלך איתי ראש בראש, הוא הפסיד. הייתי אחד משומרי הסף. עצרתי ניסיונות פוליטיים להשתלט על המשטרה".
לדברי מקורב לשר, "בן גביר לא מרגיש צורך ללכת לאולפנים, בטח לא ערב יום כיפור וטרם חג הסוכות. הוא יכול היה להפריך בקלות את דברי שבתאי, שלטענתו לא רצה שנה רביעית. רק מהחומר שכולם יודעים ומכירים ברור לכולם שמי שמשנה פקודת הצדעה כדי להתחנף לשר או לוקח אותו ליום שלם בבסיס מג"ב כדי 'לחזק את היחסים' פועל מטעמים של רצון לשנה רביעית. אך השר כבר הבהיר בעבר למפכ"ל שהדרך לשנה הרביעית היא לא באמצעות חנופה, אלא באמצעות עבודה קשה, הפסקת מעשי הרצח במגזר הערבי ומלחמה בלתי מתפשרת בתופעת הפרוטקשן - את זה שבתאי לא השכיל לעשות".
המקורב לבן גביר התייחס גם לדברים אחרים שאמר שבתאי, שאמר: "גיליתי שהשר לא מסתפק רק בלשמוע ולשאול, אלא נותן לקצינים 'הצעות כיצד לפעול'". לפי אותו מקורב לשר, "למרות הניסיון לרצות את השמאל, דווקא מהריאיון נחשפת שיטת העבודה של השר, והוא לא מתבייש בכך. צודק המפכ"ל שבן גביר, בניגוד לשרים אחרים, יורד לשטח, בודק כל פרט קטן ומתעניין בעובדות. הוא שואל את המפכ"ל עשרות שאלות, עובד 24/7 במקרים של פיקוח נפש, גם בשבת".
2 צפייה בגלריה
דבורה ברלינר
דבורה ברלינר
"הוועדה מדירה שינה מעיניו, זו הסיבה לריאיון הפרישה המוקדם". יו"ר ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון
(צילום: אלכס קולמויסקי)
בסביבת השר הוסיפו כי "שקוף שהמפכ"ל אמר את הדברים בשביל שיעזרו לו בוועדת מירון. השר בן גביר לא יתקוף אותו באולפנים היות והוא בכל מקרה הפך ללא רלוונטי". מעבר לכך, אחרי שהתייעץ עם הכוורת בלשכתו, החליט בן גביר בסוף השבוע לסרב להתייחס לפניות שהופנו אליו, שבמסגרתן התבקש להגיב לשבתאי. לדברי גורם בלשכתו, בן גביר החליט שלא לתקוף את המפכ"ל חזיתית, "מאחר ששבתאי הפך כבר ללא רלוונטי במשטרה, וכבר לפני מספר חודשים הוחלט שלא ימשיך בתפקידו".
לפי גורם בכיר אחר בלשכה, "ההחלטה בוועדת מירון מדירה שינה מעיני שבתאי. לטעמנו זו הסיבה לריאיון הפרישה שלו מוקדם מהזמן. הוא רוצה שהוועדה תתחשב בו ומבקש למצוא חן בעיניי גורמים שונים ששמחים שהוא תוקף את השר. בשבועות האחרונים המפכ"ל מיעט לעבוד. ביטל עוד ועוד פגישות וישיבות עבודה עם השר ועם חברי סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה.
"למעשה, כבר יותר מחודש וחצי שהוא לא עשה ישיבת סטטוס בעניין הרציחות במגזר הערבי או כינס ישיבת עבודה רצינית. גם ישיבה ביום שלישי, שאמורה הייתה לעסוק בין היתר במענקים שהשר השיג לשוטרים, נדחתה על ידי שבתאי. הכל בגלל החלטת הוועדה בעניין אסון מירון, שצריכה להינתן בקרוב".
אותו גורם בלשכת השר הוסיף כי "הוא (שבתאי, מ"ת) מסתגר בחדר, מרבה להתייעץ עם מושיק תאומים וערן פיינמסר, היועץ האסטרטגי שלו. הוא מאוד חושש מהוועדה ולכן נתן את ריאיון הפרישה שלושה חודשים לפני".