העימות בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ליריבו בבחירות דונלד טראמפ עסק בעיקר בסוגיות פנים-אמריקניות, אך נגע גם במדיניות החוץ של השניים - ובפרט במלחמה בישראל. שני המועמדים הקפידו להציג את תמיכתם בישראל, אך גם סיפקו אמירות שעשויות להתפרש כבעייתיות בירושלים.
טראמפ: אם הייתי נשיא - חמאס לא היה פולש לישראל. ביידן: שטויות
(צילום: CNN)

העימות בקצרה:

  • על ישראל - ביידן אמר ש"הציל את ישראל כשאיראן תקפה", טראמפ האשים אותו שלא תמך מספיק: "איתי חמאס לעולם לא היה פולש, הפכת לפלסטיני רע וחלש".
  • ביידן הודה בעיכוב משלוחי פצצות לישראל, טראמפ נשאל אם יתמוך בהקמת מדינה פלסטינית והתחמק: "אצטרך לראות".
  • על הכלכלה - ביידן טען שבתקופת קודמו "הכלכלה קרסה", טראמפ השיב ש"הייתה לנו הכלכלה הטובה ביותר בהיסטוריה", וביידן עקץ: "רק אתה חושב ככה".
  • על המהגרים - טראמפ האשים ש"צעירות רבות נרצחו על-ידי אנשים שהוא מאפשר להם להיכנס", ביידן השיב שמספר המהגרים הבלתי חוקיים ירד ב-40% מאז שעזב.
  • טראמפ סירב שוב ושוב להתחייב חד-משמעית שיקבל את תוצאות הבחירות, ביידן הטיח בו: "אתה בכיין".
  • השניים לא לחצו ידיים עם תחילת העימות, ביידן נשמע לפרקים מגומגם, דיבר לאט והרבה להשתעל ולכחכח.
ראשית, ביידן הודה לראשונה בקולו בכך שארה"ב מעכבת את משלוח הפצצות הכבדות לישראל - בגלל חשש שיגרמו להרוגים רבים ולנזק רב אם ייעשה בהן שימוש באזורים מאוכלסים. מדובר בעיכוב שממשל ביידן הודה בו כבר עם תחילת העימות עם נתניהו, אך זו הפעם הראשונה שהנשיא מתייחס לכך בעצמו. ביידן, נציין, אמר גם כי "אנחנו מספקים לישראל את כל הנשק שהם צריכים וכשהם צריכים את זה".
מנגד, דונלד טראמפ נשאל אם הוא תומך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית כדי להשיג שלום באזור, הוא השיב בהתחמקות "אצטרך לראות" - ואז פנה לדבר על בזבוז הכסף של ארה"ב.
באשר למלחמה בין ישראל לחמאס נשאל ביידן: "הצגת הצעה לפתרון העימות, אבל לפי שעה חמאס לא קיבל את העסקה, וישראל ממשיכה במלחמה בחמאס. מה תעשה אם כך?". ביידן השיב: "כולם במועצת הביטחון, ב-G7 וגם נתניהו עצמו תמכו בעסקה. היחיד שרוצה שהמלחמה תימשך הוא חמאס. אנחנו עדיין עושים מאמצים גדולים כדי לגרום להם לקבל את העסקה". ביידן גם ציין כי הוא זה שפעל להגן על ישראל מפני מתקפת הטילים האיראנית: "הצלנו את ישראל כשאיראן תקפה". הוא אמר שישראל הצליחה להחליש מאוד את חמאס, ושיש לחסל את חמאס, "אבל צריך להיות זהירים מאוד בריכוזי אוכלוסין".
טראמפ, מנגד, תקף את ביידן על המדיניות שלו במלחמה: "אתה צריך לתת לישראל לסיים את העבודה. הפכת לפלסטיני רע וחלש". הנשיא לשעבר גם טען כי אם הוא היה הנשיא, הטבח בישראל מעולם לא היה מתרחש כי איראן "הייתה מרוששת ולא היה לה כסף לחמאס ולחיזבאללה". הנשיא ביידן טען כי אלה "שטויות".