במודיעין האמריקני גוברת האמונה לפיה מספרי ההרוגים שמפרסם משרד הבריאות של חמאס בעזה מדויקים למדי. כך אמרו אמש (שישי) גורמים אמריקניים ל"וול סטריט ג'ורנל". מדובר בעמדה שונה מזו שהציג ממשל ביידן לאורך השבועות האחרונים במלחמה. משרד הבריאות בעזה דיווח אתמול בצהריים כי 11,078 בני אדם נהרגו במלחמה בעזה - אך הוא לא עורך הבחנה בין מחבלים לבין אזרחים.
2 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה
בית חולים שיפא ב עזה
בית החולים שיפא בעזה
(צילום: Ismail Zanoun / AFP)
לפי גורמים אמריקניים ששוחחו עם ה"וול סטריט ג'ורנל", ארה"ב אספה מודיעין לגבי ההשפעות של תקיפות ישראל ברצועת עזה - כולל באמצעות תמונות - אבל לא הצליחה עד כה לאסוף מידע אמין שיאפשר לדבוק במספר הרוגים מדויק משלה. גם את המספר הפלסטיני לא הצליחה וושינגטון לאשרר, אך כאמור - במודיעין האמריקני נוטים יותר ויותר להאמין לנתונים המתפרסמים מטעם משרד הבריאות בעזה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הטיל ספק בעצמו במספר ההרוגים שמפרסם משרד הבריאות של חמאס לפני כשבועיים. במסיבת עיתונאים אחרי הפיצוץ בבית החולים בחודש שעבר, שנגרם משיגור כושל של רקטה, נשאל ביידן על המצב ההומניטרי והיקף ההרג בעזה - ואמר: "אני לא יודע אם הפלסטינים מספרים את האמת בנוגע למספר ההרוגים. אני בטוח שאנשים חפים מפשע נהרגו, וזה המחיר של ניהול מלחמה, אבל אין לי ביטחון במספר שהפלסטינים מוסרים". לצד זה הדגיש כי בכל מקרה על ישראל לעשות כל שביכולתה כדי להימנע מפגיעה באזרחים.
בעקבות דברי ביידן, פרסם משרד הבריאות בעזה מסמך בן 212 עמודים, שבו לדבריו פורטו שמותיהם ומספרי הזהות של פלסטינים שנהרגו לכאורה בהפצצות צה"ל. דבריו של ביידן עוררו זעם בחוגים ערביים ואיסלאמיים, ודובר משרד הבריאות בעזה, ד"ר אשרף אלקודרה, האשים את הממשל האמריקני כי הוא "נוהג בחוצפה" בכך שהוא מאמץ את עמדת ישראל מבלי לאמת אותה ומפקפק בנתונים שמוסר המשרד.
2 צפייה בגלריה
תקיפה ברצועת עזה
תקיפה ברצועת עזה
11 אלף הרוגים. בחאן יונס, אחרי תקיפה של חיל האוויר בשבוע שעבר
(צילום:Mahmud HAMS / AFP)
לפי הנתונים שפרסם משרד הבריאות בעזה, בין 11 אלף ההרוגים - כ-4,500 ילדים, כ-3,000 נשים ו-678 קשישים. במשרד הבריאות בעזה טענו כי 2,700 בני אדם נעדרים מתחת להריסות בעזה.
עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון, ברברה ליף, אמרה ביום רביעי האחרון בעדות שמסרה בקונגרס כי מספר ההרוגים הפלסטיניים גבוה מאוד. "יכול להיות שהם אפילו גבוהים יותר ממה שצוטט", אמרה. בבית הלבן ובמנהלת המודיעין האמריקנית לא מסרו תגובה לדברי הגורמים במודיעין האמריקני, ובפנטגון העריכו כי אלפי בני אדם נהרגו בעזה - אבל ציינו שהם לא יכולים לדבוק במספר מדויק.