חודש אחרי הפיגוע הפלילי ברמלה, שגבה את חייהם של שתי נשים ושני ילדים, הוגש הבוקר (חמישי) כתב אישום נגד נער בן 17 בגין ארבעה מקרי רצח בנסיבות מחמירות. זהותו של הנער אסורה בפרסום.
דברי התובעת
(צילום: מיקי שמידט, דוברות משרד המשפטים)

2 צפייה בגלריה
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
דועאא אבו חלאוה, סילא אבו חלאוה , מוחמד אבו חלאוה ,לין מוגרבי
הנרצחים (מימין): דועא, סיליה, מוחמד ולין
לפי כתב האישום, שהוגש לבית המשפט המחוזי בלוד על-ידי עורכי הדין נעמה תור-זאבי ותומר שטיינברג מפרקליטות מחוז מרכז, על רקע סכסוך דמים בין משפחת מוסראתי למשפחת ג'ארושי ברמלה, הגיע הנער ב-12 בספטמבר לרחוב הרצל 92 בעיר, סמוך לחנות בגדים, חבוש בקסדה ומצויד ברימון שמשמש את צה"ל וכוחות הביטחון.
בכתב האישום נטען כי המטרה של הנאשם הייתה להשליך ולהפעיל את הרימון מתחת לרכבה של לין ג'ארושי (24). הצעירה שהתה באותה העת בחנות הבגדים ביחד עם בנה התינוק (אז בן חודש וחצי), ועימה דודתה דועא אבו חלאוה (32), בתה של הדודה סיליה אבו חלאוה (7) ואחיינה מוחמד אבו חלאוה (10).
במרחק קצר מהרכב, שחרר הנער את נצרת הרימון והשליך אותו מתחת לרכב. הרימון התפוצץ סמוך למכל הדלק שנפגע והתלקח. כתוצאה מכך התלקחו הרכב כולו וכן חנות הבגדים, ואש בעוצמה משמעותית ומואצת אחזה בהם. בעקבות האש האדירה והעשן הרב, נגרמו פגיעות קטלניות והרעלה לכל השוהים בחנות, אשר גרמו למותם של הצעירה ושלושת קרובי משפחתה.
התינוק חולץ מחנות הבגדים בעודו בחיים, אך נגרם לו נזק בלתי הפיך והוא מורדם ומונשם. בנוסף נפגעו שמונה עוברי אורח מרסיסי רימון ומשאיפת עשן, וכן ניזוק רכוש רב בחנות הבגדים ובחנויות סמוכות. לפי כתב האישום, הנער נמלט מהזירה באמצעות גלגינוע, ושב למתחם משפחת מוסראתי ברמלה. שם הוא שרף בעצמו או באמצעות מי מטעמו את הקסדה והעליונית שבהן השתמש לשם ביצוע מעשיו, מתוך כוונה לשבש את החקירה.
תיעוד מהזירה ברמלה

הפרקליטות מייחסת לנער ארבעה מקרי רצח בכוונה בנסיבות מחמירות, ניסיון רצח, נשיאה והובלת נשק, השמדת ראיה, עבירות רבות של חבלה בכוונה מחמירה ועוד. בבקשה להאריך את מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים, ציינה הפרקליטות כי "מעשי הנער כמוהם כפיגוע פלילי של ממש, אשר גבה את חייהם של ארבעה קורבנות תמימים שכל חטאם היה שנכחו אותה עת בחנות".
עוד צוין בבקשה כי "השימוש מצד הנאשם באמצעי לחימה קטלני, בצהרי יום, ברחוב מרכזי והומה אדם בעיר רמלה, תוך הפגנת זלזול בוטה בלשון המעטה כלפי חייהם של הנוכחים בחנות ושל עוברי אורח, והכול על רקע סכסוך דמים – מצביעים כולם על מסוכנותו הברורה והמובהקת כלפי אדם וכלפי הציבור".
עו"ד זיאד אלבז, סנגורו של הנער, מסר: "מעצרו הוארך עד לסוף החודש. נצלם את חומר החקירה, נלמד את החומר ונגיב בהמשך".
2 צפייה בגלריה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
זירת פיצוץ הרכב ברמלה
הזירה ברמלה
(צילום: קובי קואנקס)
גורם במשטרה שהיה מעורב בחקירה הסביר כי הנער נשלח על-ידי אדם שזהותו מוכרת למשטרה, אך אין לה ראיות בשלב הזה כדי לקשור אותו להזמנת הרצח. לפי הגורם, "המניע לרצח הוא סכסוך ארוך שגבה קורבנות בין שתי משפחות עברייניות מוכרות. מי שזורק רימון במקום הומה אדם, לא משנה למה התכוון - זה יכול להיגמר ברצח ומוות, כמו שקרה. זה מאפשר לייחס לו רצח בנסיבות מחמירות".
עוד אמר הגורם כי בזירה הצליחו חוקרים לאסוף ממצאים פורנזיים, כולל חלקי רימון הרסס שהתפוצץ, "שקשרו את הנער למעשה". בנוסף, במצלמות אבטחה שמפוזרות מעל חנויות ובנייני מגורים באזור נצפה הנער חוצה את הכביש ומשליך את הרימון. "בהמשך, כשנעצר בדירה שבה הסתתר במשך כ-24 שעות מאז שנמלט מהזירה, נתפסו בגדים שתואמים את אלה שבהם נצפה במצלמות האבטחה - עם קסדה לראשו - משליך את הרימון ונמלט", הסביר.
באיכון שנעשה לטלפון של הנער שנתפס ברשותו כשנעצר בדירת מסתור בלוד, התברר כי הוא שהה באזור שבו הרכב והחנות עלו באש. הגורם הוסיף: "נתפסו ממצאים כשהגענו לנער ששייך למשפחה שמסוכסכת עם בני משפחתה של האם שנרצחה. ביצענו מצוד אחרי הנער מיד אחרי הרצח ומיד זיהינו אותו כמי שביצע את המעשה".
ראש אגף החקירות במשטרה ניצב יגאל בן שלום סיפר על המראות המחרידים: "אחרי 41 שנים כשוטר, שבהן הייתי במאות זירות רצח ופיגועים, זאת אחת הזירות הכי קשות שראיתי. פשוט רצח בדם קר".