השר פורר: "כל קשר עם אבו מאזן הוא טעות"
(צילום: שחר גולדשטיין)

חצי יממה לאחר ששר הביטחון בני גנץ אירח בביתו את יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, בפגישה שבה סוכם על שורת הקלות לפלסטינים, התגובות היום (רביעי) בקרב חברי הממשלה מעורבות, כשחלקם מעבירים ביקורת על גנץ ועל עצם קיום הפגישה - בעוד אחרים מברכים עליה. מהצד הפלסטיני הועברו מסרים כי הפגישה הייתה "הזדמנות אחרונה לפני פיצוץ".
שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר בריאיון באולפן ynet כי זאת הייתה טעות מצדו של גנץ להיפגש עם אבו מאזן. "אני חושב שכל הקשר עם אבו מאזן הוא טעות, אי אפשר לאחוז את המקל משני קצותיו. לא יכול להיות שאבו מאזן מצד אחד מאתגר ותוקף אותנו בהאג, וקציני צה"ל מאוימים בגלל הפעולות שלו, ומהצד השני הוא מקבל כבוד של מלכים".
6 צפייה בגלריה
בני גנץ אבו מאזן
בני גנץ אבו מאזן
פגישה ראשונה בישראל מאז 2010. אבו מאזן וגנץ
(צילום:, רויטרס, אבי מועלם)
"כשאביגדור ליברמן היה שר ביטחון - הוא לא נפגש איתו", המשיך פורר. "מצד שני דווקא נתניהו הוא זה שאירח את אבו מאזן בבלפור. אני מקבל את המורכבות של הממשלה הזאת, אבל עמדתי בעניין הזה ברורה - לא היה צריך להיפגש איתו. לא יכול להיות שמי שתוקף אותנו ומביא למצב שקציני צה"ל מאוימים מהצד השני - מקבל כזה כבוד".
הפגישה אתמול התקיימה בביתו של שר הביטחון בראש העין, ונמשכה כשעתיים וחצי - חלקה בפורום רחב וחלקה בארבע עיניים. בפגישה השתתפו גם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, ראש שירותי הביטחון מאג'ד פראג והשר לעניינים אזרחיים ברשות חוסיין א-שייח, שכתב היום בטוויטר כי "הפגישה הייתה ההזדמנות האחרונה לפני פיצוץ וכניסה למבוי סתום".
היום הודיע גנץ כי אישר לקדם הקדמת תשלומי מיסים לרשות בשווי מאה מיליון שקלים, תוספת של 600 היתרי BMC לאנשי עסקים בכירים פלסטינים וכן תוספת של 500 בעלי היתר מסוג זה המורשים להיכנס עם רכב לישראל. עד כה ניתנו למאות בודדות של פלסטינים ההיתרים לנהוג כך בכבישי ישראל, בעיקר לרופאים ואנשי עסקים - וכעת הכמות תוכפל. לצד זאת תקודם תוספת של עשרות היתרי VIP לבכירים ברשות הפלסטינית. בנוסף צוין כי גנץ ואבו מאזן שוחחו על הצורך לאשר תוכניות מתאר פלסטיניות נוספות.
לדברי פורר, שורת ההקלות הכלכליות שעליהן סוכם היא דווקא צעד נכון, אבל לא בדרך שבה היא נעשתה. "אני חושב שההנהגה של הרשות הפלסטינית היא קטסטרופלית ומושחתת. זו משפחת פשע שלקחה בשבי ציבור של ערבים שגרים ביהודה ושומרון, והתפקיד שלנו הוא דווקא כן לתת אופק כלכלי. דווקא במובן הזה אנחנו צריכים לקחת את המתונים ולאפשר להם לעבוד ולהתפרנס בכבוד, אבל לא צריך להיפגש אם אבו מאזן בשביל זה - שר הביטחון יכול לתת אישורים בדיוק לפי מי שלא נוגע בטרור.
6 צפייה בגלריה
ביתו של בני גנץ בראש העין
ביתו של בני גנץ בראש העין
ביתו של גנץ בראש העין
(צילום: שאול גולן)
"אני גם חושב שאבו מאזן לא רלוונטי. הרי ברור לכולם שאם היו בחירות ברשות עכשיו - הוא לא היה נבחר. הוא נמצא שם כתוצאה מבחירות שנערכו לפני הרבה שנים. אנחנו צריכים לדבר ישירות עם ציבור הערבים שחיים ביהודה ושומרון ולאפשר להם אופק כלכלי. את זה אפשר לעשות בהיתרים, בעבודה ובפעילות מסחר. דווקא כשהכלכלה תהיה חזקה - יהיה לנו שקט ביטחוני".

סגן שר הביטחון: "אלקין מגנה את גנץ - כמו שחמאס מגנה אותו"

לעומת פורר, סגן שר הביטחון אלון שוסטר, חבר מפלגתו של גנץ (כחול לבן), אמר בריאיון לאולפן ynet כי פגישתו עם יו"ר הרשות הפלסטינית חשובה מאוד לביטחונה של ישראל. "השניים דנו בדרכים לשמור על היציבות, על השקט ועל התיאום הביטחוני, ועל איך מחלישים את חמאס ומחזקים את הרשות הפלסטינית - זאת אחת המשימות החשובות שלנו".
סגן שר הביטחון: "אלקין מגנה את גנץ, כמו שחמאס עושה"
(צילום: שחר גולדשטיין)

"יש לנו עניין לחזק את הגורמים המתונים ממערב לירדן ולהחליש את אלה שנסמכים על שולחנם של האיראנים הקיצוניים", המשיך שוסטר. "זה הבסיס, ודאי כשהרשות הפלסטינית עסוקה בשמירת היציבות הביטחונית. זה צורך שלנו, זה צורך של הישראלים שגרים ביהודה ושומרון וזה צורך של הפלסטינים שגרים לצדם, ואנחנו נמשיך לחזק את הרשות כפי שעשינו בעבר באמצעים אזרחיים וכלכליים. מי שיש לו אופק כלכלי ואזרחי נכון, יהיה לו קצת פחות אינטרס לפגוע, גם אם אין לו אופק מדיני".
סגן השר שוסטר התייחס לביקורות שהגיעו מצד שרים בממשלה, בהם שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ושר התקשורת יועז הנדל מתקווה חדשה, שקראו לאבו מאזן "מכחיש שואה שמשלם משכורות לרוצחי ישראלים וגם רוצה לשים קציני צה"ל בכירים בכלא בהאג", וביטל אותן. "שמעתי את ההערות של אלקין, והוא מצטרף בגינויים שלו לגינויים של הליכוד, של הציונות הדתית ושל חמאס. אני חושב שכולנו צריכים לברך את שר הביטחון על כך שלצד המאבק הנחוש נגד הטרור הוא מחזק את האופק האזרחי, הכלכלי את היציבות במזרח התיכון.
6 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
ישיבת סיעה הרשימה המשותפת
עודה: "האינטרס המשותף של שני העמים הוא סיום הכיבוש"
(צילום: יואב דודקביץ')
"זו חובתו של שר הביטחון להיפגש עם אבו מאזן כדי לשמור על ביטחון ישראל ועל קיומה. אבו מאזן העלה את אכזבתו ואת תסכולו מכך שאין התקדמות במשא ומתן המדיני, ואני שותף לדאגתו. בכל מקרה, הממשלה הזאת לא תספח ולא תחלק חד צדדית את מערב הירדן, ולכן מה שנגזר עלינו בשנים הקרובות זה להיאבק יחד במגפה לשפר יחד את הכלכלה".
נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס גם הוא לפגישתו של גנץ עם אבו מאזן, בעת שדיבר בוועידת התחזיות 2022 של "כלכליסט". "כאדם שמאמין בדיאלוג בכל התחומים של חיינו, אני בוודאי חושב שהדיאלוג הזה הוא חיובי ואני חושב שעצם הפגישה הוא חשוב ונכון, במיוחד בתקופה שאנחנו מאותגרים ביטחונית באזור יהודה ושומרון. שיתוף פעולה ביטחוני הוא חלק מהותי מהמלחמה בטרור. אני גם חושב שאנחנו צריכים למצוא נתיבים לדו שיח עם העם השכן בכל דרך שיכולה לשפר את החיים של כולנו ושל כל העמים, ובוודאי להשתלב במרקם האזורי שמתפתח בצורה מרשימה".
גם שר החוץ יאיר לפיד גיבה את גנץ: "לפגישה יש חשיבות גם לביטחון ישראל וגם למעמדה הבינלאומי. התיאום הביטחוני והאזרחי עם הרשות הפלסטינית חיוני לביטחון ישראל ומובל באחריות ומקצועיות בידי שר הביטחון".
6 צפייה בגלריה
השר הפלסטיני לענייני אזרחים ובכיר פת"ח חוסיין א-שייח
השר הפלסטיני לענייני אזרחים ובכיר פת"ח חוסיין א-שייח
"הפגישה אתמול - הזדמנות אחרונה לפני פיצוץ". חוסיין א-שייח
גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה התייחס היום לפגישה בין השניים, ואמר: "הפגישה שחייבים לדבר עליה היא דווקא הפגישה שלא התקיימה אתמול - בין יו"ר אש"ף לראש ממשלה ישראלי שרוצה לקדם פתרון מדיני אמיתי, כולל סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית. זה האינטרס המשותף של שני העמים".
מנגד, במועצת יש"ע תקפו בחריפות את גנץ. "מול טרור מתגבר בחר שר הביטחון להושיט יד לתומך טרור ולהתעלם במופגן מכמעט חצי מיליון תושבי יהודה ושומרון. נושאים שקריטיים לביטחונם ולביטחון מדינת ישראל עומדים על הפרק, ואין טיפול ואף לא התייחסות לכך משר הביטחון. במקום זה בוחר מי שאמון על ביטחונם של אזרחי יהודה ושומרון לחזק את מי שקורא להשמידם ומושיט יד לארכי-טרוריסט".
6 צפייה בגלריה
יוסי דגן
יוסי דגן
"הזוי שממשלת ישראל מחזירה לבמה מכחיש שואה". יוסי דגן
(צילום: שלו שלום, TPS )
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר: "פגישה מדאיגה, בוודאי בעיתוי כזה. פגישה עם רב המרצחים אבו מאזן, שבוע אחרי רצח יהודה דימנטמן, מהווה מסר מסוכן. קיים חשש שיש כאן כוונה ללכת למהלך מדיני ולהקפאת בנייה. המחנה הלאומי צריך להתאחד נגד מהלך כזה שנצטער עליו דורות קדימה, מהלך שאין לו רוב בכנסת. הזוי שממשלת ישראל מחזירה לבמה מכחיש שואה, ראש ארגון טרור שמשלם משכורות לרוצחי אזרחים וחיילים".
בתגובה לטענות אמר גנץ: "‏רק מי שנושא באחריות על שליחת חיילים לקרב - יודע עד כמה עמוקה היא המחויבות למנוע אותו. כך תמיד פעלתי, וכך אמשיך לפעול".
השר לנושאים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חוסיין א-שייח, שאחראי על התיאום האזרחי והביטחוני מול ישראל ונכח אתמול בפגישה, כתב היום כאמור בחשבון הטוויטר שלו כי "הפגישה אתמול היא אתגר גדול וההזדמנות האחרונה לפני פיצוץ וכניסה למבוי סתום. זהו ניסיון רציני ונועז לפתוח בנתיב מדיני המבוסס על הלגיטימציה הבינלאומית, שישים סוף לצעדי ההסלמה נגד העם הפלסטיני".