פותחים שבוע 9.4 יואב זיתון מאמצים לעצור פיגוע
ההיערכות הביטחונית הגבוהה של צה"ל וגופי הביטחון צפויה להיכנס השבוע לשיא, לקראת ליל הסדר שיצוין בסוף השבוע. אלפי חיילים ייפרסו לצד השוטרים במרכזי הערים ובמוקדים פרוצים בגדר קו התפר, שדרכה מצליחים לעבור מדי שבוע מאות פלסטינים, למרות הגברת הלחץ של צה"ל מאז תחילת גל הטרור.
9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה ב גדר ליד חברון
כוחות צה"ל ליד פרצה בגדר באזור חברון. מאות פלסטינים עדיין מצליחים לחצות לישראל
(צילום: AFP)
9 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין
לוחמי צה"ל בג'נין. בצפון השומרון ימשיך לחץ, בשאר הגדה - הציפייה לשקט
(צילום: דובר צה"ל)
במערכת הביטחון יקיימו דיוני הערכות מצב תכופים סביב ההקלות לרמדאן, ולא ימהרו להמליץ לדרג המדיני להעניש קולקטיבית את האוכלוסייה הפלסטינית, אלא להגביל תנועה רק ככלי מבצעי לשיבוש הוצאת פיגועים. בישראל מקווים כי רוב האוכלוסייה הפלסטינית תמשיך להישאר מחוץ למעגל האלימות, ללא הפרות סדר, למרות הפיגועים. בישראל מקווים שמפגעים בודדים לא יצטרפו אל גל הטרור ולא יבצעו פיגועים במתווה של דקירה או דריסה, כפי שהיה בגל הטרור הנרחב ב-2015. הלחץ של צה"ל צפוי להתמקד במוקד הטרור העיקרי - צפון השומרון - ובעיקר העיר ג'נין ומחנה הפליטים ג'נין.
פותחים שבוע 9.4 אליאור לוי דריכות רחוב פלסטיני
השבוע הקרוב יעמוד שוב בסימן ההסלמה הביטחונית כאשר עיקר תשומת הלב מופנית בשלב זה לאזור ג'נין והכפרים הסובבים את העיר. מערכת הביטחון עדיין לא עצרה לחקירה את אביו של המחבל שביצע את הפיגוע בתל אביב. האב וחלק מבני המשפחה מסתתרים ולא שהו בביתם בעת שצה"ל הגיע לבית לעוצרם ולמפות אותו טרם הריסתו.
9 צפייה בגלריה
ירי לעבר כוחות הביטחון בעת פעילות בג'נין
ירי לעבר כוחות הביטחון בעת פעילות בג'נין
מחבלים חמושים בג'נין, הבוקר. בישראל ינסו למנוע את גלישת ההסלמה למזרח ירושלים
(צילום: EPA)
לפי שעה ההסלמה לא מקרינה על מזרח ירושלים ובשבוע הקרוב תנסה ישראל לשמר את המצב הזה, משום שיש לו חשיבות קריטית. גלישה של ההסלמה לאזור העיר העתיקה בואכה הר הבית יכולה להקרין גם על גזרות נוספות ובראשן – רצועת עזה.
הפלסטינים מפוצלים על מפת האינטרסים. הרשות הפלסטינית והנהגתה ינסו ככל שהם יכולים להנמיך את גובה הלהבות בשטחי הגדה משום שהן מערערות את יציבותה ואת הלגיטימציה שלה. עם זאת, יכולותיהם לפעול מוגבלות מאוד באקלים הציבורי הנוכחי.
9 צפייה בגלריה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
מצעד של הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי לרגל סיום המערכה בעזה
פעילי הג'יהאד האיסלאמי בעזה. עוד אבדות? תיתכן תגובה מהרצועה, למרות התנגדות חמאס
(צילום: AFP)
חמאס מצדו, ימשיך במאמציו לעשות בדיוק את הדבר ההפוך – להוביל להסלמה גדולה ככל האפשר בגדה ובמקביל לשמר בכל כוחו את השקט מרצועת עזה. הג'יהאד האיסלאמי שתופס נפח עיקרי בהסלמה הנוכחית, ינסה לנקום על הרג פעיליו בימים האחרונים – האחרון שבהם הבוקר בחילופי האש במחנה הפליטים ג'נין. המשך ספיגת אבדות של אנשיו, יכול לקרב את הארגון להחלטה להגיב מרצועת עזה חרף התנגדות חמאס בשלב זה.
פותחים שבוע 9.4 מורן אזולאי הסערה הפוליטית
אחרי הפצצה הפוליטית שהניחה עידית סילמן על שולחנו של ראש הממשלה נפתלי בנט כשהודיעה שלא תשמש יותר יו"ר הקואליציה, השבוע הקרוב צפוי להיות קריטי מבחינת ימינה אבל גם מבחינת סילמן והליכוד בדרך להשלמת המהלך שאמור היה להפיל את הממשלה. מאז יום רביעי עסקו בנט ושותפתו הפוליטית שקד בעיקר בתחזוק הפוליטי של חברי ימינה בניסיון לבלום נטישה נוספת והתפצלות וגם השבוע הקרוב יעמוד בסימן בלימה.
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו נפתלי בנט עידית סילמן ואביר קארה
בנימין נתניהו נפתלי בנט עידית סילמן ואביר קארה
סילמן לא הודיעה עדיין על פרישה מימנה, לחץ צפוי גם על אביר קארה
(צילום: קובי קואנקס, הדר יואביאן, דנה קופל)
חברי ימינה צפויים לקיים שיחות עם סילמן בניסיון לבחון אם הצעד שעשתה הפיך. בימים האחרונים חלחלה ההבנה שסילמן לא הודיעה על פרישה מימינה ולא אמרה שתצביע נגד הקואליציה. יתרה מכך, היא עשתה את המהלך בעיצומה של פגרה, ככל הנראה כדי להותיר זמן להידברות עוד לפני שהכנסת חוזרת לפעילות, מה שיחייב אותה להצביע עם הקואליציה או שלא. חלק מחברי הקואליציה כבר שוחחו עם סילמן בימים האחרונים, גם השרה איילת שקד ניהלה איתה שיחה אולם השבוע הלחץ משני הצדדים עליה צפוי לעלות שלב.
בליכוד, מנגד, ימשיכו ללחוץ על סילמן להמשיך בכיוון שאליו פנתה. לחץ דומה יופעל גם על אביר קארה שעל פי גורמים פוליטיים מנהל גם הוא מו"מ על עזיבת המפלגה ואף אמר בימים האחרונים כי אין לו נאמנות לאדם ספציפי אלא למטרות שלשמן נבחר לכנסת.
פותחים שבוע 9.4 טובה צימוקי שימוע בית המשפט העליון
הוועדה לבחירת שופטים צפויה לאשר ביום שני נוהל חדש שלפיו יקוים שימוע מעין פומבי למועמדים לכהונה בבית המשפט העליון, שיועבר בשידור חי בטלוויזיה. למה לא לגמרי פומבי? כיוון שהוא ייערך בישיבה סגורה בין כותלי הוועדה, ולמרות שהציבור יוכל לצפות בדיון הוא לא יוכל לשאול שאלות או להעביר לנציג.
היתרון הגדול של המהלך הוא יצירה של מעין שקיפות, שבה תהיה אפשרות למי שבאמת מתעניין לתהות על קנקנו של מי שיחבוש את ספסלי העליון בשנים הקרובות.
מאידך, בהנהגת שימוע פומבי טמונים גם זרעי פורענות. הכנסת מצלמות לאירועים כאלה, כשלפחות ארבעה מחברי הוועדה הם פוליטיקאים, מעלה את החשש להצגת שאלות פופוליסטיות עד כדי ניסיון "לצלוב" מועמדים. ניתן רק לשאר מה ישאלו חלק מחברי הכנסת שלא ממש אוהדים את מערכת המשפט אם יכהנו בוועדה.
9 צפייה בגלריה
אסתר חיות, גדעון סער
אסתר חיות, גדעון סער
חיות וסער. בשבילו זו הגשמת חלום, התמיכה שלה פחות ברורה
(צילום: נחום סגל)
כדי לעשות את השינוי במהלך, סער צפוי להודיע שישונו לשם כך כללי השפיטה, ולא יהיה צורך בחקיקה של הכנסת. בחירת המועמדים שתכלול את מרכיב השימוע הפומבי תחול כבר על המועמדים הבאים לבית המשפט העליון שייבחרו על ידי הוועדה.
עבור שר המשפטים גדעון סער, דמות פוליטית מובהקת, מדובר בהגשמת משאלה ארוכת שנים, מאז שהגיע לכנסת. תמיכת הנשיאה חיות, שהתנגדה בעבר למהלך כמו קודמיה מחשש שמדובר במדרון פוליטי חלקלק, הצעד פחות מובן.
אחרי שהתהדרנו במילת הקסם "שקיפות", אי אפשר להתעלם מכך שחיות מכריזה על המהלך דקה לאחר שנבחרו ארבעה שופטים לעליון, כאשר השופט הבא שייבחר יהיה זה שיחליף אותה, לקראת פרישתה בעוד שנה וחצי. במקום לנהל את השימוע הראשון כפיילוט, תחת עיניה הבוחנות ומסקנותיה, היא משאירה מטען צד לעתיד.
פותחים שבוע 9.4 ירון דרוקמן אסטרונאוט ישראלי איתן סטיבה
איתן סטיבה הפך בסוף השבוע לישראלי השני שמגיע לחלל, והראשון שמבקר בתחנת החלל הבינלאומית. אבל הוא לא מתכוון לרחף להנאתו בתנאים של אפס כבידה, או לחילופין, להביט על כדור הארץ שנמצא כ-400 ק"מ מתחתיו.
לסטיבה צפוי לו"ז עמוס מאוד. הוא אמור לבצע 35 ניסויים מדעיים שאושרו על ידי סוכנות החלל האמריקנית. בחלק מהם יסייעו לו אסטרונאוטים אחרים שנמצאים בתחנה.
9 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה בחליפת חלל
איתן סטיבה
(צילום: Axiom Space & SpaceX , Chris Gunn)
אבל לסטיבה, שישהה בתחנת החלל הבינלאומית במשך כ-200 שעות, צפויה משימה לא פחות חשובה – העברת פעילות חינוכית עבור תלמידים בישראל, במטרה לעורר סקרנות ולעודד יצירתיות ויזמות בקרב הדור הצעיר.
התוכנית החינוכית של משימת "רקיע" כוללת מערכי שיעור שמבוססים על הניסויים המדעיים שיבוצעו בתחנה, פעילויות מיוחדות שנוצרו בשיתוף אנשי חינוך ואתגרים שיזמו והגו תלמידים ותלמידות מרחבי הארץ.
הפעילויות עוסקות במגוון נושאים – מפיזיקה ועד שירה, כך שכל תלמידה ותלמיד יוכלו להתחבר לתכנים המועברים ולהרגיש שייכים למסע ההיסטורי לתחנת החלל הבינלאומית.
סטיבה, שצפוי לשוחח בשבוע הקרוב עם תלמידים וגם עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, צפוי לחגוג את ליל הסדר בחלל. בשיחה עם עיתונאים ימים ספורים לפני השיגור הוא סיפר שקיבל מצה שמורה, אך סביר להניח שהוא יאלץ לחגוג את החג באופן סמלי יותר. בעוד כשבוע, ביום ראשון 17 באפריל, אמורים סטיבה ושלושת שותפיו למשימה לנחות בחזרה בכדור הארץ, באזור מפרץ מקסיקו.
פותחים שבוע כותרת ביניים כותרות ראוי לציון

ליל הסדר

מיליוני יהודים ברחבי העולם יסבו בערב שבת הבאה (שישי בערב) סביב שולחן ערוך במאכלים והגדות ויספרו אחד לשני, בפעם המי יודע כמה, את סיפור יציאת בני ישראל ממצרים. אחרי מאות שנות עבדות, ועשר מכות קשות על המצרים המשעבדים, יצאו רבבות בני ישראל מהעבדות במצרים לחופשי, ואחרי מסע ארוך במדבר הגיעו אל הנחלה – ארץ ישראל.
9 צפייה בגלריה
ליל הסדר באסותא
ליל הסדר באסותא
שולחן ליל סדר, ארכיון
(צילום: אסותא אשדוד)
בבתים רבים ברחבי הארץ נערכו ניקיונות יסודיים בשבועות שקדמו לחג, במטרה להוציא את כל החמץ מהבית. בחמישי בערב עורכים בני המשפחה בדיקת חמץ, כדי לוודא שלא מתחבאת חתיכה סוררת של פיתה, ובשישי בבוקר שורפים את שאריות החמץ – ומרגע זה, ובמשך שבעה ימים, יש איסור דתי על אכילת חמץ.
ימי חול המועד של חג האביב, שהם גם ימי חופש במערכת החינוך, מהווים בדרך כלל הזדמנות מצוינת לבלות בחיק הטבע ולמפגשים משפחתיים, בשביל מי שלא הספיק לו ליל הסדר. חג פסח כשר ושמח!